fredag 24 mars 2017





                                             

                                                     Månadens bild
               MARS

Otroligt nog har det redan hunnit gå en månad sedan förra månadsbilden. På mitt showbord har det inte hänt så där jättemycke' - eller - kanske lite ändå?
Nätterna är ibland ännu rätt kalla så att lite försiktig får jag vara ännu med växter ute.
                  Månadens bild i mars


Penséer, vivor, dvärgaurikel, orientgran , murgröna och snödroppar i fat och krukor. Murgrönan har stått ute i ett år och tycks ha klarat sig genom vintern. Penséerna har jag köpt, resten är från egna odlingar.

Den här lyktan är så fin, men måste konstatera att den inte tål något levande ljus alls. Färgen på toppen smälter bort. Den såldes dock som ljuslykta, men får återgå till ett litet växthus i stället.
Orientgranen har stått i kruka 4-5 år och tycks inte ta illa vid sig. Kanske hittar jag något lämpligt ställe åt den i trädgården - annars får den göra sällskap med lärken nedan.



Japansk lärk i stor kruka verkar trivas bra. I kruka har jag haft den nu i tio år. Den växer måttligt på höjden varje år men lär nog aldrig bli 20 meter så som den kan bli i naturen. Vilken tur ;-)

Tyll är ett praktisk och snygg utetextil. Den här mörkgråa var svår att hitta...

Fler Månadens bild hittar du i Blommig fredag

18 kommentarer:

  1. Härligt med både gran o lärk i kruka, det kanske jag skulle ta och härma :) Helt otroligt att de säljer ljuslyktor som inte tål ljus, den är ju så vacker så det behövs visserligen inget ljus i den men ändå! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ang. ljuslyktan så ringde jag till dem och berättade att den inte tål värme inne. Själva hade de ingen aning om det och var beredda att byta, men jag gillade färgen och formen så mycket och den går ju att använda till annat (Mölnlycke Garden center)
      Att till exempel ha invasiva, men vackra, buskar i kruka är ju perfekt. Själv har jag en rönnspirea i kruka och den stannar där den är samtidigt som jag har stor glädje av dess lust att leva och överleva ;-)

      Radera
  2. Spännande med lärk i kruka, själv satte jag tall i kruka i höstas och den har varit fin hela vintern. Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara man ser till att härdigheten på plantan är ett par zoner högre än där man bor själv så klarar de vintern i krukan. Dessutom bra att ha dem lite skyddade under ett takutsprång eller så att de inte blir för blöta av regn. Fast du har det kanske inte så regnigt som vi här på Västkusten? Lycka till med tallen.

      Radera
  3. Ja, visst går tiden fort! Nu vill man snart stanna den lite...den här ljuvliga tiden som vi har framför oss!
    Ha det gott, trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det just därför som jag brukar tjata här om att det är lika bra att börja njuta redan i januari för att när man väl är här så går det sååå fort över - numera;-)

      Radera
  4. Så fin den orientgranen var!
    God helg!

    SvaraRadera
  5. Apropå tyll så har Gårda textil största sortimentet i stan :)

    Kul att se dina krukade träd. Kan känna att det behövs lite sånt också i en krukhörna. Kikade på en affär igår men gick därifrån utan. Nu ångrar jag mig när jag ser dina :) Men det går ju alltid att reparera...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har några stycken som gör att Krukträdgården inte blir så naken under vintermånaderna.

      Radera
  6. Som du vet är min gubbe "allergisk" mot all slags krukodling så för husfridens skull avstår jag. Men när jag ser och läser om dina träd i kruka blir jag frestad att börja trotsa lite grann...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En klok "gubbe" du har. Det är slavgöra att ha så många som jag har....

      Radera
  7. Nu händer det saker, såg min första blåsippa ha knoppar. Gillar ditt showbord, eller måbrabord.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen. Jag fattar inte riktigt varifrån jag har fått den här idén? Vet inte ens om det är snyggt - men jätteroligt :-)

      Radera
  8. Tack för tipset om tyll, det ska jag gå på jakt efter! Nu har jag vaxade dukar att byta mellan, men någon av dem är lite för liten. Klart elegantare med tyll!
    Gillar alla dina krukor, blandningen ger sådan charm åt bordet!

    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2017/03/med-dottern-pa-stockholms-tradgardsmassa.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vacker dag SKA det bli snyggt även i mina ögon ;-) för att det är ju omåttligt roligt att hålla på!

      Radera
  9. Vårbilder från Göteborgstrakten, vad härligt! NI är på gång!
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
  10. Alltid lika fina bilder!! =)

    SvaraRadera