onsdag 7 december 2016



Till Dig som undrar vart mitt inlägg om tuja försvann:
Jag skulle göra ett inlägg om Thuja occidentalis i samråd med en firma. De var inte nöjda med mitt inlägg så att därför tog jag bort det. 
Här är den lilla delen som var s. a. .s mitt:         
     
        Thuja 'Brabant'
                   att ha roligt med.

Häck kan vara så mycket mer än tomtgränsmarkering. Själv har jag många olika häckar som rumsindelare. En av dem är Thuja 'Brabant' - en doftande "byggnad" som liknar Triumfbågen i Paris. Ja, så tyckte en besökare ;-) Då fick den heta så. Just nu lite väl yvig, men jag klipper den på vårvintern till en mer stram port.
Jag tycker om att ha den smal eftersom min trädgård är rätt liten.  Den gröna barrväggen en jättefin kuliss åt diverse arrangemang.     Att vidröra tujan känns som en inandning av något hälsosamt. Den doftar väldigt gott. Man använder den också i homeopatiska "bryggder" för dess läkande egenskaper vid olika sjukdomstillstånd.






Har inte gjort ännu det julfint, me har börjat fundera på olika varianter. Jag är inte så mycket för det där riktigt "juliga" som många gillar. Har stannat kvar på den där nivån i julpyntandet som skulle kunna kallas mer för grått och grönt än för rött och sött ;-) Men, jag gillar egentligen vilken stil som helst (utom blåa slingor ;-)) hos andra. Det är olikheterna som är kul. Min dotter gillar överflödet i färg och glitter medan jag själv är "less is more" just när det gäller jul. 

            Ha det prima!


3 kommentarer:

  1. Aha, det förklarar saken!
    Ovanligt korkad firma det där, men å andra sidan hedrar det dig att du inte tummar på din heder för några slantar!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Älskar din otroligt vackra "sparsmakade" header!
    Jag har en Brabant bredvid garaget, man kanske skulle göra en smal häck av dom mot kohagen bakom. Jag gillar dom, men inte tycker jag dom doftar gott precis!!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  3. Älskar thuja, doftar ljuvligt :) Din triumfbåge är magnifik :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera