fredag 26 maj 2017




                                  Oväntat varmt,
får jag konstatera. Ingen direkt fantasifull reflektion, men nog känns värmen även under solhatten. Nej, jag klagar inte - tar det bara väääldigt lugnt ;-). Det är ju faktiskt alldeles underbart att de kalla vindarna har mojnat himlen lyser sommarblå.

Oväntat var också rododendronblomningen på min krukodlade. Den började blomma mot slutet av mars. Sedan kom åter "vintern" med framför allt kyla i våra breddgrader. Knopparna dog och blomningen avstannade. Men, det bildades nya knoppar och nu är blomningen i full gång i en andra omgång! Sannerligen en oväntad blomning.

Så här ser blomningen ut i kväll


Den här bilden publicerade jag den 29 mars


 Primula gemmifera behagar behaga... ;-) 

Mitt ogräs så här års


Oväntat är veckans tema i Blommig fredag. Se efter andras tolkningar  HÄR 

   Ha en trevlig helg!

19 kommentarer:

  1. Tänk att din Rhododendron "blommade om" - va roligt! Liljekonvalj må vara ett ogräs i trädgården, men vackert är det och gott doftar det:-)
    Trevlig helg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blomknopparna måste ha varit där redan - men kanske så små att jag inte såg dem.
      Liljekonvaljdoften är fin.

      Radera
  2. Ja det är ett under att många växter kan återhämta sig trots skador men bara att tacka och ta emot. Vackert med liljekonvalj men håller med om att de kan blir ett ogräs, men de är ganska lätta att förlåta.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee! Har aldrig tänkt om växter i termen av att "förlåta". Så bra då! Då har jag förlåtit den tillsynes väna blommans hänsynslösa framfart ;-)

      Radera
  3. Ja det var verkligen otippat! Att bilda nya knoppar på så kort tid? Ja, där ser man; Naturen är fantastisk :)

    Kram och håll dig i skuggan under din solhatt för nu ska det bli ännu varmare...

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya knoppar kan det inte vara frågan om utan små knoppar som bidade sin tid. Jess! Tantens huvud är under solhatten ;-))

      Radera
  4. Mycket vacker rhododendron och ett fint sätt att odla primulan på - ett litet stilleben i sig.Jag har försökt fröså den men utan att lyckas. Nu får jag pröva igen ser jag :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sådde min 2015. Kan du ha gett upp för tidigt?

      Radera
    2. Kanske men jag har för mig att krukan stog i 3 säsonger, kanske står den kvar ännu :) Vet ju att de kan vara kinkiga och gro ojämnt.

      Carina

      Radera
    3. Säkert smått förolämpande fråga, men: Du har förstås inte låtit dem torka ;-)?

      Radera
  5. Hej Anja!
    Vacker Rhododendron, och ditt ogräs, gillar jag verkligen. Har en liten planta som jag är så lycklig över att den överlevt vintern.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara å komma och gräva upp...,-)

      Radera
  6. Vackert och oväntat! Så skönt att du får njuta av värme. Vi har haft riktigt bra kortbyxväder här också.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att även ni fått bra väder!

      Radera
  7. Svar
    1. Kiitti Sylvi! Miten on muuten teillä?

      Radera
  8. Hej! Jag kommer i håg att du tipsade mig om en vit rhododendron när jag bodde i Nöbbele/Växjö. Nu är jag på gång igen att plantera en vit rhododendron. Sissinghurst nå´nting var det va?
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer inte ihåg, men om jag har utgått ifrån mina egna så måsten det ha varit Rh. williamsianum ('Gartendirektor Rieger', t ex.). Denna blir rätt hög.
      Någon Rh. sissinhurst känner jag inte till.

      Radera
  9. Det blev total helomvändning från isvindar till "olidligt" varmt :) I går var det dock inte lika varmt då vi fick några rejäla regnskurar och betydligt svalare men vem klagar, regnet behövs verkligen :)Härliga bilder som vanligt :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera