måndag 18 oktober 2010

ATT LANDA MJUKT....

....NÄR MAN FALLER.......

 STORYN OM MIN SMALBLADIGA PORSLINSBLOMMA:
EN DAG FÖR ETT ÅR SEDAN BESÖKTE JAG EN STOR GARDENCENTER PÅ MIN JAKT EFTER "SPETSGARDINER" TILL MATRUMSFÖNSTRET. JAG VISSTE INTE RIKTIGT VAD JAG VAR UTE EFTER EGENTLIGEN UTAN BOTANISERADE BLAND SIRLIGT VÄXANDE AMPLAR.
DÅ FICK JAG SYN PÅ DENNA, I MITT TYCKE VACKRA HOYA. DESSA SMALA BLAD I ÖVERDÅD SOM INTE SKYMMER UTSIKTEN UTAN GER BARA EN SPETSLIKNANDE UPPLEVELSE ÅT FÖNSTRET SAMT LIVLIGHET ÅT FÖNSTERGLASET. DEN SÅG SÅ DÄR SVÅR UT OCH JAG HADE INTE EN TANKE PÅ PÅ FULLT ALLVAR ATT DEN SKULLE BLOMMA MEN, NI SER RÄTT! DEN GÖR DET ETT ÅR EFTER FLYTTEN HEM TILL MIG! BLOMMORNA GER ETT ALLDELES KRITVITT INTRYCK, DET ÄR FÖRST NÄR JAG HAR FOTOGRAFERAT DEN SÅ HÄR NÄRA SOM MAN KAN ANA EN LITEN SKIFTNING AV ROSA OCH GULT I MITTEN.
JAG BLEV SÅ PAFF NÄR JAG LÄSTE ATT DEN ÄR EN KLÄTTRANDE BUSKE OCH  EPIFYT!
HOYA  HAR ALDRIG VARIT MIN FAVORITVÄXT P G A DE KLETIGA BLOMMORNA MEN, NU ÄR JAG SÅLD! INGET KLET ÄN SÅ LÄNGE PLUS ATT OM DEN SKULLE BÖRJA GE IFRÅN SIG SOCKERLÖSNINGEN SÅ HAR JAG PLACERAT DEN SÅ ATT DET GÖR INGET.


                   (KLICKA PÅ BILDENS NEDERSTA  DEL SÅ SER DU DET HELA!)
                                                                   HA DET RIKTIGT FINT!/ANJA

15 kommentarer:

  1. Du lyckas då med allt, Anja! Till och med en klätterväxt kan du få att bli en hängväxt. Magiska fingrar har du!! Och, finfina foton som vanligt!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Älskar bilden med det fallna lövet Anja!
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  3. Your first photograph is absolutely stunning and poetic Anja! Your Hoya is lovely. The little shooting stars so sweet. Enjoy. Kram Carol

    SvaraRadera
  4. Den första bilden med det röda lövet...Wow! Vilka färger och så frost därtill.
    Hoya har jag aldrig provat att ha. När jag arbetade ett tag i blomsterhandel så upptäckte jag att den var/är populär men jag har nog aldrig trott mig om att kunna sköta den rätt :)
    Men, men kanske ska jag testa...den är väldigt fin.
    Må så gott!
    Ninni

    SvaraRadera
  5. Så vackra bilder igen och roligt att din växt trivs så bra hos dig. Men jag har en känsla att alla passar hos dig. Du har tydligen gröna fingrar.
    Ha en bra vecka.
    Anje

    SvaraRadera
  6. Du SER verkligen de där fina bilderna där jag går halvblind förbi! Gillar att du drar upp dem så stort. Hoyan, vilket fynd, den liknar ingenting jag har sett. Epifyt dessutom!

    Nu är jag knäckt efter åtta timmars vedhuggning och djupgrävning, det gäller att passa på när det inte regnar. Får se om jag orkar göra ett inlägg ikväll...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Alla mina växter inomhus är hoyor eller orchideer för de kan man glömma bort helt halva året och de belönar en ändå med att blomma andra halvan när de får lite vatten och kärlek, min smalbladiga hoya är en sheperdii och kletar inte heller av sig däremot luktar det kattkiss på kvällen mitt under blomningen.

    Såg att du redan hade fått rådet med att sätta ljusslinga i bubbelplast runt växten och NZ har inte de ett liknande klimat vårt? Hoppas den klarar vintern, jag får göra likadant med mina olivträd i år.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Jag blir lika fascinerad av din topp-bild varje gång jag går in på din blogg. Den är så läcker. Men det är ju alla din bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hm... Hos mig blommar inte Hoyorna- aldrig så mycket de växer o frodas! Hm.....;-)
    Men hos dig!!! Din gröna tumme är så jättestor!!! Och man är tacksam få chans att njuta "resultaten"! Som här! Åhhhhhh!

    SvaraRadera
  10. De frostade bladen ser nästan ätbara ut....lite sockrade liksom.
    Vad kul att Hoyan blommar så fint ;)

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder och vilken härlig historia. Borde kanske ta och titta lite mer på inomhusväxter, jag. Har liksom aldrig brytt mig om dem. Vet inte varför...
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  12. Jag tror du är ett litet höstlöv Anja. Dalar lite sakta för att sedan komma till ro och vila på den trygga marken. När våren kommer så sitter du i trädet igen och skrattar åt allt vackert.
    Ha det gott /Lena

    SvaraRadera
  13. Underbara höstbilder på din blogg Anja! Den där hoyan har jag också haft en gång, men den dog ullössdöden som många andra av mina porslinsblommor tyvärr.
    Ha det gott!
    Eva

    SvaraRadera
  14. Älskar lövbilden - underbar! Inte gör det något att falla mjuk, och det bästa är också att någon hjälper èn att komma upp.

    Idag är det ingen ide att kratta löv, eller hur? Trodde de skulle fara in till grannen men det kraftiga regnet trycker dem ännu hårdare mot marken. Såg just på vädret och det var ingen ljusning att bli glad över. Nu kom kanske den helgen som jag väntat på, den då jag skulle röja i mitt syrum och ta fram symaskinen? Sortera lite bilder i datorn? Har knappt tittat på bilderna från Ungernresan *skäms Lotta*, eller så bakar jag det brödet jag längtar efter att sätta händerna i och koka den goda höstgrytan som värmer gott i rusket. Baka kaka vill jag ockå - så kanske det inte gör något att det regnar?

    ha det så gott Anja, kram ♥

    SvaraRadera