söndag 18 november 2018





                           Nordan 
            - en riktigt bitande vind

Nu fick även resten av krukorna åka in i källaren. Där blåser det inte och det är relativt ljust och behagligt - skulle jag tro att de "tycker" - de övervintrade växterna.
Blåsten tränger igenom märg och ben trots ett antal plusgrader i termometern.
Nu när alla växter har hamnat på sina rätta ställen  kan jag koncentrera mig på lite dekorering av entrén och "julstädning" inne. Julstädning står innanför citattecken därför att idag är julstädningen nästan som en lite ambitiösare veckostädning. 
Kommer ihåg hur min mamma städade inför julen, som inte alls går att jämföra med min. 
Eftersom allt tar numera så lång tid får jag lov att tjuvstarta ;-)!
Det är dock roligt och inspirerande men jag försäkrar er att adventsstakarna kommer inte att stå i fönstren före första advent ;-). Lite "vett och etikett" får även jag hålla mig till.
Här följer lite "smakprov" från Krukträdgården.





                     Ha en trevlig helg!
       
Titta även in i vår uppdaterade, läckra trädgårdsbloggportal
                                     TrädgårdsFägring

16 kommentarer:

  1. Ja nordan kan vara bitande, den har blåst här också. Inga ljusstakar här heller förrän det är 1:a advent. Tycker mycket om dina smakprov från Krukträdgården och Anja, visst är det väl en kamelia jag ser på den ena bilden? Full med knopp. Ser oerhört frisk och vacker ut i bladverket.

    Önskar dig en fin vecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita! Javisst är det en kamelia. Den får vara ute tills frosten.

      Radera
  2. Hej Anja, tycker nästan jag kan se lite julstämning i dina bilder. Jag börjar inte heller pynta före första advent och julstädningen är numera inte alltför ansträngande. Jag har med tiden förstått att det är ingen annan än jag själv som bryr mig. Allt gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Inger, det där med städning. Det är så "illa" att jag bryr mig inte heller om vad andra tycker. För mig är det viktigt. Jag är en riktig petnoga jäkel som kollar efter min egen städning och "tar mig själv i örat" vid slarv. Jag tycker att det är stor skillnad på doften inne om man har det rent eller inte. Min näsa skulle antagligen kunna tävla med en spårhunds och så halvblind jag är men nog ser jag all damm i hörnen...;-)

      Radera
  3. Så fint du har dekorerat! Jag älskar att julpynta men har en gubbe som ser till att jag inte blir för tidig. Jag har dock lärt honom att allt börjar till första advent, så vi ska i veckan ut och sätta upp belysningarna - men dom tänds inte förrän till advent.
    Jag har också beställt amaryllis från BULBS som jag fick tips om på min blogg, det var också där jag hade sett inlägget men missat att beställa.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie! Nu känner jag igen namnet!Jag ska kolla för att det är den pampigaste blomman för årstiden och det finns ju sååå många sorter att välja mellan.
      Och tack förr komplimangen :-)!

      Radera
  4. Sista veckan i November börjar jag julpynta för då går vi mot första advent en högtid helt i min smak som är så mysig.Så fint du har gjort med dina blommor håller med om att det är lite julkänsla i dina bilder.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utbudet av blommor som man kan ha ute nu är rätt begränsad och då blir stämningen lätt "julig" ;-)

      Radera
  5. Hej Anja!
    Har också börjat, med förberedelser, genom att tvätta fönster. Vädret var perfekt och nu är alla 48 rutor klara, puuh. Till advent kommer ljusstakarna fram, och några vackra blommor, men resten får vänta till Jul. Snygga dekorationer, och krukan på första bilden, är riktigt fin.
    Ha det riktigt bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra att kunna börja förbereda lite före. Fönsterputsning står för dörren även hos mig. Inga adventsstakar i vid smutsiga fönster. Har väntat så här länge tack vara små fåglar som kolliderar med blanka fönster.

      Radera
  6. Hej Anja!
    Undrar om det finns någon som julstädar på samma sätt idag som man gjorde förr. Varken julstädningen och vårstädningen var något att "leka med" när varje garderob, skåp, hylla, ja varje millimeter skulle gnos och fejas på. Hujedamej! Gott då att tjuvstarta och ta det lite lugnt istället.

    Bilderna från din krukträdgård är vackra, och vad fint med fägring nu också i november.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och tvätten som sköljdes i iskallt vatten...hujedamej ;-)

      Radera
    2. Mmm, kan tänka mig hur fruktansvärt det var. Hörde de äldre prata om det, men det var turligt nog före min tid. Tvättmaskiner är inte så dumma. :)

      Radera
  7. Jo jag tittar och inspireras. Trädgården behöver få fler buskar som kan bidra med bär på hösten. Känner igen betraktelsen kring julstädningen och skillnaden... Mamma lever men inte ens hon lever upp till sina gamla normer :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä. Åldern tar ut sin rätt...
      På tal om buskar och träd: Barrisar är alldeles för underskattade. Så här års ger min koreagran tex mat i form av insekter och skydd mot isande vindar. Den är ett riktigt hotellrestaurang för småfåglar.

      Radera
  8. Fint pynt.
    Jag får vänta med mitt julpyntande till jag kommer till Wales. Innan ska jag till Sverige och hoppas på bättre väder, lite kyla och lite snö.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera