torsdag 13 november 2014



Magisk höst med en magisk morgon 

och det är bara ett par veckor kvar till advent!

Jag brygger mitt kaffe klockan fem på morgon. Temperaturen ute är 9 grader. Lätt bris från sydost och för en gångs skull inget regn. 
Så här års har jag några lyktor ute över natten (JA! På säkra ställen och säkra lyktor!) om kvällen är vacker, så som igår.  Jag älskar min utsikt från köksfönstret och jag ser till att det alltid finns något att titta på inifrån. 
Det känns välkomnande att vakna till levande ljus ute. Mystiken i mörkret tätnar och jag får den där märkliga sagokänslan i mig! Undrar om det ändå inte skymtade en sagofe utanför nyss?
Det doftar nybryggt kaffe och två spinnande, kärleksfulla katter pockar på pussar, kramar och mat ;-)!
Tar med mig kameran och ger mig ut för att ta ett par bilder i bara morgonrock medan kaffet rinner igenom filtret.
Fortfarande har jag kvar växter  i Krukträdgården som under alla andra år har fått åka in i källaren för veckor sedan.   Men, i år är många ännu gröna och frodiga och den vita hortensian är helt felfri med lysande, sagolika  blommor. 
En titt på väderprognoser säger att det milda fortsätter! Just för ögonblicket vet jag inte om jag är lat eller helt enkelt bara så barnsligt förtjust i min lite sommarlika, fast mystiska morgonvy att jag inte ids plocka resterande grönskan in i källaren än. 
Hoppas, HOPPAS, att jag slipper paniken helt plötsligt! En del av växterna är så stora att det går inte att släpa dem  jättefort i källaren. Nu litar jag blint på mina tre "väderleverantörer"! Ve dem om de sviker mig ;-)))!
Jag tog ett par kvistar och ställde dem i vas
                                  Så fint ljuset silar sig genom den gröna flaskan
                      Dessa tre tog jag  när magin förbyttes mot en grånykter morgon nyss.. 

                        Igår tog jag dessa två bilder. Ni har sett dem förr men aldrig så här års!

Undrar om denna höst är en av dessa sällsyntheter som förekommer en gång på 50 eller 100 år eller om den är en effekt av den globala uppvärmningen? Något som återkommer frekvent rätt ofta? Den som lever får se.
I år är den här morgonen en del av min trädgårdslycka. 
Se fler bidrag i veckans tema Trädgårdslycka i Blommig fredag

        Tack för titten och njut av magin i din egen trädgård!

33 kommentarer:

  1. Så fin du skriver Anja och härliga bilder.Den här hösten är verkligen unik.
    Hälsningar från Renate

    SvaraRadera
  2. Så talar en livsnjutare - vackert, vackert!

    Beträffande värmen så är jag inte odelat positiv trots att det är så mycket trevligare än hagel och drivis! Trots allt så mår naturen och våra trädgårdar bäst när allt fortskrider som det brukar göra.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jag ser det magiska har inget att göra med min pragmatiska inställning. Värdet kan jag inte göra något åt - alltså lika bra att passa på att njuta ;-)!
      /Anja

      Radera
  3. God morgon Anja!
    Du har en fantastisk vacker vy från dittköks fönster. Ja, det är mysigt med levande ljus i lyktor.
    Här är det kallare än hos dig, idag -12º men det är fortfarande snöfritt och jag njuter för fullt.
    fina bilder!
    Tack för att du delar med dig.
    Önskar dig en fortsatt härlig dag!

    SvaraRadera
  4. Vilket mys Anja! Ser så trolskt ut och nog anar man en och annan trädgårdsfe bland växterna.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Ser så fint ut hos dig fortfarande! Skönt att ha något fint att titta ut på. Här matar jag fåglarna åt två håll från huset, så jag har något att titta på.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Så vackert.Bra att ha mysiga saker att se på när man vaknar och kommer in i sitt kök.Då börjar dagen som den ska.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  7. Visst är det viktigt att se nåt fint så fort man vaknar, goda dofter och gosiga kissar är ju grädden på moset.
    Så mycket varckert hos dig. Den blå är jag dock inte bekant med.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Förstår fullständigt att du vill kunna njuta av din utsikt från köksfönstret så länge du kan - vem hade inte velat det:) Det ser helt bedårande, magiskt och ljuvligt ut! Hoppas verkligen att du kan fortsätta att njuta ett tag till :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Din text och dina bilder är otroligt njutningsbara - önskar dig många fina morgnar framöver i din underbara trädgård.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Låter som en bra start på dagen att njuta av det magiska. Själv äter jag fortfarande frukost i uterummet som inte är vinterbonat utan där blir minusgrader på vintern. Äter dock inte kl. fem utan snarare runt nio. Är ingen morgonmänniska( jobbar natt så min dygnsrytm är lite förskjuten).
    Känns helt otroligt att kunna sitta där ännu.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Deilige november! Fin tid til å se innom hverandre på hagebloggene. Følger deg videre jeg :) Mette

