måndag 16 oktober 2017




                                                                  Kamtjatka-azalea
                                                        
                                                 Höstpremiär
                                                    för Blommig Fredag

                             Nu, när många lövfällande träd redan har mist sin klädnad och stammarnas vackra former och färger träder fram inser jag åter hur otroligt fint det är med höstens nakna skönhet. På sommaren ser man grönskan och blomningen men nu ser man den stolta ryggraden till trädens sommarprakt, stammen. 
Jag är trädgalen. Jag skulle kunna tänka mig ett arboret med massor av stora, vackra, uttrycksfulla, träd med utbredda lockande grenarmar och kronor som susar i vinden. En hel skog av olika trädarter där alla världens små fåglar skulle hitta sin gren att sjunga i.

(Kom av någon anledning att tänka på Patagoniens karga, blåsiga och kruttorra östsida. Har förstås aldrig varit där själv, utan sett en film därifrån. Där syns sju miljoner år gamla fallna, enorma, ihåliga trädstammar som blivit förstenade till ren sten. Undrar hur gamla de var innan de föll?)

                            Eftersom drömmen om den egna, planterade ädelskogen med trädarternas mångfald inte går att förverkliga har jag ändå lyckats att klämma en del på min lilla areal av tomt. Ett bra sätt att få mindre träd är att stamma upp buskar.
De riktigt stora, enorma träden finns hos min granne, Skogen! Där finns bl.a. en tall, alldeles invid mitt grönsaksland, som blickar majestätiskt över ägorna och släpper sina långa barr rakt i mina odlingar.Tallen är kommunens men känns som om den tillhörde mig, med skuggan, barren och med grenar som håller det mesta på avstånd... 
                            Japansk konvaljbuske, har jag stammat till ett träd. Den har sin showtid efter augusti hos mig. Först som sensommarens/höstens sista blommande träd/buske och sedan bladprakten och till slut den underbara stammen som lockar mig att ta ett bilder som jag hoppas gör rättvisa åt den fina barken. I år har den inte blommat, men kusinen, den kinesiska konvaljbusken har blommat desto mer. Den har sin charm i den sena blomningen men i övrigt finns där inte så mycket som sticker ut. 
                            Ett träd med charmerande stam har skenkamelian. Stormarna har redan klätt av kronan men desto finare syns stammens fina skiftningar och den sidenlätta flagnande barken  skälver lätt i vinden.
                            Igår och förrgår njöt jag av att kunna vara ute och dona. Äntligen ett par hyggliga dagar med lite sol eller uppehåll. 
Vitlöken kom i jorden och vår "potager" blev städad från allsköns blast, sniglar och en erbarmlig massa tallbarr. Riktigt snyggt blev det. Purjon, mangold och blommande dill får stå kvar där ännu.
Det är premiär för höstens fina dagar hos. Hoppas att föreställningen håller samma klass några dagar till!




Japansk konvaljbuske som jag stammat upp till ett träd. Den är nu ca 4 meter hög

Stormarna har tärt hårt på kronans bladprakt.
Min kinesiska konvaljbuske har blommat ymnigt. Den  står bredvid den japanska.


Visst ser mitt woodlandparti ut som en tavla. Längst bak två amerikanska blåbärsbuskar

                                                        Ett stycke av skenkamelians magiska stam


Tallen med stort T gör mycket "väsen" av sig. Den släpper stora grenar vid storm. Tappar massor av barr. Skuggar onödigt mycket. Men är "hemträd" för stora hackspetten och för många andra fåglar en rastplats på flygturen. Och jag tycker om den.


                                          Ha en fin vecka och tack för titten!
ps
Nu är en bra tid att plantera lövfällande träd!
                                                        ds

22 kommentarer:

  1. Hej Anja, träd kan vi inte vara utan och det heter ju trädgård. Jag har drömt om en skenkamelia men jag tror den är knappt härdig här.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste i AoT att den är härdig till zon 3 - ungefär så som jag har det. Mullrik jord, gärna med lite lägre pH.

      Radera
  2. Vi har också stora tallar runt om vår trädgård och visst skuggar de så här års onödigt mycket, men jag gillar känslan av att vara omsluten av något större än jag kan skapa. Och barren som faller är mums för växterna runt om.
    Hälsar
    Marta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur är det Marta? Är de bara mums? Har för mig att de försurar jorden? Grönsaksland vill ha högt pH-värde vilket i och för sig går att åtgärda med hönspellets eller någon form av kalkning. Men, du har rätt att maskarna tycker att det är mums och jorden är extremt lucker.

