onsdag 17 januari 2018


                  Inspiration
                                      med gotisk fantasi?
                                                                   

 Årets trädgårdstrender sparkar igång en rostig tant med besked :-)! Morgondagen känns med ens så mycket roligare. Att få lite struktur i sin fantasivärld hjälper att välja bland min befintliga rekvisita och skriva önskelista om nyanskaffning. Jag vet precis vad jag vill skaffa, som ska ge klatsch åt bakgårdskänslan - problemet är bara att jag har inte hittat den än.  Krukträdgården  får bära spår av alla tre riktningar....herregud så roligt det ska bli!   
Årets trender är uttryck för Mother Nature,  Mystic Garden  och Urban Backyard. De två första har jag tillämpat mindre eller mer redan 2017 medan den urbana får bli ett friskt inslag i min Kruktredgård, som också är min trendträdgård.  

Det är Elmia som åter stått för trenderna. 

                           "Mother Nature hyllar biologisk mångfald. Vi vill leva med respekt för Moder Jord och i samklang med en hållbar livsstil. 

 Trädgårdar och uterum inreds med naturliga materialval som trä, keramik och sten. 
 Färgskalan går i naturens palett och formerna är stora och böljande.

Mystic Garden 

 bjuder in oss till det magiskt hemliga trädgårdsrummet, en gotisk fantasi. Stilen är klassiskt, lyxigt elegant i kombination med det modernt avskalade. Knotiga grenar från fruktträd, frökapslar och torkade blommor blir vackra stilleben i våra hem."



Många av oss som pyntar lite extra i trädgården känner igen sig i dessa trender. Vi har haft nära till dem båda. Men att få dessa så renodlat serverade som idé och inspiration är i sig som en fantasifull korg proppad med rekvisita att ösa ur och skapa atmosfär
i trädgården.

Urban Backyard

Den rebelliska och färgstarka stadsodlaren.
Urban Backyard är en social, lekfull och opretentiös trend.
Här ser vi ett starkt urbant tema för den moderna människan som lever och verkar i staden.
Färgskalan andas 90-tal med klara starka färger. Klarrött, solgult och Kleinblått kombineras med neutrala färger i svart och grått.


Trendfärgerna 



Så här tolkar Nelson Garden årets trend Mystic Garden






 
Trädgården är full av rekvisita som passar på årets trädgårdstrend :-)



Mystik har alltid tilltalat mig







Päls ingick i någon av trenderna...;-)

Lite av "Mystic Garden", från 2017

Och, kära trädgårdsbloggvän:
Man skapar inte en trend - man fångar den i vinden./Anja C. Hill 
(Jag älskar att göra aforismer)

Ha det super!
Låt dig inspireras!

ps
Jag kommer att försöka byta till Word Press så småningom! Blogger  fungerar alldeles för uselt.
ds 


27 kommentarer:

  1. Du håller oss i spänning om vad det är du vill hitta - som du ännu inte hittat. Kan du inte berätta? Att ha ett tema kan ju hjälpa en när man sätter ihop sina prylar.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Helene! Temat gör att man kan renodla visionerna :-)
      Prylen jag söker är en vintagepryl - gärna i målad plåt - hylla, låda eller något liknande ;-) Hittar du en så tipsa mig gärna :-)!

      Radera
  2. Jag ser fram emot dina trender i Krukträdgården och jag kommer att läsa Elmias inlägg för att uppdatera mig. Det du beskriver känns lockande... Väldigt lockande :D

    Kram


    Och kanske, kanske så fångar även jag trenden i vinden :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha ett öppet sinne för vad som ligger i tiden är alltid inspirerande. Det är man själv som tolkar och förverkligar idén så att det passar ens egen trädgård. Inget är ett måste - bara en massa inspirerande möjligheter!

      Radera
  3. Som numera boendes på "riktiga" landet är det väl bara den första trenden som passar in här, fast jag ska villigt erkänna att det är den andra jag är mest förtjust i!
    KRAM
    sUSIE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt med lite mystik;-)!?

      Radera
  4. Du låter så entusiastisk så det nästan smittar av sig på mig! Dessvärre är nog dekorationer och pyntande min sämsta gren här i livet, jag saknar totalt talang för detta, jodå, jag har prövat men resultatet var under medel. Jag äger nog inte den rätta känslan men jag beundrar gärna andras kreationer.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee! Det är en omöjlig uppgift att betygsätta sin egen förmåga. Har själv inte ambitionen att ha talang för detta.Jag tycker ju bara att det är så roligt! Kanske har man någon talang just för att man gillar det? Ingen aning. Jag har aldrig fått några ovationer från andra - ändå håller jag på med en dåres envishet. Men, att du skulle sakna förmågan - du har en konstnärlig öga. Det syns ju i hela din trädgård Gunilla!

      Radera
  5. Jag stannar envist kvar i John Bauer-trenden (när var det nu igen den fångades?) som väl kan tolkas som nr 1, och kanske kan jag få in lite gotisk mystik eller rentav låta det gamla växthuset bli en urban garden. Inspirerande! Tack för den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Lotta! John Bauer blir aldrig fel. Inte svårt att inlemma både det ena och det andra i den :-)! Jag kommer gärna och tittar på allt! Att göra ett växthus till urban garden - alltså: var bor du?

      Radera
    2. Mitt i Skåne... med ett 6 kvm stort litet växthus. Perfekt till knalliga färger med chili, tomater och allsköns tropiska blommor som accenter. Välkommen att titta!

      Radera
    3. Låter helt perfekt! Vem vet...?!

      Radera
  6. Ciao Anja! Mi piace l'idea di creare qualcosa di diverso! Noto anche una gran voglia di primavera :)

    Un saluto e buona Domenica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriele!
      Che divertimento che ti piace l'idea :-)!

      Saluti!

      Radera
  7. Vad intressant att få veta lite om trenderna inom trädgård. Kan så lite om detta. Ger inspiration.
    Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att spotta på pekfingret och låta vinden bestämma riktningen...;-)

      Radera
  8. Om det ger inspiration så gärna för mig, men allt det där har du väl redan i din trädgård? Gillar din aforism, exakt så är det ju!
    Fotot på Maja en fullträff! Lämna till någon skicklig fotofirma som gör en stor papperskopia att rama in!!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Tack för komplimangen. Ska fundera på saken ang. en tavla på Maija ;-)

      Radera
  9. Det sista först... hör av dig om du vill ha hjälp med wordpress :)

    Trender, trender - kikade på Nelsons och det är läckert. Men som mina planteringsytor är just nu får jag hålla mig till de andra två tror jag. Mystiken får ormbunkar som börjar utvecklas fantastiskt bra stå för. Men några gotiskt formade krukor eller en Gargyole skulle passa perfekt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Får se hur blogger sköter sig, men visst har jag lust att byta till något - som jag tror - är bättre.
      Några "gotiskt formade krukor" hos dig ser jag framemot....:-)!

      Radera
  10. Du låter så entusiastisk. Vad kul. Den första trenden har jag tillämpat utan att veta om den :) Den andra trenden är jag mycket förtjust i men också lite rädd för. Att pynta i trädgården kan bli underbart vackert, som hos dig, men det kan tyvärr också bli ganska förskräckligt (som det finns risk för hos mig - tycker det är svårt att få till känslan.) Den tredje trenden vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till. Färgerna känns lite knalliga men i rätt miljö kan det nog bli superhäftigt.

    Kul med trendspaning!

    Önskar fin fortsatt vecka!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller pynt i trädgården håller jag mig till ett ställe. Där ändrar jag från år till år.
      Trädgården i övrigt får vara ifred ;-)

      Radera
    2. Det låter som en bra idé och som något jag skulle kunna prova. Ett ställe där jag skulle kunna experimentera och testa lite. Kul! Ett projekt för våren.

      Radera
  11. Härligt med din entusiasm. Att kolla in trender är kul. Jag känner mig nog mest som Mother Nature även om även Mystic Garden tilltalar mig. Har min lilla roslund (där det nu inte längre finns så många rosor). Där kan jag smyga undan utan att någon ser mig, omgärdad av häckar och buskar. Trångt men ... lite mystiskt. Så bra att päls ingick i en av tränderna. Får skicka ut hunden i trädgården så får hon placera sig på strategiska platser.

    Så du funderar på att byta till Wordpress. Har du några frågor får du gärna höra av dig. Jag är definitivt ingen expert men kör ju Wordpress i varje fall.

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså förhåller jag mig till trender med humor och inspiration. Även om du inte gör något alls i din trädgård som knyter an till trender kan det ändå vara lite inspirerande och kul när du arrangerar en trappkruka...med pynt från skogen. Eller gotisk fantasi eller placerar du några pelargoner i färggranna pytsar i urban stil. Mer än så behövs inte. ;-)
      Tack för erbjudandet om hjälp. Jag ska fundera på saken lite till.

      Radera
  12. Tänker väldigt sällan om trender hit och dit. Mest för att de tankarna inte fått plats. Såklart jag påverkas av de ändå. Vid första anblicken retar jag upp mig på att trendnamnen är engelska.
    Den om passar in mest här är därför "Moder natur".
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller delvis med dig ang. namnen. De går ju alldeles utmärkt att säga de på svenska. Jag reagerar ofta på en slags överanvändning av engelska uttryck. Ändå är vi oåterkalleligt där - antingen vi vill eller inte. Många trädgårdsbloggar annonserar ut sitt inlägg på engelska. Själv brydde jag mig inte om att översätta rubrikerna till svenska eftersom de är namn och som jag tror, alla förstår vad de betyder.

      Radera