söndag 17 december 2017




                                             En get
Många av oss trädgårdsfolk har riktiga människobarn också. Vi tar det för givet att de har allt de behöver för att bli dugliga samhällsmedborgare och  sjysta medmänniskor. De har inte behövt sakna livets nödtorft utan vi som föräldrar har tagit hand om dem så som vi tar hand om våra små växtplantor. Vi vill det spirande livet väl och hjälper till där det behövs.
Alla barn har dock inte  det så som våra barn tar för givet- eller ens en självklar rätt att överleva och LEVA!.
Kanske skulle hela Din familj kunna skrapa ihop 230 spänn för att en annan familj, som tar hand om föräldrarlösa barn, ska kunna köpa en get? Du får dessutom ge geten ett namn när du betalar. 
Vi som odlar värnar Livet!

                     (Klicka på bilden!)
http://barnmissionen.se/shop/produkt/kop-en-get/?gclid=EAIaIQobChMIvffJssSQ2AIVyrYYCh2ibwBNEAAYASAAEgLAzPD_BwE
Skulle du trots allt inte gilla djur så har UNICEF  presentshop som också räddar liv. 

Ogillar du mina julklappsförslag ovan  går det kanske lika bra med en getrams till någon vän som har ett skogsparti ;-) En pampig woodlandväxt. På bilden syns den ungefär i mitten. Framför har jag den ännu underbarare vipramsen.
Vipprams

Ifall Du tycker att "nu har hon blivit heltossig som pratar om getter i Blommig  fredag", så  får jag lov att säga att så är det kanske. Man är inte den bästa att bedöma sådant själv ;-). Samtidigt är det ett faktum att någon blir oerhört glad om den får geten och maten som den skänker :-).


Ha det gott! Tack för titten!
Trevlig tredje advent!


19 kommentarer:

  1. Jag fick just en get i julklapp av dottern i fjol. En kul present men samtidigt en hjälp till de som behöver den så mycket mer än vi.
    Getrams här jag redan, men ingen Vipprams.
    Ha fr
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin dotter du har Merja! Jag ska kolla om jag kan få en rotbit av vippramsen. Om det går får du den som en kombinerad julklapps- och födelsedagspresent av mig. Spelar ingen roll att julen är över - eller är framför - födelsedagen likaså. Det är väl kul att fördela klapparna/presenterna lite jämt under året;-)?

      Radera
    2. Så gulligt av dig, Anja! Tack vare dig har jag fått upp ögonen för många nya växter här på bloggen.
      Tack och kram:)

      Radera
  2. Jag själv satt och "stressade" ihop ett inlägg i fredags eftermiddag med feber och frossa... Tillslut gav jag upp för det blev inte som jag ville och jag slog bara ihop datorn. Hade jag publicerat hade jag blivit grymt irriterad om jag inte hade kunnat länkat inlägget!
    Du däremot har lyckats bra och självklart kommer jag att skänka en GET!
    Tack för tipset :D

    Jag kommer definitivt ge detta till någon i min familj på juldagens "julafton" där vi leker "Secret Santa" Hoppas jag har uppfostrat de vuxna, små, så att någon vill ta emot gåvan :)

    Kram och ha en fin 3:dje advent du med!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Veronica! Du kan ju upplysa de dina att de slipper att ta hand om geten ;-)
      Det är så svårt för oss att föreställa hur det är att dagligen kämpa för själva överlevnaden.
      Krya på dig kära vän! Hoppas att du mår lite bättre nu!
      Kram!

      Radera
  3. En vacker och bra idé! Och det går ju att kombinera med en rhizom av en rams också för den delen :) Tack för att du valde och tipsade om en annorlunda men viktigare julklapp.

    Ha en härlig vecka! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den:-)! Jag var mycket osäker på utfallet...Jag har inget behov av att leka "god", men visst kan det kännas skönt att få ge något till någon som verkligen BEHÖVER något.

      Radera
  4. Så fin idé och hade jag bara någon att ge en get till så skulle jag göra det direkt! Men sen finns det ju andra att skänka julklappar.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge en get till din man ,-), vet jag! Han slipper hela jobbet och namnbevis på geten :-)!
      (Det tog ett tag innan jag hajade hur du menar.)

      Radera
  5. Kort och gott! Absolut det bästa julklappstipset Anja!

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra då! Så glad jag blir å någons vägnar. Tänk att en get kan göra så stor skillnad när man har väldigt lite...

      Radera
  6. Har läst om många fina julklappstips men ditt var i en klass för sig. Ett med själ och hjärta. Tack Anja! Det får bli en get till farmor i år. :) Det kommer hon att gilla skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och hon slipper allt jobb med den ;-) Kanon!

      Radera
    2. Hi hi, det är nog tur det. Farmor är snart 80 och farfar snart 90 så en egen get skulle nog bli mest bekymmersamt för dem. Har varit och kopierat ditt pepparkaksrecept också. Hinner nog inte innan jul men sparar det för framtiden. Ingefära kan man inte få för mycket smak av. Det är supergott.

      Radera
  7. Bra tips. Vi ger inte julklappar, dvs prylar till varandra i familjen sedan lång tid men gör insättningar likt de du föreslår eller annat som gör livet lite lättare för fler. Det finns väldigt många bra sådan gåvo-alternativ numera. Getter, cyklar, vatten, skola, mat.....
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en go' känsla när man kan ge något vettig någon?

      Radera
  8. Bravo Anja! Vi slutade för länge sedan med julklappar men jag ger gärna av mitt överflöd till någon som verkligen behöver det. Jag stödjer kvinnojouren och en hel del små föreningar som saknar ekonomiska muskler, de stora och kända klarar sig alltid.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gunilla! Det ante mig att du är så kroppad :-)

      Radera
  9. Välgörenhetsorganisationen Oxfam säljer julkort där man ger bort en get, en toalett eller liknande. Jag har både gett bort och mottaget många sådana kort. En mycket bra idé som julklapp.
    Bra att du tog upp detta ämne!
    Vill önska dej en God Jul! Nadolig Llawen!

    SvaraRadera