söndag 25 juni 2017




                                    Trädgården och jag 
        längtar efter sol och värme.


Blomningen är sparsam. Som tur är har jag många olika bladfärger och former som gör att vissa delar av trädgården inte är bara grön.




Nu, mer än någonsin, uppskattar jag växthuset. När stormen viner i byarna, molnen hänger tunga över växthustaket och släpper ifrån sig kraftiga skurar efter varandra, kan jag sår där inne och ändå vara mitt i trädgården. Det blåa som skymtar på bilden är en låda   luktärter som väntar på att bli planterade...jag som skröt att jag har blommande ex redan den första juni...


Klätterhortensian blommar som aldrig förr. Den verkar gilla detta hemska väder. Den pryder glashuset utfrån.


Pelargoner orkar blomma torts ständig brist på sol och ljus.


Enstaka pionblommor - även den ser ledsen ut.
Nog har jag svårt att förstå hur landet - även i min landsända på bara någon mils avstånd - lider av för låga grundvattennivåer.
Vi, här i Gunnilse har fått mer än nog.

Hoppas att Du som läser detta har fått Din beskärda del av sol och mår bättre än jag. Själv känner jag att jag har längtat efter "sommaren" i si så där under tre års tid.
Men, denna tar priset - en femte årstid som jag inte vet namnet på.

Tack för att du tog dig tid...

15 kommentarer:

  1. Tänk va olika det kan vara - här jublar vi när det kommer några enstaka mm regn. Idag har vi passerat 90 mm totalt sedan 1:a april och det är mycket tack vare juni som så långt har gett 46 mm. Någon värme att tala om är det dock inte här heller. Dagens arbetspass i trädgården var i långbyxor och långärmad tröja även fast solen sken.
    Hoppas ni snart får sommarväder hos er också!
    Kram Nora
    P.S. Vilken otroligt vacker klätterhortensia du har! Den står på önskelistan här, problemet är bara att hitta någon bra plats att ha den på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klätterhortensian kan ta många år att etablera sig ordentligt. Regn och rusk tycks den gilla. Den har växt extremt mycket i år efter 15 år på samma ställe.
      Men, den är väldigt dekorativ året om. På vintern finns inget vackrare i trädgården än de torkade frö-
      och blomställningarna.
      Vi har inte haft en sammanhängande solig vecka ännu. Enstaka dagar med sol och värme.

      Radera
  2. Tror jag förstår hur du tänker. Jag är så himla trött efter operationen att de soliga dagarna förra veckan var underbara att sjunka ner i solstolen och bara somna. Då kändes det som sommar. Igår med omväxlande sol och störtskurar blev bara sömnig och knappt skön. Nu bor jag högt så det blir alltid lite öppen känsla även när vädret är skit men ändå...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Operationen har gått bra, förstår jag. Skönt att kunna ta det lugnt i solen.
      Vi har horribelt mycket regn. Andra sidan Gbg är det torrt. Inomhus får vi ha belysningen på i köket - det är så mörkt mitt på dagen. Nu vill jag ha minst två veckor soligt!

      Radera
  3. Önskar att jag hade så fint i blad väg som du på första bilden! Måste börja planera planteringen lite bättre.
    Nog längtat jag efter sol och värme allt! Är så glad att jag inte har semester än.
    Vi fortsätter med o råder runt växthuset, men om ca två veckor kanske vi kan börja skruva ihop det.....då kan även jag sitta i ett glashus å mysa😊
    Håll ut snart vänder det!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är glad som har tänkt på bladen vilket bero på att vi har så mycket osoliga dagar hos oss att det skulle bli så dystert om inte bladen lyste upp lite här och var.
      Hoppas att du har prickat din semester rätt :-)

      Radera
  4. Ja kan hålla med dig till viss del, vi har fått 128 mm sedan 28 maj men du verkar ha haft det värre :( Det brukar inte regna hela dagar utan komma en rejäl skur på förmiddagen eller kvällen. Din Klätterhortensia är helt ljuvlig, har också en men den är blaha blaha i jämförelse :) Pionerna gillar dock inte regnet, de nickar o blir bruna men jag får en anledning att plocka in jättebuketter :) Hoppas solen o värmen kommer nu. Kram/Monne

    SvaraRadera
  5. Vi fick bara på en enda vecka ca 120 mm...! Vi har tappat räkningen till dags dato...
    Men, jovisst. Klätterhortensian skrattar och är glad. Den är kolossal. Växtligheten har inget emot regn...det är jag som lider av det ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!
    Vilka enorma mängder regn du fått, hoppas att det vänder snart. Vi hade en vecka förut som det bara regnade, blev riktigt less på det, så jag förstår om du längtar efter sol och sommarväder. Nu har vi någon solig dag emellanåt, och då går det an. Din hortensia är helt fantastisk.
    Toivon että aurinko löytää sinne teillepäin.
    Terveisin Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår fick vi äntligen fälla upp parasollen och grilla...riktigt somrigt...hur länge det nu varar (sade pessimisten ,-)!)
      Siis vihdoinkin aurinkoinen päivä ilman voimakkaita tuulia..:-)

      Radera
  7. Nu två dagar efter inlägget hoppas jag solen och värmen nått till dig också. Här, några mil bort, har den kommit tillbaka. men vinden har gjort en del skada över midsommarhelgen.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Igår hade vi sol och fick till och med sitta under parasollen på altanen! Få se hur länge den lyckan varar. Vi har haft enstaka soldagar även tidigare ...??

      Radera
  8. Ja, i år är jag inte avundsjuk på dig och västkusten. Vi har fått en perfekt blandning av regn, ofta nattetid och sol. Lagom varmt är det också och blommar som aldrig förr! Synd bara att jag varken kan eller hinner njuta av härligheten eftersom jag är fullt upptagen med Tim...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Som "trädgårdsist" är man sällan nöjd med vädret. Vi har haft en otrolig solig juni, precis som det var i maj och april, men regn det ser vi inte skymten av!
    Idag t.ex. har det varit rena höststormen, men regnat har det inte. Vi har haft mellan 18 och 21 grader trots vindarna. Men ALLT blommar, en del - som jag tror gillar torkan - helt otroligt. Det är t.ex. snart dags för blomknopparna på "höstfloxen" att slå ut - och dom har nästan tagit över två av pallkragarna.
    KRAM
    Susie
    Susie

    SvaraRadera
  10. Hej Anja!

    Ojämnt falla ödets lotter.. här torkar vi bort och på västkusten regnar det bort. Det är just detta som är så bekymmersamt att vädret blir allt mer extremt och oförutsägbart. Prognoserna har svårt att hitta rätt, jag vet inte hur många ggr vi blivit utlovade regn men i sista minuten ändras det till 0 mm nederbörd.

    Ett är i alla fall säkert, det blir inte lättare med våra odlingar i klimatförändringarnas spår.

    Kram! ..vi lever på hoppet!

    SvaraRadera