tisdag 12 december 2017



                                     Cephalaria gigantea, jättevädd, flerårig ört

      Humlor, bin och fjärilar

upptar väl inte de flestas tankar just nu. Men så läste jag i dagens GP om hur man kommer att satsa på massor av blommor i kommande säsong  både i Gunneboslott, Botaniska m.fl. offentliga parker och anläggningar för att öka den biologiska mångfalden med insekter i fokus. En del gräsmattor tillåts att förvildas till ängar för att locka till sig maximalt med pollinerare.
Det fanns en period nyligen då man lovsjöng framförallt bladväxter.
Det är förstås vackert och tillför härliga kontraster, men lockar dessvärre inte insekter.

Jag tänker ansluta mig till temat och kommer att göra det jag aldrig gjort tidigare: Att blanda massor av ettåriga, blommande växter bland perennerna. Faktum är att jag blir lycklig av blotta tanken!Impectas katalog för 2018 damp i brevlådan som på beställning.  Har hunnit pricka för en del fina växter som blir riktiga insektsmagneter. Men, då förtränger jag de två sista regniga somrarna och hoppas på en bättre, nästkommande! Annueller vill oftast ha sol och hyggligt väder för att "leverera".

Tja. Det är mycket man hinner reflektera en snöig dag som denna, medan man håller på med juldekorationerna. Faktum är att när julen är över börjar "våren" för en trädgårdsodlare. Då hamnar de första fröerna i krukor här hos mig.
                                                    Nytto"kompis" väntarar på frukost

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

 Följande mandelmusslor brukade min svärmor Ingelöv göra till jul. Receptet är ett arv från hennes egen mor - alltså ett mycket gammalt recept. Mandelmusslor kan man trycka i formarna medan man glor på TV - till exempel ;-)!

Ingelövs mandelmusslor
(har ingen bild för att jag har inte börjat baka själv ännu) 

   850 g vetemjöl
   425 g socker
   425 g smör
   200 g mald sötmandel
    12   malda bittermandlar
     1   ägg
     1   matsked vatten

Rör ihop alla ingredienserna till en jämn smet. Låt stå täckt md gladpack i kylskåpet över natten. Taut en mindre bit av degen ochlåt resten stå kvar i kylen.
Tryck ut i musselformar riktigt tunt. Grädda i 167-170 grader tills musslorna fått en vacker färg. Tryck ut ur formarna försiktigt efter att de kallnat. Förvara i vackra kakburkar (ett krav:-)! )
Dessa brukar man inte avnjuta med fyllningar utan äts så som de är.
Men, att smula sönder i ibitar en mussla och strö över vaniljglass eller hjortronglass är mummmsss!
Ingelöv brukade ha kavar av musslorna till midsommarfika...:-) Man fick aldrig mer än en åt gången...:-)

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


Även i år lyckades jag få tag i "min" fina begonia. Hoppas att jag hittar även en vit. Denna heter Begonia x chiemantha 'Lorraine'. Faktiskt första gången som jag får sortnamn på den.

"Plafondmålning" ;-)-ja, ser nästan ut som sådan. Jag har en belysning i själva krukan av en rätt stor bejaminfikus. Då bildas de här fantastiska skuggmönstren i taket.
               
                 Tack för titten. Ha det gott!


14 kommentarer:

  1. Hej Anja!

    Glad att läsa om goda initiativ för våra insekter, vi kan nog alla dra vårt strå till stacken för många insekter lever farligt idag. Deras ursprungsmiljöer försvinner och bekämpningsmedel används i allt större grad. Vi har ju målat in oss i ett hörn med den ökande användningen av gifter i vår natur.

    Vill höja en röst för den vanliga sälgen, den är livsavgörande för massor av insekter tack vare den tidiga blomningen. Om inget annat blommar när insekterna vaknar så finns i alla fall någon sälj som kan vara livräddare - och så massor med blommande krokus i våra trädgårdar.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig ang sälgen. Jag har två sorter plus riktigt tidigblommande rododendron (och "saxar").
      Jag ser att mina torvblock är övervintringsbon för många jordhumlor (?) och på tidiga våren söker de yra och hungriga efter nektar. (Glömmer aldrig synen på våren 2013 när humlorna inte hittade vad de sökte...)
      Maskros och vitklöver får också tydligen en ny status som bi-och humlerestauranger....fast det där med maskrosor...där tror jag går min gräns för hur generös jag är beredd att vara...;-) inne i min trädgård. På grannens tomt är det däremot helt OK ;-)!

