torsdag 2 juli 2015

 Juniblomning blev juliblomning

De kalla månaderna i år, maj och juni, har gjort att det som borde vara överblommat har i stället sin show nu.

                   
          Taggig bergvallmo är en av mina absoluta favoriter bland blå bergvallmon.


                        Makens favvo är den här "vanliga" blå bergvallmon.


Denna lilla kinesiska skönhet, släkt med revsuga, blommar så blått det bara går!

                                                      Tack för titten!

11 kommentarer:

  1. Fina blåa hos dig! Samma här med blomning i juli istället för juni...pionerna började just sin blomning och jag kan plocka stora buketter:))
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Trevligt med lite sen blomning..Då kommer inte allt på en gång och man kan njuta av dom.
    Nu är det varmt och gott måste jag erkänna kanske lite varmare en jag vill ha.Men det går att sitta i skuggan.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Att du lyckats fång den blå färgen så bra är fantastiskt!
    Bättre sent än aldrig!
    Ta vara på dej i värmen!

    SvaraRadera
  4. Underbart är blått, kram

    SvaraRadera
  5. Håller med Anders. Den blå färgen är svårslagen. Hoppas mina sådder kommer att blomma nästa år.
    Äntligen är sommaren här. Det blir kanske bara ett kort besök men den kommer förhoppningsvis tillbaka.
    Njut och ha det gott!
    ZZZ
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Blå bergvallmo - bara namnet! Inga sådana här tyvärr, men just nu gläds jag åt vanliga vilda blåklockor i mängd! Slokar liksom växterna här, måste ut och vattna vattna!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Har aldrig lyckats med blå bergvallmo :( Är mäkta imponerad av dem som klarar av det :) Nu i värmen har det blivit en fullständig explosion i trädgården, tyvärr blommar mycket över alldeles för fort. Hoppas att det kan bli lite normalare värme snart så att det inte blir som förra året med uttorkade rabatter som fullständigt skrek efter vatten. Kvällarna är dock helt ljuvliga :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Så vackert blått! Underbara färger
    Mika

    SvaraRadera
  9. Ett blått inlägg av bästa sort! Håller nog med dig om att den taggiga är ännu ett strå vassare än den vanliga. Själv har jag inte ens försökt odla nån av dem. Den vanliga har så intensiv blå färg att jag har svårt att placera in den, men den är ju ett fantastiskt utropstecken på rätt ställe.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Fina bilder allihop men den översta är min absoluta favorit. Såå vacker!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Meconopsis horridula - vilken skönhet med den eftertraktade intensiva blåa färgen. Den är en ny bekantskap för mig så jag undrar hur du odlar den? Hur hög blir den? Tänker mest på hur den klarar kraftiga vindar så den inte lägger sig.

    SvaraRadera