söndag 9 september 2018





                                       Frustration
Långt borta känns sommaren som nådde även vår vanligtvis regniga Gunnilse. De varma kvällarna under parasollen. Goda grillmaten. Det lätta sättet att umgås på. 
Nu har regnet fått makten. Allt är genomsurt. Katten är rastlös och jag själv känner ingen riktig inspiration. Att mysa inne är inte min grej. Att se framemot sex månader av "mys" är bara för mycket. Jag får satsa på gym flera gånger i veckan. Och, så hoppas jag äntligen få napp när det gäller kattvakt. 
Glömde i frustrationen över vädret att ta månadsbilden för augusti. 
Men, det får duga med dagens bild. Jag brukar ändå ta bilden i slutet av månaden och det har inte hänt så mycket i rabatten på nio dagar. 
Röstningen är avklarat och spänningen är olidlig över i vilket Sverige vaknar jag i morgon? 


Den här parasollen stod uppfälld dygnet runt under måånga, långa, härliga veckor. Här satt vi, mitt barnbarn Daniel och jag och diskuterade hans chanser i en kommande TV-såpa där han skulle medverka i.


"Kärleken" infann sig inte och han blev bortröstad, men en erfarenhet rikare! 


Nu står parasollen  som ett besviket utropstecken.  Kanske blir det någon solig dag framöver då vi får fälla upp den så att den torkar. Sedan bums i förvaring till nästa säsong...?!


Maija är fundersam: -Vart tog det fina vädret vägen? 


Mitt första bollkryss någonsin. Har aldrig gillat dem, men - man kan ändra sig. 


  De enda solarna på snart tre veckor.Visst har vi haft några soliga dagar också men mest regn.


               Hur ska citronerna kunna mogna? Äsch! Jag skojar! Så klart får man bita i den sura citronen om man tror på allvar att det går att odla citroner i Gunnilse.


Mörkt och blött. Deppigt.
Augustibilden i september. Men, vädret var likadant för 10 dagar sedan. Rabatten likaså.

Grönskan väller över  efter allt regn även i dammen.

               Ha det alldeles supergott!
                          Tack för titten!

Fler trädgårdsrelaterade inlägg hittar du i trägårdsportalen
                    TrädgårdsFägring

20 kommentarer:

  1. Åhh så fint hos dig - både i krukor och i rabatter !!
    Det må regna men det behövs ju också för växtligheten. Hoppas på en fin lång höst som vi kan njuta i våra trädgårdar.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna är tagna för att se lite "fina" ut ;-)

      Radera
  2. Det ser ju fint ut hos dej.
    När ska vädret bli lagom?
    Här i Wales börjar hösten kännas av emellanåt, fast det egentligen fortfarande ska vars sommar här.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret är "lagom" när växterna inte dör av torka eller rabatterna drunknar av regn.

      Radera
  3. Det ser nå riktig frodig og fint ut hos deg, og regnet trenger vi vel egentlig.
    Først siste døgnet har det blitt skikkelig rotbløyte her, og vi får mer de neste dagene.
    Du får tenne lys både ute og inne, og prøve å nyte høsten.
    Spennende hva det endelige valgresultatet blir.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum idé att tända många ljus - både ute och inne.
      Valresultatet blev ett dött lopp för riket som helhet.Ska bli spännande att se hur regeringsbildningen kommer att se ut - eller om det blir nyval...?

      Radera
  4. Anja!
    Inte så långt mellan oss men med tanke på vädret låter det som många, många mil. Här har vi haft underbar dagar med sol och värme. Visst har det regnat men solsken har vi haft mer av. Än är inte hösten här ;-)
    Det ser som alltid vackert ut hos dig. Hoppas nu solen hittar tillbaka till dig!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta har jag konstaterat länge.
      Här är så trist att jag tappar sugen. Ett jävla evigt pissande ovanifrån. Vi har redan tappat räkningen på alla regnmätaravändor.

      Radera
  5. Din uteplats, eller gård, är verkligen läcker. Och det färgglada parasollet med. Hoppas du kan få nyttja det några gånger till i höst. prognosen nu är ju inte så lovande för de kommande dagarna, men sedan kanske.... Men växthuset då? Men det är kanske inte din melodi att sitta där och lyssna på när det regnar.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen Helene. Jovisst är växthuset en räddning just nu och jag gillar absolut att lyssna på regent där inne.

      Radera
  6. Visst känns det konstigt att det helt plötsligt inte är hett och soligt varje dag, men det har sina fördelar! Trädgården behövs inte vattnas i timmar och är inte längre brun - samma resultat ser jag på dina bilder. Där ser det härligt frodigt och fint ut!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inga som helst fördelar med dagliga regn i veckor. Min trädgård var inte brun i sommar heller.

      Radera
  7. Hej Anja!
    Det ser fint ut hos dig, hoppas vi får njuta av många fina soliga dagar innan kylan kommer.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Marika! Vi håller tummarna! Hos oss behövs inte en droppe till. Nu behövs sol igen!

      Radera
  8. Stackars Maija! Hon ser ungefär lika bedrövad ut som mina båda sommarflanörer. Nu ligger de på altanen och tittar frågande på regnet, och på mig. Varför gör du inget så att värmen kommer tillbaka ser det ut som om de tänker. :)

    Vi har dock inte fått alls lika mycket regn här hos oss så jag tycker fortfarande att det är bra att det kommer mer för det behöver fyllas på. Men det är klart, det var härligare i somras, oändligt mycket härligare ..... Jag badade massor och längtar efter att bada igen .... :)

    Du får, trots allt, ha en fin höstvecka!

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte att här hos oss "vågar" man inte be om regn ens efter en katastroftorka för att vädergudarna tolkar det som att "nu vill hon ha regn varje dag, dygnet runt - gärna i månader" ;-(

      Radera
  9. ja det gick fort när det från ena dagen till den andra blev höst. Vi har inte heller fått så mycket regn utan kanske mer lagom men grått, mörka tidiga kvällar och i dag , typ storm!

    Men vi får väl verkligen hoppas på ett antal fina höstdagar med klar luft, blå himmel och vackra höstfärger!?
    En fördel med hösten är ju att man kan kura inne framför datorn och läsa bloggar ;)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Hej Anja! Jag är ju inte längre aktiv på blogget men har startat Instagram istället (https://www.instagram.com/leena_tsberg/ ) Där blev du följare men nu verkar det som ditt instagram-konto har blivit kapat. Det visar bilder på en lättklädd kvinna som dessutom skickar inviter till de som följer ditt konto. Tänkte bara att du skulle veta :) Jag har stängt av ditt följande men det vore ju kul om du fortsatte med det på riktigt. Om det nu någon gång var du? Det vet man ju inte sådant i dessa tider. Mitt instagram-konto är inte öppet för vem som helst nu för tiden men jag kan ju släppa in de som jag vill.

    Kul att se att du håller på som vanligt! Jag tröttnade ju på att hitta något att skriva om eftersom jag inte är någon expert på något. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moi Leena! Detvar läääänge sedan :-)!
      Ja, IG har blivit ett elände för mig. Det har vällt en massa messenger till mig om dessa lättklädda vilka jag inte har sett själv eftersom jag inte kommer in på mina två konton. Den ena, inaktiv, har jag inte blivit av med och nu, den jag har varit lite aktiv i - inte heller. Just nu till helgen tänker jag stänga av tankarna på dessa jobbigheter men försöker ta itu med dem snart - om det går....vilket det inte har gjort hittills. Har haft en massa kommentarer och "hjälp" på FB. Ett tips där kommer jag att pröva ytterligare.
      Ha det gott och tack för omtanken!

      Radera