lördag 21 juni 2014

Pelargoner, rosor 
           och ett grönt kaos
En underbar årstid att konservera trädgården i bilder!
Jag får inte nog av dofter, färger, former och kombon som är både bra och dåliga! Så länge det växer och frodas är allt "perfekt". Det intressanta är att se vad som inte är det optimala. Men, jag gillar när perfektionismen får ge vika för känslan - eller snarast har börjat förstå att den perfekta trädgården kan sakna själ...
Jag tror att "wow"- trädgård har hittat den gudomliga balansen av båda. Jag letar ännu efter mina...


Effektsökeri? Vet inte riktigt. Ett sätt just nu att använda en fallfärdig fönsterbåge i växthuset. Dessutom tycker jag att den kommunicerar bra med just pelargoner.
En pelargon som kommunicerar dåligt med kameran är fyrkantspelargon. I princip omöjlig att ta en helhetsbild med mina kunskaper och kamera. Den är i varje fall en suckulent pelargon som blommar med nästan onaturligt stora blommor i förhållande till plantans storlek. Att det är mest stjälkar som syns bidrar förstås till den  effekten.
En oerhört rikblommande busk-eller klättrros (Bourbon) som är mycket härdig. På grund av dessa egenskaer har den fått en plats i min tegelho, som kan få rätt djup tjäle på vinter.
Jag älskar mitt gröna kaos! Försommarblomningen är över men nya blommor är på G. Fram till dess är jag lika glad åt bladens olika strukture och färger.

Tack för besöket i min blogg!

6 kommentarer:

  1. Gillar din installation!! Så fint med fönsterbågen...och just pelargoner passar till det mesta om du frågar mig;))
    Trevlig fortsättning på Midsommarhelgen!

    SvaraRadera
  2. Att balansera en trädgård precis på gränsen mellan tuktat och egensinnigt är så svårt och ett konststycke. Man får inte frisera för mycket men inte låta allting göra som det vill heller... Du har lyckat så väl! Härliga inbjudande bilder som vanligt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Din grønne jungel er herlig! Her er det også litt urskogspreg over deler av hagen. Men så er det utrolig deilig med frodigheten som kanskje er på sitt aller flotteste akkurat nå?! Lekker pelagonium. God helg :-))

    SvaraRadera
  4. Åhh så fint det blev med fönsterbågen! Verkligen effektfullt!
    Ha en fin midsommarhelg!

    SvaraRadera
  5. Själv försöker jag fortfarande efter snart 11 år "tämja" trädgården - utan att lyckas förstås! Jag tror att det sitter i sen vi hade en pytteliten förortsträdgård i Stockholm. När jag någon enstaka gång missat att ta bort en eller ett par maskrosor så fick jag genast höra det av "skadeglada" besökare som genast påpekade: Titta, du har en maskros i rabatten!
    Här är det totalt omöjligt att på 5000 kvm få bort allt ogräs, så jag har börjat acceptera att vi har enormt med ogräs och alltid kommer att ha det. Men har man bara många växter så gör inte det så mycket, dom syns inte så bra då..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Att gå på upptäcktsfärd i sin egen trädgård och leta efter både känsla och perfektionism är väl en perfekt dag i trädgården. :)
    Jag tittar gärna på "perfekta" trädgårdar med ett sammanhållet tema, men hemma skulle jag inte vilja ha det. Jag gillar när jag ser växter som trivs och det har jag inte kunskaper att åstadkomma med planering. Det får bli plantering och sedan får jag se vad som händer.
    Ha en fin fortsättning på helgen.

    SvaraRadera