onsdag 29 juni 2016




                                             Också en ros
De glänsande mörkgröna bladen döljer de taggigaste grenarna som finns. Blommorna enkla och kronbladen vitaste vita. Ståndarna lyser guldgula,som små solar i mitten. Den når två-tre centimeter över havet på höjden och slingrar sig igenom på flera meter långa armar igenom det mesta i sin iver att komma någon vart. Hade jag en mur skulle jag prova att låta den klättra uppåt.  
Maskrosor och andra rotogräs slår gärna rot mitt bland de elakt taggiga, skönförklädda monsterarmarna. Då får jag rusta mig upp till armbågarna när vi blir två om vilka som får söka "asyl" i taggtrasslet.
Inte är denna asiat en harmlös varelse precis, men den har "attityd", karisma och charm.Hos mig får den stanna. 

                     

Det botaniska namnet har man lite olika åsikter om vad som är rätt. 
Hittade inget i SKUD så att jag använder det accepterade namnet i RHS Horticultural Database


5 kommentarer:

  1. Den ser läcker ut men...är den så där hemskt taggig är det inget för mig! I Stockholm hade jag två exemplar av klängrosen Flammentanz. När vi sen kom hit så sa jag högt till alla att rosor det skulle jag inte ha, dom är så taggiga. Nu har jag massor - och dom är obehagligt taggiga! Därför är dom flesta klängrosor som är enklare att handskas med, men jag har en del andra monster också!! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Väldigt söt men gillar INTE taggiga växter så vi har tagit bort nästan alla rosor. De som är kvar finns här på "nåder" :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. En riktig søt rose, men vi prøver å holde oss unna de med mest torner. Flott at den får "bo" hos deg :-)
    Her øsregner det, og det virker som de fleste av plantene har fått mer enn nok vann, men ugresset gror bra..
    Ha en fortsatt fin sommer.
    Eirin

    SvaraRadera
  4. Att något så sött kan ha så elaka taggar. Det gör ont att riva sig, ändå vill man inte vara utan dom:)
    Mina honungsrosor börjar blomma nu. Äntligen.
    Du undrade om färgen jag använt till planteringsbordet. Det är vattenburen oljefärg av märket LANDORA villafärg och den är köpt i en billighets affär här i stan.
    Den var täckande och bra,tyckte jag.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Jag säger det igen, papper och penna när helst du slår dig ner blad de asylsökande i din trädgård!
    Kram/Laila

    SvaraRadera