torsdag 13 december 2012

                   Helleborus niger ’Carol

En vit julros som har tålt att vara inne i en vecka utan att ledsna på tillvaron. Det är första gången som jag har kunnat ha en julros inomhus mer än en dag. Denna sortnamn har jag inte sett förr.
Mitt diskbänksfönster är långt ifrån värmekällor och allt slabbande med vatten gör att luften i det fönstret inte är så torr, skulle jag anta.
Kallras från fönstret på natten sänker temperaturen och inte ens på dagen blir det mer än  20 grader förutom när jag lagar mat - då blir det under ett par timmar kanske uppemot 22.
Det har 'hotats' med plusgrader till helgen och då får den flytta utomhus - andra sidan fönstret.



                                   Tack för titten !

14 kommentarer:

  1. Å så fin den är.Gillar verkligen Julrosor.Hoppas du får en riktigt mysig och skön Lucia.
    MVH GUNSAN

    SvaraRadera
  2. En vacker julros du har. Önskar dig en trevlig Lucia!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ihanan kaunis, Anja! Ruukku tekee myös osansa ... Sinä saat palella vähän sisällä että se viihtyisi paremmin ;)

    SvaraRadera
  4. Jättfin :) Jag har provat att ha dem inne men det är ju de där elementen som ställer till det, jag får vänta på de som är därute, under snön. Ha det, kramen

    SvaraRadera
  5. Så fin! Jag har aldrig vågat köpa en julros för att ta in, det känns så dödsdömt på förhand.

    SvaraRadera
  6. Kylan i fönstret är kanske bättre än elementer, men utsidan? De låter helkallt, klarar den det altså?

    SvaraRadera
  7. Hyvää Lucianpäivää, Anja! Mullakin on haaveissa hankkia jouluruusu. Ei ole koskaan ollut.

    Kram Satu

    SvaraRadera
  8. Julrosor + jag = ingen hit! Varken inne eller ute klarar jag att hålla liv i dem! Får njuta av dem andra visar på bloggar, din vita gillar jag verkligen och krukan är väldigt fin!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Julrosor är underbara. Här har jag bara min egensådda som jag grävde upp i höstas. Den står kvar i krukan ute. Skall bli spännande att se hur den klarat sig när det blir mildare väder.
    Ses i morgon kväll :-))
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Jag har en inne i kruka och en ute i kruka..... Vilken kommer klara sig bäst? Ingen aning! Men de är så vackra och ger så mycket glädje med de vackra blommorna även fast de kanske inte klarar sig i längden..... Det är ju dock Jul-rosor så över jul kommer de att klara sig...Har jag bestämt :))

    Ha en skön 3:dje adventssöndag!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. En vacker sort du har i en mycket snygg kruka. Jag ska köpa några julrosor till balkongen. Det ser så trist ut nu när nästan allt annat har fått flyta in.Dem kommer att stortrivas tror jag. Vi har 8 plusgrader och dem står skyddad för vinden.
    Ha en trevlig tredje advent.
    Anje

    SvaraRadera
  12. Inte kan man tro att denna kylrobusta lilla blomma är så värmekänslig!! Plusgrader här i Småland kanske gör att min julros ute i trädgården (som just skulle slå ut när snön kom) sticker näsan ovanför snön igen? Julrosor är så fina, både ute och inne.
    En skön 3:e adventshelg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  13. Kara Anja, I have missed you! Blogging has not been on the front burner so to speak. Lovely photos of your christmas rose. I have some blooming here too . . . they seem to bloom forever. Wishing you the happiest of holidays! I think of you often. Kramar/Carol

    SvaraRadera
  14. Mysigt inlägg!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera