onsdag 11 mars 2015

X -Faktor

Solens färg
                             GULT!
                  
Väldigt ofta "väljer" jag växter med nyanser av gult. Men, det känns som om det inte var min egen vilja utan nästan tvångsmässigt påträngande krav från "de gula" att välja  det om alternativet finns. Och, jag blir aldrig besviken! Den passar överallt i trädgården och jag njuter av det symboliska guldet.


 Epimedium 'Amber Queen', Hakoechloa macra 'Aureola', Euphorbia polychroma 'Variegata'


En gul rabatt får ersätta solen en regnig sommar. Den lyser  oavsett väder. Min Gula rabatt är och har varit under utveckling länge och det kommer att ta tid innan den är till full belåtenhet. 
Musikaliskt känns den som Blommornas vals ur baletten Nötknäpparen tack vare harmonin i rabattens rörelser. 
Jag känner inspirerande glädje och lugn inför denna ofärdiga rabatt. I år blir den kanske "klar"?!

Rhododendron keiskei 'Yaku Fairy'

Se så bra  ljusgul dvärgrododendron går ihop med rosa. En majblomning på 30 centimeters höjd inbjuder till en djup bugning för närmare betraktande av alla strålande ståndare som bjuder ut sitt pollen. Känns som  barnvisan i sagomiljö,  och efterlämnar "feel good" stämning i sinnet.


Viola brevistipulata hidakana
När trädgården ännu inte nått sin kulmen av grönska och blomning, visar sig fröken Hidakana i försommarsolen mot den bruna myllan och utbrister: - Se på mig! 
 En liten invandrare från Japan. Hennes lyskraft är stor trots det lilla formatet. Det förhållandevis stora violansikte bränns inte av solen när hon vänder den mot det flödande ljuset. Och, hon är inte ensam. En syskonskara är intågande i den ständigt fuktiga jorden. 
En pigg liten musikalisk staccato alltid redo att klinga i dur.
Ett leende och vänligt ansikte  med ett lyster av tillit. När hon och hennes syskon visar sig i slutet av april stannar jag en lång stund hos dem för lite blomstersnack.


                                     Rosa (Helenae - Gruppen) 'Hybrida'
Honungsrosens  fysiska storlek är  imponerande. Den svingar sig i den närstående tallen så att dess grenar knakar. Den har tagit sin domän på mitt berg där jorden är mager  och rötternas omfång måste ha brett ut sig till det oändliga mot skogen i brist på jorddjup.
En solig julidag, när daggen ännu dröjer i trädgårdens övriga rabatter sprider sig honungsdoften över mitt gråa berg. 
Crescendo av toner där alla instrumenten ger sitt yttersta.
Känslomässigt  tävlar hon med själva solen om en förstaplats i mitt hjärta. 

ps
Dessa är bara några av många gula favoriter i trädgården.
Denna utmaning känns väldigt ovan men spännande. Nu har jag gjort det och jag förväntar mig ingen utdelning, men man får ju börja någonstans. Kanske lyckas jag bättre med både text och bilder någon annan gång! 
DELTA DU OCKSÅ!
                                               ds


                        

5 kommentarer:

  1. Dina gula blomster är alla underbara, men den lilla violen var särskilt söt, den är ganska lik fjällviol, som ju har några gula släktingar i Asien.

    Men 'Amber Queen' fick mig att tappa andan. Så fin den är.

    SvaraRadera
  2. Smaken är som baken sägs det ju, men om det är något jag har svårt att förstå så är det att många inte gillar gult i trädgården. Denna underbara, varma färg som passar så bra tillsammans med grönt och brunt som det ju finns mycket av i trädgården annars. Dina bilder är alldeles ljuvliga!

    Ha en fin dag i den gula, härliga vårsolen! Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Trevligt skrivet inlägg och vackra bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Som vanligt får man njuta av många godingar hos dig. Bra val av x-faktor blomma!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Den där grymma rosen såg jag överallt under vår trädgårdsresa förra året. Det första vi gjorde när vi kom hem var att plantera en, Oj, vad jag längtar att få se den slänga sig upp i Päronträdet en dag....

    Kram på dig!

    SvaraRadera