tisdag 23 april 2019




                                                     Stjärnmagnolia
             Magnolia stellata
För lääänge, länge sedan - närmare bestämt 20 år svunnen tid - köpte jag en liten kruka med denna magnolia. Som trädgårdsnybörjare tyckte jag mig äga en raritet eller åtminstone en svår växt som jag ville lyckas med till varje pris. Ja, ni vet, har man ingen erfarenhet, läser man på och försöker omsätta det lästa till praktisk kunskap. 
Idag vet jag bättre. Just denna är en av de absolut vanligaste magnolior jämte flickmagnolior, Magnolia Liliifolia-Gruppen) så som 'Susan'.
Min avsikt nu är inte att "föreläsa" om magnolior utan att berätta vad som var den absolut bästa lärdomen när det gäller tidigblommande magnolior. 
Som alla vet kan januarisolen vara stark samtidigt som frosten håller sitt grepp i jorden och åtminstone nätterna är under nollan.
Därför bör man inte plantera den mot öst. Morgonsolen kan locka knoppar till bristning alldeles för tidigt. Min växer skyddat mot norr och blomningen har ännu aldrig skadats av frost. 


          Plockade en liten kvist till makens födelsedagfrukost


                          'George Henry Kern' i väntans tider - men i morgon kanske?

                        Ha det gott!
                           Anja
                
      Vad har andra trädgårdsbloggare hittat på? Kolla HÄR

8 kommentarer:

  1. Hej Anja!

    Kloka ord om magnolia och vilken fantastisk blomning du har. Här har tre Magnolior slagit ut idag men blomningen är inte så generös i år. Troligen orsakad av fjolårets torka då flera grenar faktiskt dog på träden.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg min hur 'G.H.K.'som "dog" 2013. Inte det minsta tecken till liv i maj, juni. Funderade vad jag skulle plantera där sedan den, av mig, mycket omtyckta busken skulle grävas upp och "begravas". Men, halleluja! I juli såg jag blomknoppar i den och strax därefter kom bladen. Jag klippte bort de döda grenarna och busken växte till sig under den sommaren till stor och stark. Ja, det här är ett av år som jag aldrig glömmer. (Det tog fem år för blåbären att hämta sig i skogen).

      Radera
  2. Hej Anja!
    Dina magnolior är magnifika. Var tvungen att se om min har några knoppar. Det finns några, själva växten står och stampar, har inte vuxit mycket sedan jag planterade den.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet säkert redan att den, förutom läget, vill ha surjord, typ rododendronjord?

      Radera
  3. Bellissimo il contrasto con il nocciolo contorto! Complimenti!

    Ti auguro una buona serata e un'ottima primavera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grazie Gabriele. Ti auguro una buona settimana!

      Radera
  4. God morgon Anja!

    Tack för bra råd om magnolia. Din Magnolia stellata är makalöst vacker. Tänk att fylla år nu och få en sådan fin kvist på födelsedagsfrukostbrickan (det blev ett långt ord :) )
    Jag har en magnolia 'Wadas Memory' men den har knappt några knoppar alls i år. Märkligt då det verkar vara ett magnoliaår. Jag har sett många med massor av knoppar i närområdet.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita, det är ju ibland så svårt att veta vad som saknas de kära träden och buskar. Men, kanske nästa år?

      Radera