fredag 20 januari 2017


                    
                                             
           Längtan
                                                                                                      

handlar alltid om något som inte finns här just nu.
Vår längtan är ibland en motor som driver oss framåt, ibland ett rent hinder. Längtan kan förlama.


 Kanske vara der därför som Elmer Diktonius skrev:                  

       Endast de tama fåglarna har en längtan
           - de vilda flyger

Själv är jag numera en vingbruten tamfågel, men jag har också fått flyga!
Numera har min längtan fått nya "dimensioner" - att lära mig att njuta här och nu. Men, man är väl inte mer än männs'ka och då hägrar en nära framtid som rena drömmen: När Livet i trädgården vaknar!

           Om andras längtan läser du här 
                               


                                   

28 kommentarer:

  1. Kloka tankar och vackra foton! Speciellt det sista med katten, det gillar jag skarpt.
    Men även vilda fåglar kan väl längta? Efter ett bad i friskt vatten? Efter en drill i högan sky? Efter morgonens första russin som jag kastar ut till dem så snart jag öppnat mina ögon?
    Den tama fågeln längtar efter något den inte uppnår, många av oss andra längtar efter sådant som kommer att ske. Som vårens ankomst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, längtan kan formuleras på väldigt många olika sätt.

      Radera
  2. Här och nu tycker jag är bra. Det kommer med åren tror jag, för mig iallafall. Så fint "arrangemang" på första bilden.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Det inlägget kunde vara skrivet av mig och den dikten refererade jag alltid till, särskilt till mina söner. Tyvärr flög den ena av dem till de sälla jaktmarkerna, inte på grund av slarv utan av ren älgolycka. Jag tillhör också de lite mer vingbrutna tamfåglarna nu, men så var det inte innan . Då längtade jag alltid fram i tiden eller någon annan stans.
    Ha en bra helg Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara bland det allra värsta att förlora ett barn. Du har fått din beskärda del av en mycket tung börda. Helt fantastiskt hur positiv du är trots - eller kanske på grund av? Det finns mycket av "vildfågel" i dig kvar!

      Radera
  4. Är också mer här och nu,numera.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Fin tolkning som jag gärna skriver under på. Och växtbilderna.. lika vackra de.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Och jag kämpar för att vara i nuet, även i trädgården!
    Men nånstans så tror jag inte att jag nånsin bara kan stanna upp och njuta av varenda dag, året runt i trädgården. Men säkert kan jag ändra uttrycket från: Att längta, till: Att se fram emot, som jag misstänker inte låter så "naivt och barnsligt. Jag har fått en känsla av att det inte är "moget" att längta. Men vad sjutton! Då är jag en omogen 53 årig mormor ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har så rätt Veronica! Men, vid min höga ålder är man så jävla glad att man vaknar över huvudtaget och att man vaknar någorlunda intakt att man har inte tid att längta efter sådant man inget vet.

      Radera
  7. Jag är nog alldeles för otålig för att inte längta till något, jag längtar alltid till något, eller strävar till/mot något. Det hör nog till min personlighet :) Ljuset är nog det jag längtar mest efter just nu :) Härliga bilder! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Jag njuter av varje dag, men längtar ändå, till våren och värmen. Vackra bilder, spindelnätet, fint fångat.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ena står inte i motsats till det andra:-) Man är väl int' mer än männ'ska - och ingen katalog imed kronologisk ordning

      Radera
  9. En vakker og ettertenksom post...
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  10. Fina bilder och kloka ord!
    Hoppas allt är bra med dig och att vintern är snäll mot din fina trädgård!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  11. Åh, så vackert skrivet!
    Såklart längtar man till våren ibland!
    Här hos oss har det varit fina vårvinterdagar.
    Kram G

    SvaraRadera
  12. Jag är rätt nöjd med det jag har just här och nu, men har ändå alltid en längta. Vill ha något att se fram emot.
    Jätte fin bild på spindelnätet!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Vi får träna våra tankar i flygandets konst när kroppen strejkar! Och i den processen behöver vi läromästare. Du är en av mina!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv är jag så otrolig realist och pragmatiker att vete 17 om jag vill flyga i tankarna mer än det jag förmår i praktiken. Usch, vilken trist typ jag är Laila!

      Radera
  14. Ja, det här med längtan är lite konstigt! När man väl har uppnått det man längtat efter då ger man sig inte tid att njuta av det. Men där har jag nog blivit bättre - med åldern förmodligen.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  15. Längtan? Ja, visst längtar man till olika saker lite då och då men..... jag försöker leva här och nu :=)

    Underbara bilder precis som jag är van att se på din blogg.
    Den första bilden, den med den vackra betongduken. Har du gjort den bordsskivan själv? Den är sååå fin.

    Ang. Mörkt ormskägg så har jag krukan i ett svalt fönster i norrläge. Låter inte den torka ut helt utan försöker hålla den lite, lite lätt fuktig.
    Fungerar helt perfekt och den växer sig bara större och större.
    Då jag bodde i huset och förvarande krukan svalt och under växtbelysning så fick den inte lika mycket vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Den har jag gjort själv.
      Ormskägg ska jag ha också i kruka - har så många småplantor så att en ska få bo i kruka. Kommer ihåg bara att Peter Korn sa att ormskägg gillade inte att bli flyttad. Få se om ett ex. ändå kan tänka sig att göra det ,-)!

      Radera
    2. Jag misstänkte att du hade gjort det vackra bordet själv. Du är duktig med betong.
      Är så glad gjutna fatet jag fått av dig.

      Radera
  16. Så fantastiskt bra skrivet Anja! Och som vanligt blir jag salig när jag ser dina vackra bilder. Den översta med det vackra bordet (som jag nu förstår att du gjort själv) ropar sommar! Och det daggstänkta spindelnätet, underbar bild!

    Ha en skön fortsättning på torsdagen!
    /Anita

    SvaraRadera
  17. Förstår att du längtar till våren, men har hört att det är ganska milt i Göteborgstrakten, så snart.....
    Här nere i Spanien vet jag inte riktigt vilken årstid det är, vår-sommar kanske!?!
    Ha det bra!

    SvaraRadera