tisdag 13 augusti 2013

Det var inte svårt

att välja augustimånadens favoritväxt - om Anna accepterar ett "samlingsnamn" på Hortensia utan artspecifikationer! De arter som blommar hos mig just nu är

syrenhortensian (Hydrangea paniculata 'Grandiflora), vipphiortensian  (H. paniculata) hortensia,(H. macrophylla 'Twist and shout) och  klätterhortensian (H.anomala ssp.petiolaris) försöker sig på en blomning till!
Jag har även sammetshortensia,(H. aspera ssp.sargentiana) men den har inte blommat ännu - plantan är rätt liten och fryser tyvärr tillbaka varje vår så att oddsen för att se den blomma är rätt små. Desto ymnigare blommar svephortensian (H, involucrata)lite senare på säsongen, men  som befinner sig ännu i knoppstadiet.
De bilder som saknar namn är sorter av hortensia - det finns en uppsjö just nu att köpa hem som krukväxt för att plantera ut kanske lite senare. Själv behåller jag gärna många i krukor och de flesta övervintrar jag i källaren. Jag kommer säkert att utöka min hortensia"samling" med fler arter;)!
                                      (Klicka för rätt storlek på bilden - ljusbordsvisning)

Endless Summer-kollektio


Syrenhortensian som snittblomma
Länksamling Månadens favoritväxt hos Anna Vattenkanna

Hej då!

12 kommentarer:

  1. Åhhh, så vackra bilder på det ljuvliga Hortensiasläktet.
    'Twist and Shout' ska jag hålla koll efter.

    Och visst är det sensommar nu :=)
    Hösten kommer långt senare.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Absolut :-) Hortensior av alla de sorter och jag gillar dem alla. Bra val!

    Jag hade en stor och fin sammetshortensia i vår gamla trädgård och undrar just om den fortfarande finns kvar? Hoppas det!

    Kram

    SvaraRadera
  3. hortensior är så fina
    jag har åxå hortensia som favorit växt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Ja, valet kunde inte vara svårt med alla dom fina sorterna i sin trädgård:)Har endast en sort, men tänker att jag ska ha fler så småningom.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Utmärkt val! Kunde även ha varit mitt.
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. On sinulla monen laista hortensi ja niin kauniita..
    Meillä on pallohortensia, klätterhortensia ja syyshortensia.

    SvaraRadera
  7. Jag är också mycket förtjust i Hortensia, trots att vi egentligen inte har jord för den typen av växt. Men jag har flera sorter, bl.a.en jättestor sammetshortensia i en dubbel pallkragslåda på baksidan bredvid altanen. Alltså både sur jord, halvskuggigt och mycket skyddat läge.
    Den är 8 år nu och har blommat varje år - men i år med bara 4 blommor!? Jag beskär den varje vår för att den inte ska bli alltför stor och det brukar bli en 30-40 blommor. Jag tror att den långa vintern påverkade just den negativt. Den har också gett lite nya skott och två av dom har jag planterat i min "barnkammarrabatt" mot kohagen. Alltså skuggigt och ganska torrt läge, men dom har klarat sig bra och växt och börjat blomma. Visserligen med bara en blomma var, men ändå.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Din sammetshortensia måste vara en syn för gudar!
      Här i Gbg har jag bara sett ett fantastiskt ex och den växer i Botaniska.
      Tack för den fina beskrivningen av hur man lyckas med sin sammetshortensia. /Anja

      Radera
  8. Skulle vilja sitta i din underbara trädgård. Första bilden låter mig längta dit. Och sen alla vackra hortensior.
    Anje

    SvaraRadera
  9. Så bra val! Din Twist and Shout är verkligen en liten läckerbit. En sån skulle gärna få bo i min trädgård!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  10. Jag har också ett antal vanliga hortensior (H. macrophylla) men dom har tyvärr inte blommat alls i år. Däremot har dom växt till sig väldigt mycket, så man kan ju hoppas att vintern inte skadar grenarna så dom blommar nästa år. För vad jag har fått lära mig är att dom inte får beskäras - dom blommar tydligen på gammal ved!
    Sen har jag också en vipphortensia `Limelight´ som jag köpte förra sommaren när vi var på fastlandet. Den höll på att torka ihjäl sig, men efter en massa vattnande så tog den sig och i år får den massor av blommor. Så hortensia är en liten favorit.....

    SvaraRadera
  11. Din 'Limelight' låter som en som jag vill också haaa! Får börja leta...:)!/Anja

    SvaraRadera