      Radera
  3. Bra idé med att stamma upp buskar, det gör jag också numera. Fläckiga eller blanka eller... stammar är ju fantastiska när bladen är borta. Har också stora tallar runt även om vi inte har riktigt lika mycket skog som du. De ger huset och vår trädgård lite proportioner. Nu har de dock blivit så stora att de är riktigt farliga så nära huset så några måste vi ta bort inom kort.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uj,uj! Farligt är det med stora träd nära huset. Jag har också en gran alldeles för nära....
      Roligt att du också gillar nakna träd ;-)!

      Radera
  4. Delar din kärlek till träden. Så länge jag kan minnas har jag älskat träd och adopterat några i närheten av där jag bott. I gymnasiet skrev jag en uppsats som började "Kastanje Kastanjine..." Det blev en ganska melankolisk historia om min syster kastanjeträdet utanför mitt inackorderingsfönster.
    Här på den inhägnade delen av tomten finns mer än tusen stora träd. Kanske var det därför jag fastnade för stället?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter oerhört sorgset med "....en ganska melankolisk historia om min syster kastanjeträdet utanför mitt inackorderingsfönster! Då är man (väl?) rätt ensam när trädet får bli ens syster?

      Radera
  5. PS Har du läst Wohllebens bok Trädens hemliga liv? Om inte - gör det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte läst ännu mer än fragmentariskt lite här och där i boken - men den finns och jag ska läsa den i vinter.

      Radera
  6. Tack för tipset om skönhetsvärdet hos konvaljbuskar. Jag har hittills alltid ställt tillbaka de när jag funderat på plantskolan :)

    Men visst är det den nakna strukturen hos träden och buskarna som fascinerar... ..kanske allra mest.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Dessa två arter är varandra rätt olika och båda har sin tjusning.
      Träd har så många olika uttryck beroende på årstiden. Roligt att även du uppskattar de avlövade.

      Radera
  7. Eftersom jag varit (och är) "bonsaiist" så är det klart att jag älskar träd, fast inte alla - och inte alla årstider!
    Eftersom vi har MASSOR av extremt höga tallar bakom oss i "kohagen" så är jag enormt trött på dom. Vi hade över 100 st tidigare på vår tomt, men har numera endast en enda kvar! Dom skuggar för mycket och barrar hemskt!! Det är nu en tjock kaka på gräsmattan.....
    Sen har vi nästa hatobjekt; Almar! Dom har vi gott om här på ön och det är dom som grönskar senast, inte får någon höstfärg utan istället tappar sina svartnande blad jättetidigt! Och inte bara blad utan hela grenar också!!
    Men jag älskar lönnar, av alla former; Allt från dom vanliga jätteträden till pyttesmå japanska. Och vilka underbara höst färger alla får!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är lönnar något alldeles i särklass.
      Kanske skulle jag också tycka att det är för många tallar om jag hade hundra intill tomtgränsen.

      Radera
  8. Alltid lika kul och lärorikt att kika in hos dig! Älskar träd i alla former och vi har utrymmet för en egen trädsamling så tack för fina tipsen! Nu när blommig fredag drar igång vore det kul att kunna vara med men tyvärr sitter problemen i nacken kvar och jag drar mig för att sitta med datorn även om det är så mycket kul att se på många bloggar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen ;-) Oftast tycker jag att det är lärorikt istället att läsa dina inlägg.
      Så jobbigt det låter med nackproblem. Självklart måste du prioritera hälsan före datorn!
      Krya på dig och ha det så gott det går!

      Radera
  9. Vad vore livet utan träd. Jag brukar beundra en stor vanlig björk om morgnarna där ljuset alltid blir så vackert. Imorse låg den nedsågad. Vet inte vad som hänt, kanske är senaste dagarnas blåsande orsaken. Kanske hade de som bodde nära den tröttnat på den och fått den nedsågad. Borta är den i varje fall och jag får hitta ett annat träd där jag ser morgonljusets mjuka skimmer.

    Ditt woodland ser verkligen ut som en tavla målad med höstens palett. Och stammen på skenkamelian är verkligen vacker. Den kinesiska konvaljbusken var en trevlig bekantskap.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla, söta så fint du skriver! Ja, stammen på skenkamelian är fin, men det tar rätt länge innan stammen får de proportioner som krävs för att den ska får detta utseende.

      Radera
  10. Hej Anja!
    Har precis kommit in från en härlig skogspromenad. Så ljuvliga färger nu.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  11. Jag är väl egentligen ingen stor trädfanatisker, men gillar "prydnadsträd".
    Önskar dej en fin höstdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur vi är olika ;-)! Du brinner för annat som vi som läser din blogg vet.

      Radera