fredag 3 november 2017



                                                             

           
                                                                 
        🍁  TÄVLING  🍂           Tävla och vinn ett presentkort på 300 kronor i valfri blomsteraffär som har Interflora!



Jag slänger aldrig en blomma som har lite livskraft kvar. Det finns alltid någon karaff eller annan pryl som kan agera vas.

Tävlingen är enkel:

1. Berätta i en kommentar av vilken anledning du skulle skicka blommor till någon. Vilken blomma (vilka blommor)väljer du då?
2. Bland svaren drar jag slumpmässigt vinnaren.
3. Tävlingen avslutas på torsdag, den 9 november klockan 18.00

För vinstpengarna står Skicka blommor förHär hittar du de bästa & billigaste erbjudandena när du vill skicka blommor!
Skicka-blommor.nu är en jämförelsesida som hjälper besökare att hitta och jämföra blomstererbjudanden och blombud. 





Ibland är det roligt med pampiga blommor,





men visst är det fint med höstens sista också i en liten vas




Penséerna har blivit rangliga och snart är det dags att klippa ned plantan och sätta blommorna i vas.




Säsongens första hyacint! 



 Jag nappar i princip aldrig på olika erbjudanden om att göra reklam för firmor i min blogg, men den här idén gillade jag. Även om min blogg är icke kommersiell så är jag inte sämre än att det finns utrymme för undantag - om idén tilltalar mig.
Själv fyller jag år mitt på vintern och jag brukar få en eller två mycket efterlängtade blomsterhälsningar då! Det är inte alltid som man har möjlighet att närvara personligen.



Som en "Hötorgstavla" ;-)



Månadens bild får bli vyn från "min" sjö. Mitt showbord får bli månadens bild i december .-)


                                             🌺    Ha det gott! 🌹

32 kommentarer:

  1. Vilken blomma jag skickar helst!? Det kan jag nästan inte svara på eftersom det beror på årstid men framförallt på vilken färg som finns att tillgå. Men...måste man välja så är det kanske rosor iaf, även om jg inte tycker dom är världens vackraste. Det finns nejlikor som är vackrare och så en massa tjusiga astrar och.....Ja, jag kan nog hålla på ett tag! *fniss*
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra Susie att du svarade först! Ändrade lite på formuleringen tack vare din kommentar.
      Jag undrar också om inte rosen är bland den vanligaste blomman som både skickas och ges.
      Själv gillar jag hortensior, riddarsporrar (jo, de finns att köpa året om, har jag sett) och andra med lite mer uttryck än vad rosor har.

      Radera
    2. Vid valet av blommor håller jag helt och hållet med dig! Hortensior t.ex. är en underbar blomma som går att använda till så mycket.
      Jag tänkte bara tala om att jag glömde att skriva till vem jag skickar blommor. Tyvärr har det blivit så nu för tiden att det oftast är begravningsblommor, men till påsken så skickade jag blommor till en bloggväninna. Tyvärr blev det inte alls som jag tänkt mig (vilket berodde på blomsterhandlaren som levererade dom), alltså var jag tvungen att klaga och fick faktiskt ett presenkort på 200:-. Det var alltså inte det företag som du gör reklam för.....
      KRAM
      Susie

      Radera
    3. Vad roligt att du brydde dig om att kommentera ytterligare.
      Ja, dessvärre, ju högre upp i åldrarna man kommer, desto fler begravningsblommor blir det...
      Hortensior är så fina - året om. Först som perenn eller krukväxt och sedan blomklasarna inne. Både som torkade och i vas med vatten.

      Radera
  2. Mmmm vilken härligt solig bild från din sjö :) Gissar att du tog den igår. Har varit med mamma inne i stan idag och även om det är en behaglig temperatur så var det grått och aningens skadd i luften.

    Om jag ska skicka blommor går jag till min favoritaffär och väljer en bukett med många varianter av olika gröna inslag. Alltså färre 'blommor' i traditionell mening och fler sorter av eucalyptus, tall, ris och annat. På något sätt 'Less is more' om du förstår hur jag menar :)

    Ha en riktigt fin allhelgona helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. I agree! :-) Därför köper jag till mig själv "lösblommor" så att jag kan kombinera med mera grönt. Men, när man skickar blommor till någon via webben måste man välja mellan färdiga buketter.

      Radera
  3. Jag älskar bilden från din sjö. Där skulle jag vilja vara. Så du har redan den första hyacinten på gång. Själv upptäckte jag igår att en av mina amaryllis redan har två blomstänglar som kommit en bra bit på väg. Lite tidigare än jag tänkt.

    Det är anledningen och mottagaren som styr vilka blommor jag skickar. Men jag väljer mycket grönt och få blommor, precis som Carina. Och jag låter årstiden avgöra. Sprakande på hösten, pastell på våren, "juliga" i december etc.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här sjön var den huvudsakliga anledningen till att jag ville bo här.
      När det gäller blomval så kan man sammanfatta det så som du gör. Undrar om någon skickar blommor "utan direkt anledning" ;-)?

      Radera
  4. Hej Anja!

    Jag har inte glömt din sjö och de vackra bilder du visat tidigare. Naturen när den är som vackrast.

