onsdag 18 juli 2018





                                              Ute eller inne?
När jag valsar lite runt bland bloggarna är det många som säger sig ha bloggtorka och att det är i sin ordning. Det är ute man ska vara på sommaren. Det är ju riktigt i och för sig, men hos oss har de dagar då man har kunnat vara ute en hel dag varit få. Jag har fått hålla mig inomhus under dagen och vad passar då bättre än att sitta vid datorn och surfa runt, lösa korsord, läsa GP och så många filmer jag har sett!
På mornarna, från fem ungefär sätter jag på vattenspridaren. Den får gå ca två timmar på ett ställe och får fortsätta sedan på nästa. Den andra slangen använder jag för handbevattning av krukor och växthuset plus akuta insatser för enstaka växter. För trots att spridaren får gå så länge på ett ställe är den snustorr redan efter två, tre dagar. Handvattningen tar ca tre timmar på morgonen och ibland får jag ta en omgång till på kvällen.
Vi bor i ett område där det inte finns kommunalt vatten utan att alla har egna  brunnar. Detta innebär att folk måste vara rädda om sitt brunnsvatten. Vi har ju löst vårt bevattningsbehov med att ha en pump i sjön och slangar därifrån. Den fungerar bra och nu har även två grannar anslutit sig till vårt bevattningssystem.
Alltså kretsar sig trädgårdslivet mycket runt vattenslangar...men, jag tänker inte gnälla;-) Jag är oändligt tacksam för denna möjligheten och roligt att kunna dessutom vara till hjälp för ett par grannar. ( Men i någons öra vill jag viska bara lite: Fy så less jag är på detta eviga vattnande ;-(. Snälla! Berätta inte det för någon för då får jag säkert på truten av förtvivlade trädgårsvänner som skulle ge vad som helst för att få ha det som jag...psst!)  
Inte trodde jag i min vildaste fantasi att vi som brukar få sitta inne på grund av ett evigt regnande nu får göra det samma på grund av värmen...
Men kvällarna och mornarna är underbara för mig som inte behöver oroa mig för grödorna eller djuren.






För tomaterna är det tufft. När temperaturen går mot 50 ser de ledsna ut. Då får jag rycka in och duscha plantorna, väggarna och golvet för att kyla ned plantorna och "atmosfären" därinne. Just denna har visst uppskattat mina ansträngningar. Snart ätmogna, stora,  tomater utan ett endaste spår av skador. 


Utanför växthuset reser sig en fantastisk rödkvanne som jag fick förra våren av Veronica.
Jag bara älskar denna fantastisk vackra  "rese". 


Under silverpäronets behagliga skugga blommar min trogna följeslagare, en grisskär lilja vars namn jag har tappat för 15 år sedan. Men, frösår sig flitigt och kommer upp lite här och var. Denna kombon ser onekligen ut som uttänkt av mig, men nix. Här tillsamman med lundskönan blir min grisskära riktigt läcker....eller hur?

 Krukträdgården upplever jag just nu som en oas - särskilt på kvällarna. Detta bord ser stökigt ut på bild men är inte så tokig på riktigt. I detta rum tycker jag att "more is more and  fantstic"! :-)


Kamtjatka-azalea är i år en riktig långkörare. Har blommat sedan från mitten av juni. Den tycks föredra värme och sol hellre än en regnig sommar.

På berget finns även dessa gulliga spanska jungfrun i en stor kruka.

Man lär sig alltid något av extremväder. I år har jag lärt mig att under detta grus är det fuktigt trots att jag vattnar förstås inte grusplan :-)! Men jag har fått ett gäng 'Frosted Curl' som ska krukas upp snart.

Ja. Där ser ni. Hur mycket som helst tid att blogga...;-)
Nu tar jag en tupplur innan jag kollar runt era bloggar :-)!

Ha det gott!

En samling Nordiska Trädgårdsbloggare i Trädgårdsfärgring bjuder på fler bloggar att läsa.





