söndag 15 juli 2018




                                 
Nyttan av spridningsbenägna växter

             

Vitblommande rosenplister och gulbladig  penningblad är lättodlade i en låda. Dock måste de vattnasrätt ofta. Lådan är fast i planket under pärlbusken. Jag utnyttjar bådas kraftiga växtsätt. De klarar av att stå ute under hela året.

Rysk kornell med gulvariegerad blad fungerar som rumsdelare i Krukträdgården. Den står ute i ur och skur hela året. På friland blir den rätt kolossal både på längden och på "tvären". En värdefull egenskap i kruka. Det betyder att den är frodig även i en mindre kruka utan att bli för stor. Tål också bra beskärning.

Rönnspirean pryder en trist hörna. Den börjar visa ofta små gröna blad redan i februari...På frijord  sprider den sig med rotskott vilket är en bra egenskap som krukväxt. Även denna står ute året om.

Eldkrassen talas det inte mycket om. Den är både vacker men också  aggressiv, där den trivs. När den är etablerad finns det ingen möjlighet att utrota den. Denna chilenare kan vara svårflirtad, men lyckas man vinna "hans" rhizomers förtroende är de snart överallt. Det positiva är att den går att rycka bort där man inte vill ha den, men man får vara snabb därför att den slingrar sig illvilligt på späda blommors stjälkar. Mitt förhållande till denne eldige chilenare är minst sagt ambivalent. Men, hamnar den på rätt ställe, som här, är "han" ju vansinnigt snygg :-)! 

Denna vita rallarros eller mjölke, som den också kan heta, har en tendens - precis som sin rosa, vilda kusin - sprida sig med utlöpande rötter. Därför växer min i en rabatt med kraftig kant. Har inte observerat att den skulle sprida sig med frö.

Ha en fin vecka!
I Trädgårdsfägring hittar du Nordiska Trädgårdsbloggare

13 kommentarer:

  1. Veldig smart måte å utnytte de litt overvillige på!
    Ja, den første gulbladige markkryperen har jeg selv "temmet" i en stor krukke. Mye bedre der en løpsk i rabattene...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite olika tydligen var penningblad trivs. Hos mig är det tydligen för surt ;-)!

      Radera
  2. Ja ibland kan det aggressiva växtsättet verkligen utnyttjas. Jag har också rönnspirea i kruka (men den heter väl Sorbaria sorbifolia, se din bild). Cornus har jag inte provat men den ska jag testa i kruka.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helene! Nu har jag ändrat namnet. (lite märkligt vilka konstigheter "man" hittar på;-)?)

      Radera
  3. Hej Anja!
    Har försökt få penningblad att trivas i rabatten, men att ha den i kruka har jag inte tänkt på. Snyggt tillsammans med rosenplistern. Eldkrassen har jag inte sett förr, fin. Mysig sitthörna.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom precis att tänka på att nästan varenda kruka utanför större affärskedjor har planteringar där penningblad dinglar ut längs urnkanter ;-)! Kanske har jag egentligen stulit idén omedvetet?!

      Radera
  4. Tack för de fina tipsen :) Jag är en av de som inte lyckats med den eldiga chilenaren. Men jag har sett den där den trivs och nästa försök, för fler blir det, kommer göras på noggrant uttänkt plats :)

    Ha det gott i värmen! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar du ett ställe där den kan övervintra på frostfritt djup har du alla chanser att få den att trivas. Jag vet att den kan bli riktigt snygg och mindre störande bland rododendron.

      Radera
  5. Eldkrassen är otroligt vacker! Vet faktiskt inte varför jag inte testat den här på ön. I Stockholm ville den inte hos mig!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den borde ha goda chanser att lyckas. För länge sedan hade jag grävt upp så många plantor att de fick växa i en stor kruka och klättra mot pärlbuskens stam. Riktigt fint men jag sålde den krukan sedan.

      Radera
  6. Det är snyggt och praktiskt att ha plantor i kruka. Man borde sätta fler växter i krukor :) Eldkrassen tänker jag alltid att jag skulle ha, varje gång du lägger upp en bild. Sååå snygg! Såg att ni hade lite regn i går :D Här har vi inte fått en droppe regn och det börjar bli nästintill outhärdligt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I denna hetta och torka har de där dropparna (f. ö. 1 mm) ingen som helst betydelse. De dunstar på en gång. Nu handlar det inte heller om att "lite regn är välkommet" utan nu borde det regna fint i en månad för att en del skulle ha en chans att överleva. Jag som skulle få trädgården i fin ordning får aldrig nästan tid att jobba under lite hyggliga temperaturer för all den tiden går åt att vattna. Men, då har jag ju den möjligheten och den är prio ett.

      Radera
  7. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    ดูหนัง

    SvaraRadera