fredag 9 mars 2012


      Inga juveler som tittar upp på Berget  ännu

Men trädgårdens statister, mina ljuvliga juveler, 
kristallprismorna, har fått ett ättiksbad och är snart redo att glittra i kapp med vårsolen 
i japanska zelkovan - bla. 


 En gammal brosch som gjort sitt som klänningsprydnad 
lever livet i björkriset - en klenod för mig


Växthuset börjar vakna till liv och kameliorna får pryda 
där inne - smycken, väl värda att värna om


Källaren, detta välsignade övervintringsställe, lever upp till sitt  'goda rykte' och levererar glada plantor...;)))!
Många pelargoner, änglatrumpet och heliotrop blommar där 
nu - rena skattkammaren.


Koltrastarna är i full gång med sina konserter. Krokus, snödroppar och julrosor tittar upp bland snö och bråte
och jag själv, glad som en lärka och i full färd med att börja pynta i Krukträdgården och städa  växthuset till helgen och i början av veckan.
Kan ett leende pryda ansiktet som en juvel? Kanske är den just nu min finaste juvel?
Titta på fler fantasifulla tolkningar av Min juvel hos Katarina
Fom nu är det bara dagsaktuella bilder som gäller

Ha det hur underbart som helst - Gott Folk!

28 kommentarer:

  1. Fint städade prismor, det påminner mig om att jag måste göra rent kristallkronan i vardagsrummet. Har du något bra husmorstips? Inte kan jag doppa hela den i ättika?! / Anna

    SvaraRadera
  2. Anja, jag blir såååå avis. Dina kamelior är helt underbara. Mina har dött...saknar dem. Får väl skaffa nya...man får inte ge sig...det bevisar dina vackra bilder.
    Önskar dig en skön helg i vårens tecken!/Randi

    SvaraRadera
  3. Juveler kan man hitta lite överallt om man tittar efter:) Din kamelia ser underbar ut! Efter bakslaget med snö hoppas jag nu på en underbar helg med sol och förhöjd temperatur i luften:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fint med prismor, de gör sig fint i solskenet.//Helen

    SvaraRadera
  5. ;-) härlig tolkning av Min Juvel.
    Vilket bra tips med ättika.
    Ha en härlig helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  6. Det är svårt att låta bli att le när våren är i antågande! Prismor är fint. Har några hängande här och var i trädgården. Fast jag är inte så duktig som du. Dom har hängt ute hela vintern.....
    Kamelian var en riktig sötnos!
    Ha en fin helg i vårsolen. /Anette

    SvaraRadera
  7. Ett sånt fint inlägg Anja! Det riktigt sprudlar om dig! Gillar ditt kameliafoto också. Såg häromdagen att min kristallkrona behöver nog fräschas upp...... Ha en riktigt skön helg.

    SvaraRadera
  8. Så fin din Kamelia är.Min har blommat klart nu.Växthuset är färdigstädat nu och massor med plantor utsatta där.Dagarna blir det så skönt där men nätterna är fortfarande kalla.Vackra juveler du har.MVH

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag tror också att ditt finaste juvel är ditt leende!

    Tack för tipset med glittrande broschen bland vårblommorna!

    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
  10. Lovely pictures. I like the brooch resting amongst the twigs. I also think a smile definitely counts as a jewel :-)
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  11. Ja, det finns så många juveler...inte bara i trädgården . Kram

    SvaraRadera
  12. Du har inte bara ljuvliga blommor och växter i din trädgård utan där gnistrar det vackert bland prismor och broscher! Så läckert!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Bra tolkning! Visst har man en del juveler i källaren också;)
    Ha en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  14. Prismor är så vackra då de får blänka och skina i solens glans.
    Anja, jag har ramlat på min hundpromenad och slog i huvudet ordentligt (hjärnskakning) en var väl mest rädd om nacken eftersom den har skador sen förr (slalomåkning)Sen så fick jag en värktablett (tramadol) som jag fick alla biverkningar från tydligen , men nu är jag iallafall någelunda på benen:)
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  15. Kamelian var ju helt fantastiskt tjusig - sen hade du ju äkta juveler också, men jag håller med dig. Ett leende är nog den absolut bästa juvelen!
    Du frågade om den gula dagliljan, jag tror (till 90% är jag säker) att det är en Berlin Lemon Crepe från Tambergs. Men jag har MASSOR av dagliljor så man kan ju ta fel. Idag fick jag hem ytterligare 7 st, den här gången endast i gult, orange och orangerött, från England. Tänk att man aldrig får nog!?
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  16. Nej, rengöring av kristaller om de sitter i en takkrona kan vara jobbigt. Dina prismor förgyller säkert vardagen vart du än hänger dem. Fin idé med broschen!

    SvaraRadera
  17. trevlig tolkning av temat idag!
    mia

    SvaraRadera
  18. Åhhh vilka fina juveler du har!
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  19. Vilket härligt positivt inlägg! Vad glad jag blir:)). Så fina bilder.
    Ha en skön helg.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  20. Hej du!
    ja, det må jag då säga att du har en rik källa att ösa ur och servera härliga juveler. Läckert med prismor ute i trädgården. Det inspirerar mig till att se mig efter egna. Trevlig helg på dig! hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  21. Åh... vårkänsla! Fina juveler och kameliablomman - undra om mina kommer att blomma, de har stått i växthuset hela vintern och kanske har knopparna vuxit liiiiiite, de ser ut att leva i alla fall och kanske kommande sol och värme starta blomningen?
    Ättika till prismor - smart, det skall jag prova.
    Ha en skön helg Anja, kram ♥

    SvaraRadera
  22. Kiva idea laittaa vanhat korut puutarhaan ihailtavaksi.
    Muuten ne vaan on jossain laatikossa.
    Kevätaurinko koristaa myös kasvoja
    Aurinkoista viikonloppua sinulle!

    SvaraRadera
  23. Så många juveler du har.Bra ide med prismor att hänga ute. Älskar färgen på din camelia. Hoppas att min blommar (fortfarande) när vi kommer ner om 2 veckor.
    Ha en underbar helg.
    Anje

    SvaraRadera
  24. Här är en till som blir avumdsjuk! Så härligt vårligt och optimistiskt! Varför har vi skaffat trädgård i en isbox?
    Kram

    SvaraRadera
  25. Vilka vackra juveler, men vad jag föll handlöst för var dina 'påskkrukor'. Överblommade pärlhyacinter måste jag lägga på minnet, de gräver jag ner snabbt som attan i vanliga fall.
    (och Sune ståtar med en turkisk fez, snart ska han få pröva den lite svalare halmhatten, men det krävs en del godis....)
    Ha en härlig vecka

    SvaraRadera
  26. Underbar tolkning av veckans tema.
    Härliga inspirerande bilder, precis som jag är van.

    Visst kan ett leende tolkas som en juvel.. kan kanske vara en av de finaste.

    Visste inte att man rengör prismor i ättiksvatten. Där fick jag lära mig något nytt, Tack för tipset.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  27. Kamelian är väl en juvel om någon. Har haft tre...men mina fingrar är inte lika gröna som dina...

    SvaraRadera
  28. Kara Kara Anja! Your jewels are rare treasures, indeed! Your journal here a marvelous treasure itself. Beautiful photographs . . . stunning details of your garden and magical features. A smile is surely the greatest jewel that touches the heart. Kram/Carol

    SvaraRadera