onsdag 26 juli 2017

Höråsens Plantskola






       Vilka förväntningar
        är rimliga av ett plantskolebesök?
Kan man förvänta sig en totalupplevelse? Att det ska vara vackert, välskött, stort utbud även av växter som jag inte hittar på Blomsterlandet? Kanske fina krukor plus annat lite unikt trädgårdpynt? En visningsträdgård med annorlunda växtval och inspirerande installationer? Bra service, trevligt bemötande och kunnig personal? Inga blygsamma förväntningar precis. En dröm för besökaren, men då blir väl priserna på växter därefter? Min förväntning normalt är att det ska finnas ett stort urval av spännande växter och kunnig personal när det gäller en privatägd plantskola. Allt därutöver är ett plus.
Igår "hamnade" maken och jag i ett nästan overkligt vackert Plantskoleparadis. Där fanns ALLT! Även priserna var "normala" och som Trädgårdsamatör 10% rabatt! 
Att orka och vilja satsa i dagens läge på en bransch som är så hårt konkurrensutsatt av stora gardencenterkedjor är imponerande. Bakom en sådan satsning måste finnas en passionerad visionär och växtälskare. Plantskolan heter
Höråsens Plantskola i Tvååker.

Gillar också presentationen av både medarbetare och ägare:
VI SOM ARBETAR PÅ HÖRÅSENS PLANTSKOLA
Tillsammans har vi en bred kunskap och lång erfarenhet inom det gröna!
 
Hasse Nilsson Trädgårdsmästare och ägare av plantskolan sedan 1986.…………….
Marie Lütz…Trädgårdsmästare…….
Viktoria Johansson Trädgårdsmästare, trädgårdsdesigner, florist………….
Susanne Ivarsson Trädgårdsbutik och kassa. ……….
Sara Gustavsson Trädgårdsmästare: anläggning och skötsel……..
Christel Andersson Trädgårdsmästare: trädgårdsrådgivning…….
Christel Wittzell Trädgårdsbutik och kassa……

På detta sätt blir det inte en anonym plantskola utan det ger en personlig och välkomnande känsla av ansvarstagande och äkta engagemang. Och jag, som en kund med den lilla plånboken blir ändå "underhållen" av trevligt trädgårdsprat.Vi kommer definitivt att besöka den igen och ha med oss fika - det enda som jag saknade igår. Hade det funnits ett fik där inne skulle vi stannat ännu längre...men, som sagt, det går utmärkt att ta med sig eget. Sittplatser fanns det gott om:-)
Här följer en liten bildkavalkad från vårt besök. 
Från visningsträdgården med många små rum:




Från plantskolan


 
 
 


Anders blev förälskad i rosen 'Mini Eden Rose'...(på bilden hemma)


 ...och jag i några onödiga kottar och i en 
liten lerkruka ;-)
Varför gör man egentligen ett så här långt inlägg från en plantskola? Inte är det för pengarna - det blir inga. Men, jag vill lyfta fram något som är bra i en bransch som annars håller på att tas över av kapitalstarka kedjor med exakt samma utbud i varenda affär. Titta på Plantagen, t.ex. Där tvingas man gå kringelikrokvägar för att komma till utegården. Och, det är exakt likadant i alla Plantagenaffärer kring Göteborg. Allt för att du som konsument ska frestas att köpa annat än vad du tänkte dig från början. En, i mina ögon, trist och fantasilös koncept som är dessutom dyr ifall du inte har turen på någon av deras ständiga reor.
          Är du på vägarna runt Halland gör ett besök här!
Ha med dig fika för du vill stanna där länge:-)!

                          Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Håller med dig, det är en mycket fin o trevlig plantskola som man gärna besöker igen :) Vilka fina bilder du tagit. Det finns inte många sådana plantskolor kvar i vårt land längre tyvärr, ditt fina reportage kanske kan få många att besöka dem :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså Monne! Du får nästan mina ögon att tåras och jag skulle vilja ge dig en riktigt maffig diplom för "lång och trogen tjänst"! Det är nästan så att om inte du fanns med dina alltid så uppmuntrande kommentarer skulle jag ha nästan lust att lägga av. Det känns ibland så frustrerande att man lägger ned en del jobb: Redigera och välja bilder = tar mycket tid för mig. Att författa en text m. m. tar sin tid. Och, ingen jävel bryr sig. Men du gör det! Jag blir så himla glad när jag efter ett dygn hittar trots allt EN kommentar - och den är från Dig!
      Eftersom jag tror att du klarar dig utmärkt utan mitt diplom till dig så får jag tacka på detta sätt :-)! Tack snälla, söta, rara! Det är torts allt lite roligare att blogga om man vet att någon läser det!
      Kraaam!

      Radera
    2. Har skrivit ett svar till dig på min blogg :)Kram/Monne

      Radera
  2. Hej Anja!
    Vilket trevligt besök ni hade, ser härligt ut. Vi har inget Plantagen i närheten, däremot några små trevliga växtgårdar, som jag gärna besöker. Trädgårdsföreningen är också duktig på att ordna speciella kvällar med extra öppet för medlemmar för att pusha på, då får vi också en kort presentation om nyheter i sortimentet.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter trevligt med små "växtgårdar" :-). Som trädgårdsodlare vill man ju gärna handla där - där passionen för växter finns och inte bara för snörd vinning i kassakistan.
      Kommentarerna är numera så sällsynta att jag får nog ta och börja tacka :-)
      Tack för att du tog dig tid Marika!

      Radera
    2. Hej Anja!
      Inte behöver du tacka för kommentarer. Läser oftast i telefonen eller i "plattan" men klarar inte av att kommentera när den vill ändra på varje ord jag skriver, därför blir det att jag kommenterar hemma vid PC:n i stället.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  3. Tack för tipset och de fina bilderna inspirerar verkligen. Jättebra att du skrev detta inlägg; håller helt med om att dessa små pärlor bör få all uppmärksamhet de kan få. Dessutom ska vi till Skåne en tur inom kort och jag har Löddeköpinge plantskola på listan för resan. Där har jag aldrig varit. Hoppas vi får tid att svänga in om Höråsens planskola också (vi är ju fler i familjen som har önskemål om var stoppen ska vara ...).
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt, hyllande inlägg om en vacker plantskola! Det ser ju helt underbart ut <3
    Tänk om fler vågade satsa? Här finns 2 stora "egna" men jag upplever att det blir mer och mer opersonligt och dyrare varje år på dessa!
    Bra att du hyllar :D

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I era trakter finns ju Zetas men där tror jag inte att jag skulle ha råd att handla ;-).När det gäller Höråsens plantskola så tror jag (utan att veta)att de har satsat på ett bra samarbete emellan dem. Victoria (se personalförteckning)har designat allt(det VET jag) från visningsträdgården till hur plantskolan ska presentera sina produkter.
      Alltså alla inblandade bidrar med kunskap och passion och har nog inte just denna plantskola som enda inkomstkälla - är min vilda gissning. Inga "vanliga" anställda som är där bara för lönen. En trädgårdsmästare och designer kan ha många uppdrag samtidigt. Jag tror att här ligger en mycket smart tanke bakom. Har nog aldrig skådat en så välskött plantskola. Och den var definitivt inte liten varken på ytan eller på utbud av växter.


      Radera
    2. Jag har både Zetas och Ulriksdahl i trakterna, men ingen av dem är som Höråsen. Tror bara det är Victoria som har annat jobb också. Marie är nästan alltid där och Hasse gör anläggningsjobb, men genom Höråsen. När Hasse tog över för många år sedan så var det en gammaldags plantskola med lite Tujor och fruktträd. Det är härligt att se hur Hasse har byggt upp detta genom åren tillsammans med sin personal. Om två veckor är det dags för mig att åka ner igen. Några träd till ska jag nog få plats med i trädgården :)

      Radera
    3. Och jag blir riktigt glad av att höra att Zetas, som får så mycket publicitet, inte är lika "fin" trots kändisträdgårdsmästare och närheten till huvudstaden.
      Dessvärre kan jag inte klämma ett endaste normalstort träd i mina 800 kvm (har redan för många ;-)!), men de där små....som jag blev så sugen på...
      Vad heter du förresten?

      Radera
  5. Mmm.. jag håller med hela vägen. Hittade dit förra sensommaren och en Epipactis palustris följde med hem. Kommer alldeles säkert att återvända. Men nu har jag fyndat upp hela budgeten och lite till för i år ;)

    Tack för tipset om att ta med fika - det ska jag komma ihåg.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här plantskolan kan man besöka även utan medhavd plånbok. Bara för inspirationen ;-) Men, så klart. en plantskola besöker man ju ändå först och främst för att man vill ha lite nytt till trädgården :-)

      Radera
    2. Så glad jag blev över att läsa detta. Du har samma uppfattning om Höråsens Plantskola som jag har. (Det är jag som har sidan "Vi som gillar Höråsens Plantskola" på FB. De har även en egen FB sida.
      Jag är visserligen uppvuxen i Tvååker även om jag bor på Värmdö nu, men jag är inte den ende långväga shopparen har jag upptäckt. Senast var det en man från Jönköpingstrakten som berättade att han gör en inköpstur varje år och då har han släpet med sig. Mycket annorlunda träd, precis som jag gillar, kunde jag se när de packade hans inköp.
      Jag kan passa på att tipsa om att de brukar kunna ta hem det mesta om man hör av sig ett par veckor före. Jag tittar på trädgårdsprogram på TV och får syn på annat på nätet som jag vill ha. Under vintern skriver jag upp lista som jag ringer eller mailar in till Höråsen på våren och de har tagit hem nästan allt konstigt jag velat ha och alltid samma fina kvalitet.

      Radera
    3. Det förvånar mig inte alls att de tar hem "allt konstigt" man vill ha ;-) så serviceinriktade som de är.
      Jättetrevligt med din Fb-sida!

      Radera
    4. Tack, kul du gillar den och förhoppningsvis kan den inspirera.
      Ja de är de verkligen, känns nästan kul att bli av med pengar där :)
      Har just varit ute på kvällsrundan och kunde se sex blommor på väg på SkenKamelian jag satte förra året....lycka

      Radera
    5. Skenkamelia nu? Min har blommar över för länge sedan. Blomningen är kort men magisk!

      Radera
  6. Härligt inlägg och underbara bilder...här i Karlskrona är det tunnsått med fina plantskolor och ändå ska Blekinge vara Sveriges Trädgård, hm...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Vårt förra ställe var i Blekinge, i Eringsboda.
      Halland tycks vara den nya "Sveriges trädgård". Otroligt så många privata trädgårdar att besöka plus denna fina handelsträdgård.

      Radera
  7. Så bra att få tips! Har nu skrivit upp den på en lista som jag bestämde mig för att göra nu när vi bilat från Arboga och jag inte kom ihåg ett enda ställe jag läst om. Sorgligt men sant. Vi besökte Gunillaberg som Tage Andersen har, på ditvägen. Inspirerande!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag som inte besökt ännu Tage Andersen...
      Jag tror inte att du blir besviken av besöket i plantskolan:-)

      Radera