onsdag 25 april 2018





                                     

                                     Odling och odlingskunskap

Allmänt
Odling har blivit på modet. Man odlar överallt - på land och stad. "Legalt" och "illegalt". Gerillaodlingar är väl ett exempel på "illegal" odling. Mest verkar det handla om att odla ätbart. Man vill s.a.s. ha kontroll över maten.
Mera sällan hör och ser jag odlingar som vill återspegla eller återskapa naturliga miljöer. Miljöer, även på små ytor, bevarar arter och ger en förståelse för vad natur är och vad som krävs att få olika växter att trivas. 
Vi tar hand om trädgården och dess växter ungefär som vi tar hand om våra husdjur: Skämmer bort och gullar. Växter som egentligen vill ha det lite "pinigt" erbjuds den bästa jorden med gödsel. Därmed skapar vi biotoper som blir känsliga för oväntade väderförhållanden: sol och torka - regn och kyla. På våra breddgrader är bägge varianterna svåra för bortskämda växter. För att få långlivade och välmående växter krävs att de har det ungefär så som de har i sina naturliga biotoper.
Förra sommaren var ett praktexempel på extremväder. Hos mig regn, regn, hos en del andra sol och torka och bevattningsförbud.
Om man tänker på vad som är bra för miljön i stort och ens egen arbetsinsats i det lilla borde en trädgård där man slipper att vattna i tid och otid vara perfekt. Sötvattenbristen är stor i världen och då är dricksvattenbevattning lite av en dödssynd.
Lätt för mig att säga. Jag vattnar från en sjö och har inte behövt underordna mig bevattningsförbud - ännu.

Den bevattningsfria trädgården
Vid torka - ett sällsynt fenomen hos oss - är det

mina sandbäddar de enda ställen jag inte behöver vattna någonsin.

En sandbädd som är 30 cm hög bevarar fukten även vid en eller två månaders torka. Och i motsatsförhållanden: Under en regnig sommar är sandbädden väldränerad

Jag har anlagt mina sandodlingar inspirerad av Peter Korn. 

Fel som jag har begått själv när jag har anlagt min bergsträdgård
Jag har varit dåligt påläst, trots att jag tyckte mig ha plöjt igenom en del litteratur parallellt med trädgårdsanläggning.
Till mitt försvar måste jag säga att en del saker fattar man först genom de egna erfarenheterna, om man nu inte råkar vara superbegåvad som Peter Korn.
Fel nr.1: Har omgärdat mitt berg med häckar, vilket dämpar vindarna. Har tänkt mer på trädgårdens "domesticerade" utseende än växternas villkor. 
Fel nr.2: Har skapat bäddar som urlakas och sjunker ihop med åren. Har haft för mycket organiskt material så som torv eller jord blandat med grus. Skulle jag veta det jag vet idag skulle ALLA bäddar vara av sand. Nu måste jag dessutom vattna bäddarna vid torka.
Fel nr 3:
Har inte tagit tillräcklig hänsyn till väderstreck vid  skapandet av bäddarna på berget. Där odlar jag stenparti- och alpina växter. Där kunde jag har anlagt mera med lutningar åt olika väderstreck för att ge växterna optimala förhållanden när det gäller deras behov av olika temperaturer och ljus.

Nåja. Det finns mycket mer att klaga över, men otroligt nog, trots alla fel och brister i mina odlingar är det ändå en hel del som trivs och frodas! Naturen är ibland "förlåtande"...men, jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle se ut om jag hade gjort "allt rätt" från början, för 20 år sedan...? Ett är säkert: Jag skulle ha betydligt mer lättskött trädgård än den jag har idag. Det som stör mig lite i dagens odlingstrend när det gäller trädgårdar är att odlingskunskap verkar åsidosättas till förmån för "snygg" trädgård.

Här en liten kavalkad av växter som tycks trivas. Skriver ingen text till dem, men svara gärna på frågor.



Ska städas


Länkar:
PeterKorn odla i sand 1
Peter Korn odla i sand 2

                                                      Ha det riktigt gott

                                                                      Kolla trädgårdsportalen
                                                                    TRÄDGÅRDSFÄGRING Vecka 18!

