onsdag 8 januari 2014

Kyla på väg?
Inte så lyckat om vi inte får snö också! I rabatterna ser det ut som om det vore mars. Julrosorna har stora knoppar. Klematis har börjat vegetera. Rosor får nya, späda skott och massor av nya bladrosetter  som skjuter upp nytt lite överallt.


Jag har klippt bort alla blad för att undvika svartfläckssjukan. Bra eller dåligt egentligen? När det gäller svartfläcksjukan är det definitivt bra. 
Får ta och täcka alla med granris och hoppas att blomknopparna klarar sig. 
Den blommande bilden under knoppbilden visar hur de ser ut när de slagit ut.

Klematisbladen kommer att gå åt i kylan men det kommer nya på våren.
Nu ber jag till alla Goda Makter att det kommer även snö. SMHI har "hotat" med 11 minusgrader på måndag på dagen...och -6 på natten...Brrr!

       Ha det gott!

11 kommentarer:

  1. Ja, nu håller även jag tummarna för snö även om jag inte är någon "snögillare" egentligen. Men när snön hjälper mina växter är jag beredd att göra ett undantag:-)

    SvaraRadera
  2. Jag anser precis som Nora! I Sthlm ser det ut som om det ska komma lite snö i helgen innan den riktiga kylan sätter in ! Dock vet jag inte vad som händer med mina rosor som satt skott... :(
    Och JA, Anja, det blir stor fest med 50 pers på lördag....Och nu är jag övertygad om att jag aaaldrig mer i mitt liv kommer ha en fest där jag står som huvudperson ;)

    Kram vännen och faan vad jag längtar efter våååååren !!

    SvaraRadera
  3. Beautiful flowers and amazing colors
    Greetings

    SvaraRadera
  4. ja denna vinter går nog till historien iallafall här uppe idag har det åter igen regnat och en av mina julrosor har knopp....Såg att Henrik var rädda att detta skulle bli en liknande vinter som 68 eller var det 86 då kylan kom i februari...må vi ändå hoppas att det som börjat grönska nu klarar sig!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Hmmm...saa nädä miten käy. Hassua, mutta täällä on lähes samalla mallilla. Just yks päivä katselin, kun kärhöissä oli tuollaset kasvut :)

    SvaraRadera
  6. Ska hålla tummarna att du får riklig med snö när även kylan kommer. Här ska det också bli lite kalare(bara 5 plus). Vilken vinter. Ser här med att allt börjar komma. Hur det är i Frankrike vet jag inte men det är nog som här. Hoppas nu att jag får iväg det här. För det mesta kan jag inte skriva kommentar hos dig. Tråkigt.
    Anje

    SvaraRadera
  7. Hurra, det gick bra. Dem där 5 plus brukar så här års minst vara minus 5. Nu har vi 10 plus. Känns som vår.
    Anje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Anje då?! Hur menar du när du säger att "för det mesta kan jag inte skriva kommentarer hos dig"??? Sedan när? Hur länge hr det pågått?

      Radera
  8. Får inte bli för kallt! Och helst ingen snö heller! För jag har redan fått vårkänslor!! Förstår att du är rädd om de små!! (jag är ju också det!!) Må de klara sig!! Men vinter vill jag INTE ha!! ;-)

    SvaraRadera
  9. Men vad snygg clematis o ställningen med!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Det blir konstig men nu är tydligen löst. Som tur är. Om jag hade varit din granne hade jag kommit många gänger. Är nyfiken av mig och pratar gärna med folk och om det behövs hjälper jag gärna till. Även i Frankrike känner jag alla mina grannar och bjuder ibland på en liten "apero" som dem säger där. Viktig med bra grannar.
    Anje

    SvaraRadera