onsdag 20 augusti 2014

                 Variegerad skuggviol som självsått sig i gruset. Den kommer överallt och det får den. Har aldrig sett den blomma ännu trots att jag haft den i många år.

Ett ogräs!
Hur definierar vi ogräs ? 
Ett långt inlägg om violer.
Den  vanligaste definitionen, tror jag, är när en växt  envist förökar sig trots otaliga utrotningsförsök oavsett om det handlar om en trädgårdsväxt eller vildväxande växt -ickeönskade tuffingar som intar lömskt vårt paradis likt den berömda ormen...;-)
Jag har många sådana oönskade, så som liljekonvalj, maskros, groblad, åker-och ängsfräken, örnbräken...pust! Ja, ni hör vilka plågor som jag har att brottas med. Alla har de djupgående rötter och alldeles omöjliga att utrota för gott. De flesta av dessa sprider sig dessutom  med både rötter och fröer, förutom ormbunken vars sporer sprider sig med vinden och ingen plats är för trång eller mager för dem. Rötterna går att förstöra genom att trampa på bladen vid basen så att de bryts, men inte går av. Då försvinner just den plantan så småningom, men då har miljoner sporer hunnit hitta nya groplatser....
De flesta ogräsen  går att hålla  på en acceptabelt nivå, men att bli av med dem för gott går inte.  Naturens vilja är oändligt mycket starkare än alla mina ambitioner och arbetsinsatser.
Vissa ogräs har jag dock blivit kompis med så som kirskål. Ett vackert ogräs som går hålla efter någorlunda.
Men de tre sista åren har jag fått ett gissel som man inte kan tro ska vara något större problem. Men, den är en lite djävul i väna, vackra "kläder", nämligen purpurviolen  (Viola riviniana 'Purpurea'  syn. V. labradorica 'Purpurea' ).

Efter ett par år har en planta utvecklat ett ohyggligt rotsystem. Råkar den då ha hamnat bredvid någon av mina älsklingar på berget, t.ex., så river den upp allt inom en diameter på 20-30 cm!
I rosbänken får den även riktigt djupa rötter som måste grävas och grävas...för att få upp!
Hur kan något så vacker vara så vidrigt?! Kanske bara ytterligare ett bevis på att Naturen och jag tänker  och tycker olika....?...;-)))!
Och kan Du förstå: Jag älskar violer!
Har inte tagit en enda bild på  purpurviolen, men googla om Du inte vet hur den ser ut!
Även andra violer tycks gilla min trädgård, men de är hyfsat lätta att ta bort där jag inte vill ha dem.
Rosa sandviolen poppar upp lite varstans. Jag rycker bort den där den blir "too much"

Denna vita fjärilsviol förökar sig ohämmat - men åker väck där den inte platsar

Luktvioler tar jag upp och placerar så att jag kan känna deras doft och njuta av dem i ögonhöjd.

Luktvioler är verkligen stora favoriter för mig på vårkvisten! Vilka glädjespridare!

Violer och penséer i växthuset april - maj

Molly lyckas jag aldrig övervintra. Den köper jag ny varje vår. Men, den blommar från tidiga våren tills frosten kommer om man klipper ner under sommaren av de långa revorna.
Jag klipper inte bort qallt på en gång utan pö om pö så att den blommar hela tiden.

HeHeHe står inte för skratt utan för Henrik Zetterlund, Henrik Sjöman och Henning Pettersson som samlade in violen i Kina 2008. Kul att veta, eller hur?

En endemisk art från Sakhalin och Hokkaido som blir fler och fler till min stora förtjusning.

Vet inte riktigt om den här har blivit en korsning mellan ett par olika arter eller om den bara ser lite annorlunda ut tack vare växtplatsen som är skuggig.

Här ser Du hur galen jag är i violer! Du, som läser min blogg då och då har säkert sett många av bilderna jag visar nu i våras. Men, jag räknar "kallt" med att du har redan glömt det ;-)))!


Har inte hittat något svenskt namn till denna populära viol, men kallas ibland för murrevsviol eller för australisk viol. Tacksam att odla hela sommaren från tidiga våren till frosten. Denna är lätt att övervintra frostfritt. Och den blommar nästan året om!


Kommer inte ihåg just nu vad denna heter. Den blommar nu och har gjort det hela sommaren.

Ja. Här var några av mina violer. Väna små varelser som väcker stora känslor av både förtjusning och aversion.

                                       
                                                           Ha det så gott och tack för titten!

11 kommentarer:

  1. Håller med dig, violer är underbart vackra:) De kan dock bli lite ogräsvarning på dem också ibland:) Kirskål har jag lite blandat förhållande till, på en del platser har jag kunnat hålla det i schack men efter några år har det tagit över så nu blir det till att "gräva upp" en stor rabatt:( Förhoppningsvis nu i höst, vi får se vad vi hinner:) Dina foton är som vanligt underbara:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så jättesöta och så många olika sorter! Ja, min kamp med kirskål här i trädgården vill jag inte tänka på, den är evig. Fina bilder - som alltid!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usc ja, söta och rara men lite väl skrämmande bra på att sprida sig. Det har du rätt i. De verkar få frön till och med utan att blomma ibland?

    SvaraRadera
  4. Javisst är de fina men jag har några i min trädgård, ingen aning om namn eftersom de fanns när vi flyttade in, som är perfekta marktäckare men blommar bara tidig vår och har sedan en förmåga att "ta Över" så en hel del "rök" när jag gjorde rensningen sist :)

    Molly tycker jag är lite svår. Den överlevde vintern ute i rabatten men det var knappt och med tanke på att det var den mildaste vintern på evigheter så tänker jag försöka övervintra Molly i orangeriet :)


    Kram

    SvaraRadera
  5. Gillar också violer men har inte lika bra koll på namnen som du och inte lika många sorter heller. Fina bilder som jag inte sett tidigare. Tänker på mormor som också hade violen som favoritblomma.
    Nu ska jag skärpa till mig till våren och försöka lära mig de olika jag har. Lättare när man ser blommorna.
    Trevligt och informativt inlägg.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  6. Orvokit ovat kyllä niin kauniita. Sinulla onkin monen sorttia. Minun pikkusisko on Orvokki ja se tekee vielä orvokista mieluisamma.
    " On laulu. Orvokkini tummasilmä kulta syvän pieni, katsoo aina lempeästi kun käy luokses tieni. Itse hoidan kukkamaani, rikkaruohot kitkin,.... annan kauno kukkaseni äidin armahaksi." Tahtoo nuo sanat unohtua. Kaikkea hyvää sinne teille ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Orvokkini tummasilmä..." on tuttu laulu minulle! Kiitos kuitenkin että muistutit mina siitä Sylvi!
      /Anja

      Radera
  7. Men vakre er de :-)) Jeg prøver å styre unna de mest spredningsvillige plantene men det hender jo at det glipper.. God helg Anja!

    SvaraRadera
  8. Härligt inlägg Anja!
    Precis som du är jag väldigt förtjust i violer, särskilt de som doftar och som man tidigt på våren kan gräva upp och kruka in så att avståndet mellan växten och näsan blir så kort som möjligt.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Finare ogräs får man nog leta efter;) Hade några doftande sorter på förra stället. Här på nya stället finns annat "ogräs".
    Önskar dig en bra dag!

    SvaraRadera
  10. First of all I want to say excellent blog! I had
    a quick question that I'd like to ask if you
    do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your thoughts prior to
    writing. I have had a hard time clearing my mind in getting my thoughts out.
    I do take pleasure in writing but it just seems
    like the first 10 to 15 minutes tend to be lost simply just trying to
    figure out how to begin. Any recommendations or hints?
    Appreciate it!

    SvaraRadera