25 kommentarer:

  1. Ibland är det svårt att förstå: Är mitt inlägg fullständigt ointressant eller har folk annat för sig eller har jag för mycket text? Svårt att veta om ingen säger något.

    SvaraRadera
  2. Hej Anja!
    Ditt inlägg är definitivt inte ointressant. Jag såg det redan i helgen men hann inte läsa det ordentligt då så jag kom tillbaka idag för jag ville också hinna se filmerna med Peter Korn. Min trädgård består ju av tung lerjord och jag har väl inget ställe där jag skulle kunna anlägga en ren sandbädd, tror jag. Men det är väldigt intressant och det var roligt att se hur han gör. Att det inte får finnas ens en gnutta jord kvar på rötterna innan plantering. Det är också intressant att läsa hur du gjort. Hur du lärt dig med tiden. Och din kavalkad med växter visar ju att du i varje fall lyckats.

    Tack för ett intressant inlägg och ha en skön torsdag kväll!

    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita! jag var och lyssnade på Peter i tisdags. Då poängterade han att det var ytterst lämpligt att anlägga sandrabatter på lera. Har man svår ogräs i den kan man lägga tidningar (Obs! Aldrig markduk!)underst. Kornstorleken är viktig. Den får inte vara för fin för då packar sanden ihop sig.

      Radera
  3. Hej igen Anja!
    Nu är jag ju helt dagvill. Jag såg inlägget igår, inte i helgen som jag skrev. Det var bara det att det kändes längre sedan, kanske beror på att tiden springer iväg :)
    /Anita igen

    SvaraRadera
  4. Hej Anja!

    Ditt inlägg är definitivt inte ointressant, du lyfter ju "trädgårderandet" till en djupare nivå med ditt tänkvärda inlägg.

    Jag köpte Korns bok när den kom - och läste den två gånger och blev djupt intresserad. Det var ju något nytt, dels att han konsekvent utgick från växternas behov och att han bevisade att det är fullt möjligt att odla i sand.

    Sedan dess har just sandbäddar funnits i mitt huvud, inte minst pga av de stora förluster som min trädgård drabbats av, flera gånger. Kanske, om jag orkar göra något nytt skulle sandplanteringar vara värda att pröva och då får jag nog läsa om Korn en tredje gång.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte lätt att bara byta till ny typ av odlingsbäddar. Har samma tankar men inser att jag har inga möjligheter att göra sådant i någon större skala.
      Enligt Peter, om man anlägger sandbädd ovanför den gamla, söker rötterna inte till den jorden under sanden utan utvecklar rötter horisontalt. När plantan väl är etablerad, vilket tar lite längre tid än i vanlig jord, vill de stanna i sand. Där lever de i symbios med svampar och mineraler.

      Radera
  5. Hej Anja!
    Intressant läsning, och dina växter ser ut att trivas alldeles utmärkt. Mina helleborus ser inte alls lika fräscha ut som dina. Den blå primulan är en riktig skönhet.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din julros hade det kanske för torr i somras?
      Ja, dvärgaurikeln är en mycket härdig och anspråkslös viva.

      Radera
  6. Vi har också försökt odla i sand. Jag är inte nöjd med den sandhögen, inte är den snygg och jag har säkert helt fel växter i den. Man borde egentligen odla mer i sand som du säger, växterna trivs om man gör rätt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre viktigaste faktorerna är att bädden är tillräkligt djup - minst 20 cm helst mer. Att kornstorleken inte är för fin. Går det att "baka" kakor av sanden är den fel. Och, när man planterar: Det får inte finnas ens små smulor av jord kvar i rötterna. Sedan tar ju etableringen längre tid än för de jordodlade, men de blir både starkare och vackrare och härdigare.

      Radera
  7. Ja erfarenhet räknas. Det är viktigt tycker jag att det är så. Sedan kan man givetvis få hjälp på vägen med litteratur och andras hjälp. Ska ta och prova sand på någon plats. Har inte vågat mig på det ännu, men nu är det nog dags.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har tid att kolla på filmlänkarna får du kanske en idé hur du kan anlägga en sandbädd. Man kan göra en liten första gången. Det gjorde jag. Det absolut vikitgaste är kornstroleken på sanden 0-8mm och att tvätta bort ALL JORD från rötterna före planteringen.

