måndag 14 augusti 2017



                                   

                                         Magiskt morgonljus
     slutar aldrig att fascinera mig.

Med risk att uppfattas som tjatig:
Varje morgon då solen visar sig tidigt, tar jag med mig kameran för att föreviga LJUSET. Och varje gång hoppas jag kunna fånga den på ett sätt som visar för andra vad jag menar - för att - kan det vara så att  vi menar olika med morgonljus? Eller menar vi kanske det samma?
Det där kontrastrika, ibland bländande, ibland som en lysande pekpinne som pekar på en punkt, likt trollstav. Men jag gillar mest det där smygande, mjuka ljuset som letar sig på en blomma eller ett blad precis så som om den ville posera lite. - Se här! Jag tål att tittas på


Helt plötsligt förstår jag varför kristallprismor är så viktiga för mig i trädgården....


Skogsastern poserar ihop med morgonstrålen

En annan aster, Ozark-aster står i kö för morgonsolen 
(Syn. Symphyotrichum turbinellum)

Vit lundsköna vaknar sakta i den varma strålen

Här letar sig solen på blommor och blad på poppelfetblad, Hylotelephium populifolium


Rosenpimpinell är så fotogenisk att det är svårt  låta bli att fota den att ännu en gång  när den leker med morgonljuset

Porslinslökens intensiva blå färg får ett silverglans där solen träffar de silkiga blombladen

Så ja. Nu har jag fått gotta mig i morgonljus. Och du som läser detta inlägg undrar kanske när jag tänker lägga av med ljusvurmen? Aldrig, så länge jag lever. Vet faktiskt inte varför detta ljus är som en drog. Jag begär verkligen inte att andra ska dela denna vurm, men jag vill så gärna berätta om den för er. Den betyder något mycket viktigt för mig, precis som kristallprismorna...
                     
              Ha det supergott! 

17 kommentarer:

  1. Men så har du ju också växter som tål att hamna mitt i rampljuset! Många som jag aldrig ens hört talas om!
    Märker att jag har ganska dimmig uppfattning om hur din trädgård är orienterad i förhållande till solen och väderstrecken. Altanen i söder, husets huvudingång i norr?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Altanen mot väst. Växthuset mot söder. Entrén mot nordost. Capisci? ;-)

      Radera
  2. Fantastiska bilder. Ljuset gör och mycket för bildens djup och själ. Dina blå porslinslökar har verkligen en helt otrolig, blå färg.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Porslinslöken är magisk. NU när den har bildat ett större bestånd, ser den mera ut :-)!

      Radera
  3. Håller med dig om att ljuset är magiskt men jag är oftast inte uppe så tidigt att jag hinner se det när det börjar på morgonen. Men du har verkligen lyckats att fånga det :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt, magiskt och livsbejakande inlägg.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina komplimangen Birgitta :-)!

      Radera
  5. Väldigt fint Amja!
    Själv är jag dålig på att fotografera på morgonen. Tänkte stanna i går när jag cyklade till jobbet på morgonen, men hade fått äntligen fart på däcken...dimman låg så fint över sjön och solen sken. Gissa om jag grämer mig!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jisses, så fint du beskriver den! Jag förstår både din grämelse och din brist på tid. Jag har ju all tid i världen...kan dessutom gå och lägga mig och sova en stund till efteråt ;-)...

      Radera
  6. Sluta inte med ljusvurmen! Jag är med åren allt mer ljuskänslig och uppskattar mer och mer "rätt" ljus. Och morgon ljus är väldigt speciellt.
    Nu är jag tillbaka i Wales efter mitt Sverigebesök.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske handlar det just om ålder? Jag har också blivit känsligare både för det en och det andra och ljuset är nog den jag reagerar starkt på. Och då är jag rätt mycket äldre än du :-)

      Radera
  7. Tack för att du delar med dig av din vurm! Själv är jag ingen morgonmänniska men det kan kanske vara värt en tidig morgon för att se detta magiska ljus?!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...då kanske du uppskattar kvällsljuset istället :-)?

      Radera
  8. Visst är morgonljuset härligt, men eftermiddagsljuset och skymningen är också underbara! Men nu när skogen mittemot oss är avverkad kan vi se morgonljuset och det är helt fantastiskt. Fast jag brukar bara titta på det från köksfönstren och sen gå och lägga mig igen. *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Du får gärna dela med dig, Och dela med dig!
    Gång efter gång för jag fattar precis din känsla <3
    Det är vackert men jag gillar lika mycket även kvällsljuset OCH prismor :D

    Kram påré!

    //Veronica

    SvaraRadera
  10. Nu är jag tillbaka i Wales efter mitt Sverigebesök.


    ทางบ้าน

    SvaraRadera