    Jag bryt mig inte om att delta i utlottningen men ville ändå kommentera din vackra bild.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så här på hösten är speglingar i vatten extra vackra tycker jag.
    Skickar nog bara blommor i jobbet. Men om jag skulle skicka får det bli till min mor som älskar blommor och som fortfarande kämpar på i sin trädgård vid 84 års ålder. Hennes favoriter är prästkrage och då gärna den vanliga ängsblomman. Som alla vet fröförökar den sig ganska bra. Så hon ligger sedan på knä och drar bort de plantor hon inte vill ha nästa år men kan ändå inte låta bli att ha den. Jag har föreslagit att hon ska ha någon namnsort som inte förökar sig så men nej, det ska vara den "vanliga". Så ett stort fång prästkragar till mor får det bli.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga dig som har din mor att skicka blommor till! Prästkragar låter härligt - dessvärre tror jag att det inte går att skicka vilda prästkragar...;-)

      Radera
  6. Att ge någon blommor kan aldrig bli fel! Choklad till en som försöker hålla igen, en flaska vin till någon som kämpar mot det beroendet, delikatesser till allergiker kan bli så fruktansvärt fel. Jag vill också ge blommor efter säsong.
    /Helena också sverigefinne i andra generationen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Tack för din kommentar! Dig har jag inte sett här tidigare. Andra generationen sverigefinne - kul! Talar du finska också? Du har så rätt angående det där med hur fel en present/gåva kan bli om det vill sig illa.
      Jag försökte komma in på din blogg utan att lyckas?!


      Radera
  7. Vet du, jag fick lite dåligt samvete när jag läser ditt inlägg för fy, vad jag är dålig på att skicka blommor!! Hur svårt kan det vara när en kär fyller år eller behöver muntras upp!? Jag ska bli bättre på det :) Om jag skulle skicka blommor till någon i dag så skulle det vara till min make med det nybrutna nyckelbenet! Och jag skulle nog skicka en snygg dahliabukett :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, sån otur! Ni har fått er beskärda del av allt, så att nu vänder det! Nu kommer ni att ha det super i måååånga år! Ja, dahliabukett låter inte helt fel....jag har födelsedag den....;-)!
      Kram!

      Radera
  8. Vilken fin tävling!
    En blomma som riktigt lyser upp tillvaron är solrosen :) jag hade skickat ett gäng solrosor till min mamma då hon behöver uppmuntras. Jag tycker att solrosor påminner om solens varma strålar under en sommardag, och man blir så lycklig och inspirerad av dem!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fantastisk bukett Emely! Själv älskar jag gult - och solrosor!

      Radera
  9. Jag skickar en del blommor, vet ju att det blir så uppskattat. Förr kunde man "rosa" en person för en 50-lapp och mottagaren valde själv när blomman skulle hämtas ut, det tyckte jag var toppen! Då blev det av, det där med att skicka en blomma till alla möjliga födelsedagar.

    Idag skulle jag välja att skicka en vacker amaryllis med flera knoppar till min väninna i Värmland som kämpar med arbetsträning och mot sin depression efter en tuff cancerbehandling. Henne kan jag aldrig ge för mycket <3

    Och stor kram till dig som fixat denna tävling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först måste jag erkänna att min rubrik är inte korrekt för det handlar ju inte egentligen om en tävling, utan utlottning (lite sent att ändra rubrik). Skulle det handlat om en tävling skulle du vara en vinnare i den med din fantastiska text.
      Vilken skatt att ha en så god vän när man har det svårt.
      Kraaam!

      Radera
  10. En fin blandbukett i rosa-lila toner till en familjemedlem som är sjuk.
    Även om jag inte "vinner" tänker jag skicka henne det jag beskriver ovan.
    Sjöbilden är underbar!
    Hoppas du får en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir sjuklingen fortare frisk :-)!
      "Min" sjö är bildskön :-)!

      Radera
  11. Ja skulle skicka blommor till min kompis som nyligen opererades för bröstcancer.En bukett med gladiolus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gladiolus har jag aldrig tänkt som "skicka-bort-blomma", men en sådan bukett måste vara riktigt maffig! Håller de sig bra i vas?

      Radera
  12. A Rosa talvez seja uma das flores mais belas.
    Muito lindas as imagens.
    Boa semana.
    janicce.

    SvaraRadera
  13. Vilken lycka att ha en så fin sjö att finna ro vid! För det antar jag att du får. Det är nått med vatten som får det med mig i allafall:)
    Gillar att du har blommor i olika pyttsar! Själv är jag jätte dålig på det, fast att jag köper olika på loppis.

    Jag skulle skicka en höstbukett till en av mina närmaste vänner som hastigt blev av med sin kära mamma förra veckan.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar vilka blommor din bukett skulle innehålla...?

      Radera
  14. Har jag kommit tvåa i tävlingen!? Och du vill ha min mailadress eller adresss?
    Det är följande:
    Susie Bloom Eksta Stjärnarve 956 623 54 Klintehamn stjarnarve@gmail.com
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  15. Försökte maila dig på den adress du skrivit i 2:a mailet till mig: anjchi26snabela@mail.com - men det fungerade inte! Därför hoppas jag att du sett adressen i min kommentar ovan?
    KRAM igen
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee! Du har lagt två snabela (@) i adressen....;-)

      Radera
  16. Vilket trevligt undantag! Missade alltihop men så befinner jag mig fortfarande i en dimma pga ilsken förkylning.
    Den hötavlan är guld värd! Ibland funderar jag på att anlägga en stor damm nere på vårt sanka hästgärde...
    Kram!

    SvaraRadera