      Radera
  8. Det här inlägget borde vara obligatorisk läsning för alla som står i beredskap att anlägga en trädgård! Kan du inte lägga ut delar av det på FB i alla odlingsgrupper där? Plus lite mer info om hur sanden ska vara beskaffad - jo, jag förstår att man får veta det hos Peter C men i alla fall. Att det går utmärkt att anlägga sandbädd på lerjord är också viktigt, annars kanske många tror att det inte är något för dem.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Jag vill inte lägga ut detta i någon annan grupp. Sandodlingens förträfflighet är inte min uppfinning utan Peter Korns. Att jag sedan har anammat hans kunskap på ett par ställen själv och varit nöjd med resultatet gör ju inte mig till upphovskvinnan ,-) Jag förmedlar Peters kunskap och mina erfarenheter här och vill inte att någon ska tro att det är jag som kan allt om sandodlingen. Har bara läst på och lyssnat på hans föredrag plus den lilla egna erfarenheten.Det är nog tiotal år sedan då jag besökte hans trädgård i Eskilsby och pratade med honom själv när han hade anlagt stora områden med sandodlingar. Jag har berättat i ett tidigare inlägg hur jag lyckades med hjälp av sandodlingen få guldlönnen överleva även katastrofåret 2013.
      Ska tillägga att kornstorleken på sanden ska ligga 0-8 mm. Kan du baka kakor av sanden är den för fin.

      Radera
  9. Tack för du delar med dig Anja! :) Odlar du även P marginata i sand? Tycker att den och dess namnsorter är underbart vackra men hos mig - kortlivade...

    4 par skor... jo för jag har problem med fötterna så det är för att kunna skapa ombyten inkl fotriktiga skor med gjutna sulor. Att gå längre sträckor i vanliga skor är inte att tänka på.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Odlar dvärgauriklarna i vanlig, men väldränerad jord. De är mycket härdiga och enkla att odla. Har ett bestånd i kruka som står ute året om - men i skydd för det värsta vinterregnet. Har å andra sidan ingen aning om det är nödvändigt.
      Ja, det där med gjutna sulor och skor - är ett kapitel för sig...Tur att du har råd med fyra par...;-)

      Radera
  10. Jag köpte Peter Korns bok när den kom och fascinerades av det jag läste. Sedan har jag läst om den ett par gånger.

    Vi har inte testat att odla i sand - än. Men vi planerar att göra ett första försök i år. Det ska bli spännande att testa!

    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett smart beslut. Ni har ju ofta torrt. Jag kan inte tänka mig ett bättre alternativ för sådana omständigheter. Lycka till!

      Radera
  11. Oi kuin kauniita Jouluruusuja.
    Iloista Vappua sinne teille.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos samoin Teille! Vihdoinkin vähän lämpimämpää :-)

      Radera
  12. Intressant att höra om "odlingsläget" i Sverige. Visste inta att det var så populärt med odlingar igen och inte hört talas om gerillaodlingar.
    Gillar ditt filosoferande om trädgårdar.
    Hoppas du har en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen Lena! Jätteroligt om någon orkar läsa hela "litanian" och det verkar som om du gjorde det!

      Radera
  13. Mycket olika typer av rum och rabatter har jag i trädgården men ingen odlingsbädd i sand... Ännu!
    Jag har som du vet, än så länge inte:Gått igång på alpiner men det kommer säkert! Jag gillar utmaningar så när (om) jag bestämmer mig så kommer jag lusläsa Peters bok eller dina noteringar och erfarenheter :)

    Kram på dig och ha en fin Valborg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veronica! Det är inte i huvudsak alpiner man kan odla i sand. Har du tänkt på att t.ex. stäppsalvia (bara för att nämna en av alla) har fått sitt namn "stäpp" för att de växer i sin naturliga biotop på just stäpper. Och hur tror du att jorden är på en stäpp? Fet och fuktig? Icke. Bara som en fingervisning.

      Radera