onsdag 20 september 2017




                                                      
            Köket
Inga dekorationer i köket slår en vacker blomkålshuvud eller chilen. Härliga röda äpplen i en skål eller på fönsterbrädan. Hela atmosfären blir "de luxe" och hjärtat fylls av ren och skär lyckokänsla.
Av de 800 kvm odlingsyta jag har är det ca 25 kvm som jag upplåtit åt köket. Inte mycket, men jag kommer nog att bereda plats för 25 kvm till nästa år.
Jag är inte någon grönsaksodlare precis och mina skördar har ibland varit under all kritik. Därav kanske mitt måttliga intresse för nyttoodlingar. 
Men, plötsligt händer det 😁! Både purjon och blomkålen visar att de har trivts. Blomkålen är enorm, skulle jag vilja påstå.

Här vill jag trots allt ge lite ros åt mig själv ;-). Mitt sätt att kompostera hushållsavfall och att sedan använda den färdiga kompostjorden har varit bra. Dessutom verkar det som att blomkålen har trivts med sommarens regniga klimat-vilket dock inte är min "förtjänst" så vitt jag förstår ;-).

Jag komposterar på två sätt: varmkompost och bokashi.(Är du intresserad - klicka på länken!)
I varmkomposten blandar jag i hönspellets för att påskynda själva förbränningen och att tillföra den kväve. Dessutom ser jag till att komposten håller en lagom lucker konsistens. Den får inte vara varken för blöt eller för torr. 
När varmkompostbehållaren är fylld flyttar jag komposteringen till bokashin. Till våren har jag fantastisk jord, färdig att odla i. Jag direktsår inget i princip utan förkultiverar allt - det handlar ju om så små volymer.
Nu måste jag lära mig om växelodling och om lite smartare användning av de få ytor som jag har. Det är trots allt väldigt härligt att ha i alla fall lite av egen skörd så här dags på året.
    Chilin heter 'Apache' och har mellan 30000-50000 scoville. Blomkålen är mjäll och mild

"Synd" att behöva käka upp installationen ;-)

Borde tagit bild på mig själv jämte. Kände mig som en pygmé i grönsakslandet

Prakttidlösa, Colchicum bornmuelleri på bar lök på fönsterbrädan - ett måste varje höst. Sorterna varierar från år till en annan. Efter blomningen hamnar de i jorden utomhus

Hemmasmycket Maija. Bilden är från förra året men jag tycker att bilden är fin. Maija själv säger "äsch"

 Tack för titten! Ha det!



18 kommentarer:

  1. Vilken otrolig blomkål! Kanske jag vågar mig på att odla lite blomkål nästa år nu när jag har varmkompost och massor av goda bokashiråd från dig!
    Kram
    PS Vi börjar misstänka att vår valp är en förklädd tiger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nänä. Ingen tiger. Huligan. Lika bra att kalla beteenden vid sitt rätta namn ;-) (Pussa huliganen mellan öronen från mig)

      Radera
  2. Du ska utöka och jag bara förminskar min köksträdgård. Jag har testat blomkål men den blev alltid helt besudlad av odjur och mask och grejer så... Jag odlar dock en hel massa västeråsgurka :) Av 8 plantor i en pallkrage har vi i år lagt in 15 kilo druvgurka :) Inte fy skam!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så makalöst gott med det där egenodlade.

      Radera
  3. Njae, nyttoodling är nog inget för mig. Inte ens nu när jag har ett växthus så gillar jag det. Förra årets massodling av chili gjorde att i år hade jag inga. däremot tomater som vanligt, men när tre plantor i en stor bunke fick bladlöss (massor) så blev jag lite trött på tomatodling också. Så nästa år blir det nog inte fler än någon enstaka (köpt) planta både av tomat och chili. Sen blir det bara vackra saker.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomater, chili, gurka, tomatpaprika, två sorter basilika, salvia, stevia, marockans mynta och sparrisbönor odlar jag i växthuset. Lite jobb är det att hålla efter så att ingen ohyra får fäste, men ändå förhållandevis lättskött. Jo, vin har jag ju också även om jag inte fick några i år.

