måndag 18 juni 2018






             Hur vill stjärnflockan ha det?
                  eller "Learning by doing"

Hos mig och hos de flesta planteras väl stjärnflockan,  Astrantia major i en vanlig rabatt, med god jord? De växer och förökar sig bra där. Om jag dessutom läser vad proffsodlare säger, så vill den ha näringsrik och fukthållande jord. "Underbar i woodland, äng och rabatt".  
Därför blev jag mäkta överraskad och förvånad när jag hittade ett självsått bestånd med jätteblommor och riktigt stora och friska bladrosetter på mitt berg på den tunnaste grusbädden mitt i gassande sol. Och denna sommaren har verkligen bjudit på "gass" utan dess like. De fullt utslagna blommorna är 5cm i diameter. Så stora blommor har jag aldrig sett eller haft och då har en del ändå varit stora, i mitt tycke. Just den här delen har jag inte vattnat heller mer än kanske ett par gånger under de gångna veckorna. När jag läser på hur den växer i sin naturliga habitat får jag veta att skugga till halvskugga och i fuktig mark?! Lustigt att den verkar må så otroligt bra i det motsatta.
En annan växt, som årets solgass har lärt mig att odla rätt, är mitt dubbla gökblomster, Lynchnis flos-cuculi 'Petite Jenny'. Denna ört har rangliga stjälkar som behöver stöd av stadigare växter. Har placerat mina i en vanlig rabatt. Till saken hör att jag "uppfostrar" mina perenner till "kämpar" som vet hur man överlever en torkperiod. Därför har jag inte vattnat perennrabatter en endaste gång - förutom när jag planterar nytt - vilket jag inte har gjort i år. Men, i min uppfostringsiver glömde jag att vissa örter inte utvecklar mer än ytliga rötter. Gökblomster växer i sitt naturliga miljö på fuktiga ställen, så som diken eller våtängar och behöver inga djupa rötter för sin näringstillförsel. Och jag, min grymma odlare, har plågat den stackarn med att "uppfostra" den till något den inte har förutsättningar för. Nu har den dock fått både stödbevattning och massor från ovan de sista dagarna.  

Extremvädren lär oss en del. Där den ena dukar under strålar den andra. 
               Så här fina blad brukar inte de som växer i mina vanliga  perennrabatter ha. 

Stackars gökblomter som jag höll på att svälta ihjäl

Har "uppfostrat" perenner att överleva...;-)

Växthusodlingar är undantagna från sträng uppfostran...har aldrig tidigare fått stora tomater före midsommar...

Krukträdgården likaså

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att den egna erfarenheten är mycket värt. Den kunskapen sitter bättre än den pålästa - åtminstone hos undertecknad. "Learning by doing".
                         Ha det gott!



14 kommentarer:

  1. Jo du, växter gör precis som dom vill har jag märkt! Men det är klart att normalt brukar dom trivas och blomma mer i den typ av jord och läge som dom gillar bäst, men ibland förundrar dom en!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar ju varför någon väljer en plats som de inte brukar växa i.

      Radera
  2. Hej Anja!
    Stjärnflockan är en favorit, de brukar vara så fina, i år känns det som att blommorna är mindre, men det beror nog på torkan. Dina tomater har kommit långt, har några kart men mest blommor än så länge. De kom ut sent, så jag får vänta lite till.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och mina tycks trivas just med torka och solgass? Konstigt värre, eller hur Marika? Jag var väldigt tidig i år med tomaterna - sådde dem redan i februari.

      Radera
  3. Vilken konstig stjärnflocka som trivs under dom förhållandena. Och att den fått så stora blommor. Men visst är det väl kul att upptäcka sådant. Tur att ditt fina gökblomster klarade sig. Och vilken läcker tomat! Det vattnas i munnen. Och ute faller just nu regnet! Yippee!

    Önskar dig en skön midsommarhelg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnflockan är inte "konstig" den är supervacker, men växtplatsen är kanske konstig ;-)
      ;-(….too much regn hos oss. Inte gilla läget...vill ha solen och värmen back;-)!

      Radera
  4. Så underbara blommor du visar.
    Också roligt att läsa det du skriver, vilken kunskap du har, jag är imponerad, även om jag inte hänger med i allt.
    Önskar dej en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte DU Lena hänger med allt är det något fel i mitt sätt att skriva :-) Önskar så klart en trevlig midsommar till dig med!

      Radera
  5. Stjärnflocka är en favorit men, som så många andra favoritväxter jag har, självsår den sig rikligt. Växter som hittar en alldeles egen plats i trädgården, oftast en plats där det inte går att plantera något, brukar trivas och bli väldigt fina.
    Glad midsommar!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det Birgitta! Det enda jag har planterat där är rosenbräckan.

      Önskar detsamma till dig!

      Radera
  6. Har samma erfarenhet.. de blir jättefina även i soliga,torra lägen. Men det jag också lärt mig är att skära ner det överblommade för fröplantorna blir många och oftast väldigt tråkiga :)

    Ljuvlig bild med växthuset och den där tomaten... Jag säger bara - det behövs proffs till det ;)

    Ha en härlig midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här är fröplanta och tråkig? Åtminstone i solen är den fin :-)
      Ang. tomaten så tror jag mer på vädret än proffset + en nypa tur.

      Radera
  7. Jag tänker ibland att det är tur att växterna inte kan läsa. Själv odlar jag Iris Sibirica på torra platser till trots för att de enligt litteraturen trivs med fuktighet. Tur att mina inte vet om det:-)
    Jag kör lite på samma sätt som du, vattnar nyplanterat och de jag är allra mest rädd om. Övriga får klara sig bäst det går. När det blir extremt torrt som det har varit i år med veckor utan nederbörd händer det dock att jag gör undantag från mina "regler".
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog ingen som frivilligt ger upp sina odlingar. Jag känner verkligen av hela mitt hjärta med alla som inte får eller kan vattna trädgården.
      Vet faktiskt inte vad jag skulle ta till mig om det var jag som hade det så. Kommer ihåg från min barndom hur vi hade en hink dit all hushållsvätska - från tvätt och disk - dumpades- Den hinken tömdes sedan på olika ställen i trädgården. Har ingen aning om hur farliga tvätt- och diskmedlen var förr, men så gjorde man i alla fall när man bodde i eget hus... Det fanns inget avlopp som vi har det nu. Man gjorde inget under rinnande vatten utan man tappade upp för olika hygienprocedurer.

      Radera