14 kommentarer:

  1. Hej Anja!
    Är både ute och inne, mest ute i skuggan, med en god bok och läspaddan, där sitter jag och är glad att vi inte kapade hela krikonträdet. Den rosa liljan är helt i min smak, i år trivs liljorna fint. Vattnar bara en gång per dygn i växthuset, men de blir torrt mellan varven. Maken är snäll och plockar bär, men jag har inte lust att stå inne i värmen vid spisen. Antingen blir det frysen, eller så får jag vänta tills sent i kväll. Dottern bor vid en å som hon tar vatten ifrån, det är guld värt. Vi har inget vattningsförbud men försöker snåla ändå.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, hej! Det är oftast för varmt ute i skuggan på dagen att jag föredrar vår luftkonditionering inne.
      Nej. Att stå inne vid spisen gör jag inte heller utan vi grillar så in i bomben! Och äter ute så klart.

      Radera
  2. Ja, att vattna är en av de tråkigare arbetsuppgifterna i trädgården - skulle önska man inte behövde det. Vi vattnar också, inte överallt men nyplanterat och de växterna vi är allra mest rädda om får vatten.
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tråkig syssla är det när den går i överdrifter som nu. Jag vattnar inte bara för växternas skull utan även för alla små varelsers skull som är beroende av vissa värdväxter och "matväxter" för sin överlevnad.

      Radera
  3. Jag gillar att vattna, men kanske inte varje dag, för det går ju åt så fasikens mycket tid... 2 timmar är ingenting när man börjar på... :) Ja det är synd att det inte går att vara ut, det får vi nog äta upp i vinter sen :) ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst går det att vara ute på mornar och kvällar. Då är det helt underbart.

      Radera
    2. Lite lustigt det där att jag bloggat i över 10 år och jag har inte tänkt tanken att jag inte ens nämner vem jag är, förrän du påpekar :D flabb! Men nu är ordningen återställd och jag har mitt namn i presentationen. Ja man kan säga att detta år är mitt första år som köksträdgårdsodlare, riktigt roligt är det, om än, mycket jobb. Ha de bra!

      Radera
  4. Förstår precis vad du menar... Men för mig är det mest inspirationen att editera bilderna som fattats. Det har istället varit vansinnigt skönt vid havet och jag har blivit kvar sent, sent...

    Men igår märkte jag att extra brunnen jag vattnet med - där har vattnet sjunkt för lågt för att självtrycket ska fungera... Elände!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som morgonmänniska (konstigt att vissa personlighetsdrag är omöjliga att ändra på - har alltid varit morgonmänniska) är jag kvällstrött - dessvärre ;-). Men jag tar ofta tupplur på dagen och då orkar jag sitta uppe på kvällen :-)
      Ojdå! Måste vara en deprimerande syn med en brunn som sinar....:-(

      Radera
  5. Vi måste alla vara solidariska och spara på vårt värdefulla vatten! Den där vattningen låter ju helt galen i denna torka �� vattenspridare i två timmar??? Snälla tänk lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du läste visst inte hela inlägget.
      Jag försöker inte bara hålla liv i min trädgård utan även alla små och större djur som bor här.Än så länge har jag inga betänkligheter att använda vår sjövatten. Min bevattning räddar liv.
      Bevattningsförbudet gäller kommunalt vatten samt mindre vattendrag.






      Radera
  6. Your garden is turning out quite lovely especially your tomatoes. They are a wonderful vegetable for the summer time so fresh and delicious. Even more so when they come from your own garden, thanks for the share.
    World of Animals

    SvaraRadera
  7. Ja vilken tur att ni har sjön. Det är tvära kast mellan somrarna. Förra året regnade du inne och nu får du vara inne för att det är för varmt. Tur att du är morgonpigg. Den där rödkvannen var verkligen läcker i färgen och eftersom den är stor blir det ju verkligen ett blickfång.
    Ha det fint. Helene

    SvaraRadera
  8. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    ดูหนัง

    SvaraRadera