      Radera
  2. Hej Anja! Visst är det roligt när man får läsa om satsningar på våra pollinerare. Jag hade samma trevliga läsning i vår lokaltidning i november och jag kände mig riktigt stolt över vår kommun. Jag gör, precis som du, försök att hjälpa dom jag också. Och vet du, Impectas katalog damp ner i brevlådan hos mig också igår :) Visst är det praktiskt med nätet men det slår inte att få sitta och bläddra i en riktig katalog.
    Ditt tak ser väldigt effektfullt ut och jag kom direkt att tänka på Nobelbanketten där dom simulerade norrsken i taket.

    Önskar dig en skön onsdag!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det något speciellt med en riktig papperskatalog :-)!
      Att satsa lite på pollinerare som privatträdgårdist är väl det minsta tacket man kan ge är man fått privilegiet att förfoga över en bit mark för odlingar. Utan dessa flitiga "medarbetare" blir vi utan mat själva så småningom. Roligt att du gillade taket. Det är faktiskt ännu finare IRL ;-)!

      Radera
  3. Så kul att jag i år hade bestämt mig för att dra upp lite sommarblommor i/till växthuset; 3 sorts Zinnia och en lite ovanligare sommarrudbeckia. Får nog så många att det räcker både i rabatter och till växthus. Dom här har jag redan fått hem från, men precis som dig fick jag idag Impectas katalog - så nu ska här frossas.....
    KRAM och TREVLIG LUCIA
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zinnia är faktiskt riktigt fin - och rudbeckian, så klart. Jag beställde också någon sommarrudbeckia -som enligt katalogen blommar redan samma år.
      Kram och trevlig Lucia själv!

      Radera
  4. Haha... jamen så typiskt! Känner precis igen det där tankesättet att det bakades och sparades, inget storfrossande nej, nej :)

    Fick också Impectas katalog och jag gillar sommarblommar. Här blev de riktigt fina trots en halvdålig sommar. Och bin med flera behöver ju lite godis oavsett.

    En vit Lorraine skulle jag gärna hitta :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske därför som folk inte blev feta förr, trots att bakverken aldrig var av "light"-varianter.
      Ska gå och kolla i Mölnlycke om jag hittar en vit 'Lorraine':-)!

      Radera
  5. Låter trevligt det Göteborg satsa på.
    Mandelmusslor brukade också min mamma göra till jul, de var jättegoda, nostalgi.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!
    När du skriver att ni bara fick en mandelmussla åt gången kan jag inte låta bli att tänka på när vi fick köpedricka i barndomen. Jag och min bror fick dela på en 33 cl flaska och det hände inte ofta. Det var lite annat då. Inga mängder och inte vräka i sig.
    Det där med att det var bittermandel i musslorna låter lockande. Är svag för bittermandelns speciella smak och sparar ner receptet.
    Blir också glad åt att fler växter för pollinerarnas och de andra insekternas skull odlas. :) Det ska bli spännande att se vad du fastnade för i Impectas katalog.
    Önskar dig en fin vecka!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Helt underbar bild på jättevädden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar dig Anna-Karin att du kommer inte att bli besviken på mandelmusslorna. Lyckas du trycka i dem riktigt tunt blir resultatet mycket spröda, vansinnigt goda kakor som gör succé. Har aldrig smakat något så vansinnigt got i kakväg! Snart publicerar jag den absolut godaste pepparkaksreceptet - också från samma epok.
      Jättevädd är ett riktigt ogräs hos mig me, jag kan stå ut med dem i och med att humlor, bin och blomflugor formligen avgudar deras nektar ,-)

      Radera
  8. Jättevädd har stått på min vill-ha-lista i flera år nu. Kanske händer det till nästa år. Den där listan brukar ju vara ganska lång.
    Här bakas det också Mandelmusslor till jul. Det hör liksom till tycker jag.
    Ha en fin Tredje advent!

    SvaraRadera
  9. Joodu, Anja, jag lovar att i mina drömmar är jag också med bin, fjärilar och blommor! Och ännu mer just dessa dagar när jag har åkte på ett riktigt hemskt virus med feber och ont i varenda led. Jag ligger här och fryser och drömmer om värme och humlesurr. Och såklart ska denna sommar bli perfekt för våra annueller!

    Kram

    SvaraRadera