måndag 19 februari 2018





                                                 Jag måste
bara dokumentera vädret. Snö,snö, snö. Nu har det snöat oavbrutet sedan gårkvällen. I stan kommer nederbörden som regn och snöblask.
Vi däremot,  nu har vi ca 20-30 centimeter tung, blöt kramsnö som fylls på med nytt. Snöfallet har återigen tätnat. 
När jag tittar på min februariheader, tagen den första dagen i månaden, hade jag smått vårkänslor. Månadsbilden kommer att se väldigt annorlunda ut. 
Sist hade vi så här mycket snö en längre tid än ett par dar var 2010.

Bergstrollet i vinterskrud

Ingen nyttig ryggövning direkt...

Månadsbilden, februari

               Sonen sa tröstande att snart är det vår. Nämligen två veckor efter Vasaloppet :-)! Mindre än en månad dit 😊!
         Ha det gott - gott folk!

11 kommentarer:

  1. Nej men Anja! Har ni såå mycket snö! Tung blötsnö, inte bra för växterna. Stackars bergstrollet. Här dalar några lätta flingor ner. Ingen större snömängd i sikte ännu "på våra breddgrader". Hoppas det går bra med växterna och jag gillar din sons tröstande kommentar. Mindre än en månad till våren.

    Ha det så bra som det bara går i snöandet!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag får jag ändå vara tacksam över snön som förhoppningsvis skyddar de små under kommande kalla dygn. Ner till -15 kan vi tydligen kunna få....brrrr...

      Radera
  2. Oj oj oj ! Vad snö! Tungt för ryggen och tungt för växternas grenar, men lite vackert trots allt. I alla fall på bild. Och vår om en månad, som din son säger - det låter lovande och bra.

    Hoppas verkligen både era ryggar och växterna klarar av den tunga snön!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jådå. Verkar gå bra med snön. Växterna i rabatter skrattar och är nöjda med det vita täcket. Snöskottar'n klagar dock på ont i ryggen...;-(

      Radera
  3. Man kan nästan se hur tung snön är där på grenarna i trädgården. Mycket snö även här. Våren känns långt bort , men en månad som din son säger låter inte så långt!
    Måste ändå säga att det ser väldigt vackert ut!
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det vackert...men inte roligt när det kliar i trädgårdsfingrar ;-)

      Radera
  4. Haha... ja gårdagens väder var mer oväder :) Första gången i vinter jag inte kom hela vägen upp för backen - bara det. Hos mig snöar det idag också men bara små fjuttefjun. Nu börjar även jag längta... Sår några fröer så länge.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee! Ja visst likade vädret mer oväder.

      Då passade jägarna på att fälla bambin. Inte ett spår utanför staketet i skogen så som det annars brukar. Lite fegt, tycker jag. De stackarna har inte en chans i den tunga snön...
      Men, du och jag och många fler sår fröer i väntan på den prunkande årstiden :-)

      Radera
  5. Jösses vad mycket snö ni fick!! Här kom det 10 cmoch det känns som ett snörekord i år. Och nu har vi svinkallt så det ligger kvar och jag antar detsamma hos er.

    Det känns trösterikt med sonens sanna kunnande ;)
    Vi litar på honom!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jess! Så klart litar jag på honom.
      Just nu är jag omåttligt tacksam för snötäcket. Vi har si så där 2-3 dm vilket skyddar känsliga växter.

      Radera
  6. Jag har hört att många tycker som du, att vintern aldrig verkar ta slut,men det gör den, det bara tar lite extra lång till i år.
    Önskar dej en fin söndagskväll!

    SvaraRadera