    SvaraRadera
  12. Nu är klockan över tolv! Sent för att vara mig! Läser din blogg oc ser dina vackra bilder på tidig morgon i krukträdgården! Jag säger bara: Magiskt <3
    Sen njuter jag varje sekund jag slipper skrapa bilrutor ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  13. Tack för en mysig stund med både underbar text och härliga bilder....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Förstår verkligen att du vill ha dina lyktor tända, stor mysfaktor och så får du ju njuta av allt det vackra extra länge! Men visst är det lite galet med det varma vädret och allt som fortfarande blommar...men som sagt det är bara att njuta så länge det varar - hoppas du hinner få in allt! Trädgårdslycka till dig. /Lotta

    SvaraRadera
  15. Fantastiska bilder och jag njuter av att se dem när det är så grått ute här hos oss.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  16. Vilka härliga bilder! Skönt att ha lite vackert att titta på så här års. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  17. Det ser verkligen magiskt ut i din trädgård. Jättemysigt att få vakna till tända lyktor ute!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Även här står det krukor kvar ute fortfarande. Fast bara de allra tåligaste. Svårt att veta om vinter ska komma eller om vi blir kvar i den här gråblöta hösten för alltid.. :) Älskade bilden med lärken. :)
    Fin helg!

    SvaraRadera
  19. Det är trädgårdslycka att ha en trädgård som bjuder på sådana morgnar. Jag hoppas också att väderprognoserna håller vad de lovar, än är det inga minus i sikte här heller.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  20. Ljus i lyktorna på natten har jag inte haft. Det ser väldigt mysigt ut, men här skulle nog mannen släcka dem också till natten, så som han gör med de flesta ljuskällorna. Han säger att ljus drar till sig de fyrbenta inkräktarna och jag säger att avsaknad av ljus drar till sig tjuvar. men när han är borta dansar katterna,feerna och alla fyrfotingar på bordet.....
    Trevlig Helg
    Luna

    SvaraRadera
  21. Det ser veldig hyggelig ut hos deg i skumringen:)

    SvaraRadera
  22. Härliga och stämningsfulla foton. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  23. Magiskt att kunna njuta av växterna ännu! Hoppas lyckan varar ett tag till.
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  24. Å herreje! Jag blir så TRÖTT!
    Igår skulle jag ta bort EN bloggadress från mina favoritbloggadresser eftersom den inte ha varit aktiv på mycket länge. Och, vad hände???!!! Jo! ALLA mina bloggadresser är borta!!! Hinner inte göra en ny lista för ögonblicket, men ikväll eller i morgon bitti.

    SvaraRadera
  25. Vackra bilder du har på en underbar höst eller är det vinter.Här är det också lycka att få vara med och se denna vackra höst som varar sååå länge
    Ha en fin dag
    och lycka till med din lista det är inte kul sånt där
    Kram meta

    SvaraRadera
  26. Härligt Anja! Vilka fina morgonbilder.
    Precis som du har jag kvar krukor ute med växter som borde varit inomhus för länge sedan men som fortfarande blommar tokmycket. Jag gör ofta en titt på YR och när jag som under den här hösten ser att minusgraderna verkar dröja njuter jag lite extra och låter krukorna stå kvar. Tids nog kommer de nog in till värmen.
    Hälsa Anders och trevlig helg på er båda.
    Birgitta

    SvaraRadera
  27. Så fin eventyrstemning du beskriver! Hagelykke også midt i november :-)
    Håper været holder...

    SvaraRadera
  28. Att brygga morronkaffe och njuta tidigt av ljus är så skönt :) Plockade in de sista krukorna igår - helt enkelt för jag fick hjälp. Härliga morronbilder.

    Ha en go' helg! Carina

    SvaraRadera
  29. Men åh, så fint. Nappade verkligen på idén med att alltid ha något att titta på från köksfönstret. Bara det kan sluta blåsa så ska jag försöka rigga något vackert utanför mitt också.
    Ha en härlig vecka

    SvaraRadera