      Radera
  4. Visst känns det bra när man skördar eget till bordet. Det blir ju dubbel lycka om man dessutom kan ha det som installation först. Hade också Apache i år. Den starkaste av de jag odlade. Egen kompost är också lycka!
    Jag odlar heller inte så mycket ätbart. Tre större, hemsnickrade pallkragar (där jag kan hålla sniglarna borta med elstaket) och lite potatis samt tomater mm i växthuset.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller inga ambitioner att bli självförsörjande med grönsaker men nog är det något särskilt med de få gånger man kan äta egenodlat.

      Radera
  5. Vilket trevligt inlägg Anja! Grattis till blomkålsskörden. Jag tror det gått bra med all kål i år. Jag har haft broccoli, grönkål och svartkål som gett och ger väldigt mycket. Det har inte varit så mycket fjärilar i år så jag tror att vi även sluppit kålfjärilarna som annars gärna äter på bladen. Jag har studerat bokashi och bestämt mig för att börja med det. Läser så mycket om det och hämtar inspiration. Och nu har jag fått ännu mer inspiration från dig också.

    Jag älskar ju att odla grönsaker. Har i dagarna skördat årets sista potatis, ca 10 kg härlig röd Cherie och tomatskörden pågår för fullt. Men grönkålen och svartkålen får stå kvar, den tål ju frost. Jag hoppas på att kunna ta in egen grönkål till jul. Nästa år blir det brysselkål igen. Den brukar jag också skörda till jul, jättegod!

    Och ... hemmasmycket Maja är så söt!

    Ha en fin kväll!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns nästan lite av en plikt att odla åtminstone lite ätbart i en värld där många skulle avundas min lilla plätt på jorden och skulle använda varenda yta för nyttoodling. Det är en stor lyx att inte behöva ta hänsyn till matodling. Konstigt nog, trots denna otroligt dåliga sommar, har jag sett många fjärilar, humlor och bin. Däremot har antalet spansk skogssnigel varit näst intill obefintlig, trots vädret. Min svartkål ser också fin ut. HUr använder du den i matlagning?

      Radera
    2. Det är första året jag odlar svartkål så jag har inte använt den ännu. I år fick den mest vara ett sällskap till solhattarna 'Magnus'. Men jag antar att det går att använda den lite lika som grönkål. Av grönkålen gör jag soppa, grönkålschips och så äter jag den som sallad. Älskar smaken på grönkål. På tv såg jag hur dom smörstekte kantareller och blandade ner grönkål som blev vackert och säkert också gott.

      Ha en skön fredag!
      /Anita

      Radera
    3. Tack! Får prova den där med kantareller och svartkål (grönkål)!

      Radera
  6. Gratulerer med bra avling. Blomkålen så bare helt super ut! Og, det er noe ekstra med det en har dyrket selv, smaken kan jo ikke sammenlignes med det en kjøper.
    Vi har tatt en pause i år, og så får vi se neste vår,
    Ha en fortsatt fin september/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är en stolt ägare till superblomkål ;-))!
      Men, om jag ska tona ner lite självberömmet så har det nog att göra med nybörjartur ;-)

      Radera
  7. Visst ser det tilltalande och gott ut när det ätbara ligger snyggt på köksbänken och vet glädjen om man även lyckats odla fram det. Har förhoppningar att få till mer ätbart borta vid växthuset nästa säsong:) Hade gärna sett bild på dig bredvid blomkålen!
    Fin bild på Maja!
    Ha det gott!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee! Jag har övat ett par dar nu att ta selfies. Men jag fattar inte varför jag inte får fram bild på mig själv utan att det är en gammal kärring som fastnar på skärmen istället ,-) Undrar vad jag gör för fel ;-))?

      Radera
  8. Varför odlade jag inte kål just i år? Har gjort det några år och det har gått allt annat än bra :)
    I år har jag inte en enda kålplanta!
    Synd!

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig blomkål. Wow. Jag har aldrig vågat mig på blomkål. Tycker det känns svårt. Tycker du har all anledning att sträcka på dig.

    30 000 - 50 000 scoville, det är hett det. Gott men "farligt". Akta ögonen. Har en sort som är 5000 scoville och klantade mig med att klia mig i ögonvrån när jag höll på med den. Det var inte kul!

    Vacker tidlösa och som alltid vacker kisse!
    Trevlig helg!
    Anna-Karin

    SvaraRadera