måndag 16 november 2009

FÅR JAG PRESENTERA
Sköldbräckan 'Nana'


Darmera peltata 'Nana' som tillhör familjen stenbräckeväxter. Den har rundade vackra blad som får en fin höstfärg. Den är från V. USA och kallas där för Indian Rhubarb.
Jag har planterat min lite fel och kommer att flytta den vid dammen. Den blommar på försommaren. Ca 40 cm hög blir denna 'Nana'-sort mot den stora som blir dubbelt så stor.

OCH

EN LITEN KÄRRLIJESLÄKTING I TORVKANTEN

När man bygger rabatter med torvblock - så som jag har gjort - så är det trevligt att kunna utnyttja torvens egenskaper och få även annat än mossan att växa där.
Torv har en sur reaktion, håller sig sval på sommaren och är t.o.m kall på vintern. Den håller fukten bra men får aldrig stående vatten. Vid tjäle smälter den långsamt och är inte så bra för växter som vill få en snabb upptining på våren.
En växt som har gillat läget de fem-sex sista åren är min lilla, söta kärrlilje- och björnbroddsläkting som saknar svenskt namn Tofieldia coccinea var kondoi



Hela växten ser ut som en liten grästuva och de små blommorna sitter i en klase på en upphöjd, rödbrun stjälk och de långa ståndarknapparna lyser mörka mot de vita kronbladen. Hela plantan är någonstans mellan 5-15 cm hög. Det enda den inte tål är stark sol och torka, annars är den hur lätt som helst att odla. Den tillhör den japanska (och koreanska?) floran. Den verkar också vara utrotningshotad och är fridlyst i åtminstone Japan.

Björnbrådd Tofieldia pusilla (klicka på länken om du vill vea mer om denna svenska vildarten*) och

kärrlilja T. calyculata (*) är de svenska, vildväxande släktingarna.


Det är roligt att presentera växter som inte är vanliga i trädgården, som tar liten plats och som "förvrider" lite synen från olika trender. Jag är inte okänslig för trender inom trädgården själv, men tycker att ens trädgård skall spegla personen bakom trädgården och då vill, åtminståne inte jag, bli kallad för "trendnissa";)))! - om ni förstår hur jag menar;)! Men, vem vet?!


HA DET GOTT !

13 kommentarer:

  1. Bräcka skulle jag velat haft på bild Anja!
    Alla egentligen för det är så kul med det som blommar så sent.
    Varför bor du så långt bort?
    Ha det så bra du kan denna gråa gråa dag.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Tofieldian ser ut att vara en trevlig växt med sitt lite busiga bladverk! Då måste ju även du Anja vara lite busig - när du inte är trendig, förstås!! ;-) Kul att du visar lite ovanliga växter!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Annika! Mina höstbräckor Saxifraga cortusifolia och S. fortunei ville inte blomma i år pga för mycket regn./Anja

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat på att göra en höjd rabatt med torvblock men vet inte riktigt vad som passar in och jag skulle nästan vilja ha ett tema i den.
    Är detta växter man får tag i sverige?
    Har du fler tips om växter som trivs i torvens närhet?
    kram sara

    SvaraRadera
  5. Att du inte är någon trendnissa framgår alltid tydligt när man läser i din blogg tycker jag. Du har en helt egen härlig stil och det är verkligen kul att få ta del av dina ovanliga växter. Kul med de vanliga också förståss.
    Tack för din gulliga kommentar hos mig, jag blev alldeles varm inombords när jag läste :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ditt blommande berg :) ..och hos dig får man alltid lära sig nåt...
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  7. Hi Anja... I love your darling plants ... your rock garden in the background as seen in your first photo looks so lovely too. Always a joy to see your posts and try to understand the google... I like too your sense of humor... and seeming uniqueness. I am just home and will get to the post tomorrow! Can you translate ... Ha det gott ? Kram Carol

    SvaraRadera
  8. Jaadå! Det får du så gärna! Presentera växter alltså!;-) Din blog är en bildande skola!;-) Härliga växter & bilder!

    SvaraRadera
  9. Vilka fina växter du visar. Små och naggande goda. Och jag förstår nu varför jag har haft tåliga växter som dött: de har ståt för nära torvkanten och blivit för kalla om fötterna. Nu (nej inte nu förstås) blir det ändring av. Tack Anja!

    SvaraRadera
  10. Läckert foto, och läcker rabatt!, djupet i bilden är fantastiskt, bräckan i förgrunden och så ljuvliga "kullar" i lila, grönt och vitt rosa. Elegant!

    SvaraRadera
  11. Visste inte att det fanns en mindre variant av sköldbräckan. Den verkar ju mer hanterbar.

    Det är alltid kul att få veta mer om dina ovanliga växter. Så fortsätt att upplysa oss :)

    Kram Mari

    SvaraRadera
  12. Underbart med dessa udda växter som jag knappt visste fanns.

    SvaraRadera
  13. Så många fina och ovanliga växter du har. Håller mig till lite vanligare i min surjordsplantering. Men har problem med att fåglarna hackar sönder torvblocken, det ser inte roligt ut vissa morgnar när man kommer ut, usch. /Camilla

    SvaraRadera