söndag 26 maj 2019




                                     Jag känner dofterna, 
hör bisurret och fågelsången. Gökens  lockläte ekar i skogen och första gurkorna är konsumerade. Alltså lever jag :-)!
Samtidigt har maj varit en hoppjerkamånad med kyla och värme. Just nu upprepar jag smått maniskt: Det är inte hur man har det utan hur man tar det...när termometern visar på 9 grader och en iskall vind sveper igenom altanen - längre ut än så går jag inte just nu...
Som tur är tar växterna det med ro. Blomningen förlängs. Frömjölen har spolats bort  eller blåst hän.
(Dagens bilder är tagna från min blåsiga altan) 

Rosen,'Fruhlingsduft' med underbar doft, är den första att slå ut. Den börjar, efter 17 år att välla över altanräcket - så tjusigt!


             Som sagt,enbart bilder från altanen.





Maija då! Vad har du hittat på? Hon klättrade blixtsnabbt upp tre meter i paraplyalmens krona. Nedgången för kattfan var däremot en ångestfylld resa för henne  med hjälp av husse...;-) 


Näckrospionen har blommat länge nu och visar inga tecken ännu på att ge upp!
  
                       Ha en fin Morsdag 
           eller bara en fin vecka i största allmänhet. 

                           Anja
                                    
                                                 Fler inlägg i TrädgårdsFägring

16 kommentarer:

  1. Hej Anja!

    Ja, nog är det vackert i din trädgård nu och du som kan se allt detta och fota sådär lite grann från ovan, så fint för strukturen framträder på ett helt annat sätt än när man står på marken, allt ser lite hoptryckt ut då.

    Kul med Maja, lite hyss måste man väl hitta på när man är katt!!
    Näckrospionen är ju underbar, hur har jag kunnat missa den för den är en ny bekantskap för mig.

    Och tack snälla Anja för de vänliga orden på min blogg, jag vet inte om jag förtjänar ditt omdöme riktigt men du gjorde mig glad!

    Kram och njut av dagen i din vackra lustgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst missar man både det ena och det andra - det finns ju trots allt några 100'000 arter/sorter att hålla reda på. Jag märker att min står lite för soligt - under de få soldagar vi har. Den tycks gilla lite kyligt och flytande ljus.

      Radera
  2. Hej Anja!
    Va roligt att se din trädgård från altanen! Jag har ju aldrig sett din trädgård i verkligheten, men genom dessa bilder får man en känsla av hur du upplever den från din altan.
    Ja, maj har varit en märklig vädermånad så här långt. I onsdags svettades vi på ungarnas grillfest i skolan, och i helgen hade jag dubbla tröjor och överdragsbyxor på mig när jag var i trädgården. Tvära kast, jag hoppas det stabiliseras något snart.
    Önskar dig en fin och förhoppningsvis lite varmare vecka!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst att se trädgården lite från ovan. Du ser ju din nästan jämt så tack vare era stora nivåskillnaderna!

      Radera
  3. Det har varit precis likadant här. alltså en konstig maj. Vädret har haft inslag av både vår, sommar, höst och vinter!? Det senare var inte speciellt trevligt. Nu väntar jag hoppfullt på en riktig skön försommar! Hon verkar lite busig, Maija? Men samtidigt en liten fegis.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag framföra till henne: FEGIS! Undrar vad Maija tycker om det ;-)?

      Radera
  4. Vilken tur att du ser så mycket vackert från din altan Anja, i synnerhet sådana här dagar när det är kyligt och obehagligt. Vi har samma typ av väder här. Igår var det så kallt att jag önskade jag tagit vinterjackan på mig. Men den har jag ju hängt undan ... hm.
    Din 'Fruhlingsduft' är ljuvlig. Här undrar jag om det ska komma några blommor i år på min 'Stanwell perpetual' som brukar vara tidigt och dofta som fin parfym. Har inte sett några knoppar men rätt som det är brukar dom vara där.
    Tur att Maija fick hjälp ner av husse.

    Ha en fortsatt bra vecka! Hoppas det blir lite trädgårdsväder!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något märkligt med mina rosor. De har egentligen aldrig trivts här - trodde jag de första 15 åren - men de sista 5 åren har blomningen bara blivit finare och finare utan att jag gjort något alls åt saken ???!

      Radera
  5. Hei Anja.
    Flott å se hagen din fra altanen!!
    Håper du kommer til å nyte den utsikten masse i sommer.
    Selv om det er litt kaldt, er det deilig å kunne glede seg over blomstringen litt lenger.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försommarblomningen (och vårblomningen) har hållit på länge nu. Växterna grinar inte. Det är jag som är grinig.

      Radera
  6. Vädret verkar likna det vi har i Wales, inte så kallt, men ostadigt.
    Du har det så fint i trädgården, trots vädret.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, växterna är betydligt gladare åt vädret än vad jag är.

      Radera
  7. Hej Anja!
    Vacker vy över trädgården, Maija ser ut att njuta också. Nu har det inte blivit av att vara i trädgården, regn varenda dag, idag är det uppehåll men det blåser kalla vindar. Synd om målarna men de jobbar på, så småningom blir det ordning igen, nu ser det väldigt rörigt ut.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken otur för dig med målare och regn! Ja, det är kall om nätterna och även på dagarna. Har ingen större lust att vara ute just nu.

      Radera
  8. Vilket underbart mantra du har :) Det ska jag bevara! Det är spännande med altanbilderna de ger en annan överblick än bilderna nere i trädgården.

    Du har väl också fått en massa mer regn igår... Nu får vi njuta av solen.

    Ha det riktigt gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Carina, ibland är det bra att påminna sig själv om sakernas tillstånd. Det är så otroligt lätt att vara missnöjd...

      Radera