torsdag 14 april 2016




                               


;                    "herba primula veris"=
        Vårens första ört
       - förlinnéanska frasen för
          
          Primula  (Corneliusson Växternas namn) 
                                                                                       
Först ut att blomma är dvärgaurikel, Primula marginata. Med lavendelblå blommor i stora klasar och blad med farina är den en favorit hos mig. Visade redan tidigare hur jag odlar den även i kruka och får den att blomma i februari/mars.
                                                               Den 4 mars i växthuset

En del stör sig på den kala stammen som den får efter blomningen.
Jag gillar den. Efter ett tag kommer det nya skott på stammen.Man kan bryta av dem och få massor med nya plantor eller så trycker man ned hela plantan i jorden och där bildar den nya rötter och nya skott.
Den kallas för stenpartiväxt eftersom den i det vilda växer i rätt magra förhållanden på Alperna. Jag har den i en "rabatt" med djup, väldränerad, mullrik jord som är allt annat än magert.
Min art är vildarten,utom en planta, men det finns ett antal kultivarer;namnsorter, med varierande färger och bladkanter. Bilden nedan visar en sort som heter 'Holden Clough'(är inte säker) - den enda kultivaren jag har.
En lättodlad viva som man blir glad av. 
Dessa är inga "show/teatersorter".



Nästa presentation blir om Primula 'Johanna' eller som den heter på svenska Göteborgsviva.

   Ha det gott! Tack för att du tog dig tid!

9 kommentarer:

  1. Vilken trevlig viva som är så lätt att föröka! Den skulle verkligen passa här.
    Hör att ni har regn idag? Skicka hit lite, vi behöver en rotblöta nu!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har börjat att gilla vivor mer o mer, har köpt på mig några sorter så jag får se hur de trivs här :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vakker primula! Vet du om vildarter er lettere å formere ?
    Prøvd primula flere ganger, men fikk noen av en venninne for to år siden, og de trives nesten all steder i hagen og lyser opp:-)
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvaraRadera
  4. Dom är du inte om ensam att gilla, gillar även bladens taggig kant.
    Jag önskar dig en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Jag har bara för något år sedan upptäckt Primulorna och deras stora variation och skönhet! Intressant läsning du bjuder på och bilderna är ju underbara!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset om förökning av P. marginata. Jag tycker de är förtjusande med farina på bladen.

    En skön helg Anja!

    SvaraRadera
  7. Det där med vivor älskar jag men se de gillar nog inte min kolonis jord tror jag en del går bra men inte alla jag prövar mig fram varje är. Nu har den klarröda överlevt så glad för det.
    Jag jobbar på det.Här regnar det idag
    Ha en fin och bra dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. bilderna var så vackra att det nästan är så att jag får för mig att börja odla mer perenner igen - och det efter utrensningen av 50 m i höstas!? Men är man trädgårdstokig så är man.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Så trevlig porträtt och trevlig viva! Har inte gått in för vivor, men efter att en bollviva överlevt vintern och nu lyser glatt lila mot mig vid entrén har jag bestämt mig för att ge dem en chans. Som du beskriver det borde förhållandena vara idealiska här. Så glad jag blir!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera