onsdag 22 april 2020




          Den blomstertid nu kommer....
 Solen och den plötsliga värmen är just nu fantastiskt härlig för välbefinnandet. Visst oroar jag mig för torkan som tycks ta en allt hårdare grepp över rabatterna även om mina klarar sig ännu fint efter månader av regn. Men, det finns en gräns även för mina rabatter och det är nog lika bra att börja vattna i god tid innan torkan får konsekvenser.
Å andra sidan finns det så många anledningar till oro dessa tider att man får välja bort en del "oväsentligheter" d.v.s. sådant man trots allt kan göra något åt, och försöka njuta av livet i trädgården så gott det går. Ens oro eller missmod hjälper ju ingen - inte ens en själv.
Vårbruket har börjat på allvar, men numera i sakta mak. Men, vad gör det! Jag njuter av varje städad projekt och nu är halva Krukträdgården klar för morgonsol och ljumma kvällar.
En växt som har spridit blomglädje under vintern ute är lagerolvonet, Viburnum tinus 'Ladybird' . Den tål några korta frostknäppar, men inte mer. Har man riktig vinter ska den förvaras frostfritt och ljust. 
Berget ha fått nya invånare genom byte av växter. Ett antal små bräckor har påbörjat sitt liv i min lilla "
alpplantering". Den allra sötaste är en riktigt låg rackare med limefärgade blad och rosa små blommor. Saxifraga coolock Kate, pink  . 
Har också drivit en del sommarblommor som har redan börjat blomma i växthuset. Snart får de klara sig ute i rabatten...!
Tänk vilken tur man har som kan lägga koncentrationen på sommarblommors välbefinnande och på orken att få det fint i trädgården...!


Lagerolvonet 'Ladybird' är en medelhavsväxt och får husera hos mig med oliv, citron och Bougainvillea, bl.a.
Nyplanterad ser denna lilla bräcka alldeles förskrämd ut. Jag önskar den lycka till och hoppas att den trivs på sitt nya ställe.
Humlors, binas och blomflugorna paradis är just nu min blommande rosenrododendron. Det låter som den "värsta" symfoniorkestern med toner som kan få en alldeles tårögd.
Snart blommar min vårrabatt för fullt, som jag återkommer snart till.
             

               Önskar Alla allt gott och var rädd om Er! 
                            Anja

                    Titta gärna in på trädårdsportalen
                          TrädgårdsFägring 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar