lördag 17 mars 2018




                                                                           (1)
                               Violer, Viola
(Det är nu ett par år sedan sist jag skrev om dessa. Utgår "kallt" ifrån att ingen kommer ihåg vilka bilder jag har visat ;-), så att de känns som nya.)
       


Luktviol, Viola odorata, är lätt att ta upp från rabatten och plantera i kruka för att njuta av i dofthöjd                                    och njuta av den klassiska violdoften...
           
   Violer av flera arter, men mest luktvioler och olika namnsorter av dessa, har blivit en vårfavorit hos mig. Luktvioler som växer ute i rabatter går att gräva upp och plantera i krukor och ha dem på så sätt tillgängliga på doftnivån. Självklart vill man sniffa doften utan att behöva krypa på alla fyra.
    Den vilda/förvildade arten Viola odorata kan bilda större bestånd när den trivs. Har hört att det finns trädgårdar där den sprider sig för mycket. Då är det viktigt att rycka upp den innan den har blivit för stor, eftersom den får pålrötter med utlöpare som kan vara nog så svåra att få loss från sitt underlag. Vill man inte att de sprider sig via luften är det kanske vettigt att klippa bort fröställningarna.
    Hur det är med kultivarerna, vet jag inte. Har inte haft dem tillräckligt länge. Namnsorter av dessa fick sätta rot i min trädgård förra våren. Får se hur det har gått. Under sommaren såg jag att några bredde ut sig - andra försvann. Trastarna gillade de glada namnskyltarna under sommaren och spred dem huller om buller på jorden. Jag förmodar att  det inte finns någon ordning på namnen, när snön har lämnat marken.
Vis av den erfarenheten tänker jag inte göra om misstaget att plantera dem utan sin kruka. Att ha dem kvar i krukorna gör att jag kan se om någon försvinner på riktigt eller om någon svagväxande art vill ha en etableringstid bara.
De som just nu frodas i krukor får stanna i dem. Jag gräver sedan ned hela krukan i myllan, men skär först bort krukbottnet.
När det är dags att dela dem efter blomningen håller jag både stenkoll på namnen och själva plantan. De delade plantorna får flytta i nya, bottenfria krukor och växa till sig i rabatten eller i pallkragen med tydlig gräns till nästa planta.
Hoppas bara att metoden funkar. Det vore roligt att kunna även sälja några sorter eftersom det inte finns att köpa särskilt många namnsorter här. Mina har kommit från England
Just nu är jag på jakt efter dubbla sorter. Som ni ser, kan jag inte få nog av dem ;-). Beställningen är bäst att göra på hösten. På våren är de flesta, spännande sorterna slutsålda. I England börjar de blomma på hösten fortsätter genom vintern till våren. 
  Viola odorata ' Alba' har bildat ett ansenligt bestånd. Har inte spridit sig någon annanstans vilket tyder på sterila frön.

Sandviolen har blivit till en plåga när den landar bland alpiner och stenpartiväxter. Den är dock väldigt söt och får växa var den vill där den inte stör andra växter..



 Några doftviolkultivarer. Namnen finns på bilderna.


En rätt högväxande art. Vet inte vilken.

Till denna oerhört vackra japanska viol har jag inte hittat något svenskt namn. Hoppas att den visar sig i år - det gjorde den inte förra året.
Fågelviol, en säregen viol med ovanliga blad

                                                       Tack för titten!
                                                            Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Älskar violer....och doften! Tack för en härlig bildkavalkad denna kyliga lördag.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur många som gillar dessa sötnosar är det lite märkligt att det går inte att få fler namnsorter i Sverige?

      Radera
  2. Här är en ilöl som älskar violer - i alla former och färger, men den där Amiral Avelallan var extra läcker!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de på något sätt rörande? Och doften är underbar hos vissa.

      Radera
  3. I have not seen so many violets. They are cute, I love them. It has only blue and white in the garden. Regards.

    SvaraRadera
  4. Hoppas de klarat sig så du får fram lite överskott. Skulle gärna ha några varianter av doftviol. Den vita - kanske min favorit men även den mörka amiralen.

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den "mörka amiralen" hoppas jag dyker upp i rabatten. Annars är det kört;-)!

      Radera
  5. Hej Anja!

    Vilken fin samling violer du har! Ja, de är ett förtjusande släkte som man bör betrakta öga mot öga.

    Allt gott Anja, nu skall väl våren ändå börja infinna sig!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa är bara en bråkdel av vad jag har.
      Och, det är svårt att få en vårkänsla när snötäcket gnistrar i morgonsolen, termometern visar fler minus och nordan kryper bland märg och ben.

      Radera
  6. Vilka vackra violer du har. Hoppas de kommer tillbaka nu i vår och att de har klarat vintern. De var så fina allihop, och det känns omöjligt att välja ut någon favorit. Skulle definitivt kunna tänka mig att köpa om du får så du kan sälja.

    Ibland får man oönskad trädgårdshjälp. Här har jag en skatfamilj som stökar och bökar.

    Jag har den vilda doftviolen och tillhör de som brukar lägga mig på marken för att lukta. :)

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tyder på att du har knän och rygg som funkar;-)

      Radera
  7. Varför har jag inga violer frågar jag mig nu när jag läser ditt fantastiskt inspirerande inlägg. Blev förvånad när jag läste att violerna blommar på hösten och genom vintern i England. Då är det alltså om man gör en höstresa till England som man ska försöka få tag på violer. Det där med trastarna som sprätter iväg etiketterna känner jag väl till. Hoppas din nya taktik kommer att lyckas. Svårt att välja ut en favorit men jag blev nog lite extra förtjust i fågelviolen. Dels för de säregna bladen men också den vackert tecknade blomman.

    Önskar dig en skön söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fågelviolen är definitivt intressant. Och absolut snyggare på riktigt än på min rätt usla bild.

      Radera
  8. Hej Anja!
    Helt underbart, med alla fina violer. Amiralen blev min färgfavorit. Har några i rabatten, och är riktigt rädd om dem. Har en vild som poppar upp i gräsmattan, ibland är de riktigt många, då klipper vi runt dem.
    Ha en härlig söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Att ha dessa mitt i gräsmattan är ju häftigt.

      Radera
  9. Una bellissima collezione di viole, complimenti, qui purtroppo si usano poco.

    Un saluto e una buona Domenica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hai molte altre belle piante nel tuo giardino! Buona settimana!

      Radera
  10. Svar
    1. Jo. Eiks' vaan:-)! Kivaa kun käyt kyläilemässä täällä :-)!

      Radera
  11. Finns det något vackrare på våren när de små violerna börjar blomma? Doft, hopp om vår och härliga tider framåt. Tack för att du länkat din blogg till oss :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag väntar med länkningen.
      Ja visst är violer fina på våren.

      Radera
  12. Vilka vackra violer du har. Hoppas de kommer tillbaka nu i vår och att de har klarat vintern. De var så fina allihop, och det känns omöjligt att välja ut någon favorit. Skulle definitivt kunna tänka mig att köpa om du får så du kan sälja.
    ไพ่ออนไลน์
    Gclub

    SvaraRadera