söndag 20 april 2014

....å glad fortsättning på påsken och försommarvädret!

Datorstrul har tvingat mig till en liten paus från bloggen.

Påskvädret har varit underbart. Trots det har jag inte fått något gjort i trädgården tack vare timmar sittande framför datorn för att åtgärda problem.

När jag tänker tillbaka till samma tid förra året  hade inte tjälen släppt hos mig ännu.  Men nu, när vi inte har haft tjäle på hela vintern, börjar bergets blomning uppta mina ögon! Jag euforisk av de små, små juvelerna och även av de lite mer iögonfallande. 

Här visar jag några smakprov....Du har det vetenskapliga namnet på varje växt. 

En minimal fransklocka - så liten att jag är nästan impad över bilden jag lyckades ta...Den har inte blommat i åratal, men jag flyttade den förra våren och nu tackar den  med en blomma .
Den här lkinesen saknar svenskt namn, men är släkt med t.ex. fransklockan (se bilden under).

Små, anspråkslösa violer, som inte har ett jobbigt rotsystem är välkomna att ta för sig...
                 
 Stenöknet börjar blomma....Längst fram en grusviva,
                                       Androsace carnea x pyrenaica

Får se, när jag får se de t blåa ögat i den översta sippan....?


                                                           Primula orbicularis


                Nu skall jag inte trötta ut mig med att lägga in fler bilder ;-))!
                                                
                  Ha en fin fortsättning på helgen!

10 kommentarer:

  1. Lovely flowers !
    Happy Easter !

    SvaraRadera
  2. Vackra små blommor.Så bra att du fått ordning på datorn igen.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Dataproblem, usch! Men vackra vårbilder. Jag är i Spanien nuoch där är växtligheten definitint lite annorlunda!

    SvaraRadera
  4. Inte är det tröttande med så fina bilder! Vilka ljuvliga små växter, kan tänka mig att ditt berg är en njutning för ögat nu.
    Skönt att du har fått ordning på datorn igen!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åhh, vilka massa små sötnosar. Och så många så det blir ju masseffekt trots att de är så små. Läckert!

    SvaraRadera
  6. Ah! Jeg elsker alle disse lekre små søtnosene i hagen :-)) Nærssyntplanter! Og du hadde så mange deilige varianter Anja! ha en underbar ny våruke! Helst uten datatull :-))

    SvaraRadera
  7. Det är trist att ha datastrul. Underbara bilder på underbara läckerbitar bjuder du på...en fröjd för ögat att titta på.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  8. Vilka söta små vårblommor du har i din trädgård!
    Nu går det fort i vårvärmen, allt växer så det knakar!
    /Caroline

    SvaraRadera
  9. INTE blir jag trött av att se dina fina bilder!! Förstår din eufori:)
    Ha det riktigt skönt i vårsolen!

    SvaraRadera
  10. Aldrig blir jag trött av sötingar!

    Hoppas ditt datorstrul rett ut sig, finns inget tråkigare. Jo, det skulle möjligen vara när man ser att mannen av misstag grävt upp den med stor möda övervintrande kronärtskockan som pysslats om som en bebis sen förra sommaren.

    /Anette

    SvaraRadera