måndag 19 januari 2015



            

Riktigt roligt att hitta ett nytt fototema
               
                   TRÄDGÅRDSFÄRGER

på bloggen Charlottas trädgårdAlltid nyttigt att tänka igenom färgerna i trädgården.

 Veckans tema är ljusa blå toner.

Mest blå nyanser, både ljusa och mörka har jag på försommaren. 

Skäggklockan ger lite exklusivt intryck i grusig surjord

Dvärgaklejan har blått i olika nyanser från det ljusa till mörkare blå

En "namnlös" ljusblå klematis klär falurött väldigt fint - eller hur?!
Just den här blommar under högsommaren som bäst.

Porslinslök för tankarna till Österländers mystik

            Nunneörtens blå nyanser är som en levande målarpalett bland andra fantasifulla färger

Egentligen har jag inte några riktigt superfavoriter bland färger därför att för mig är en färg inte EN färg utan en spegling av ljuset. Rätt färg i rätt ljus kan förändra hela känslan av t.o.m. en avskydd färg. 

                                                                  Ha en bra dag!

fredag 16 januari 2015



Kort och gott:

                                Ordning i trädgården i år.
Förra året var ett katastrofår för mig. I år hoppas jag på bättring.
Vi får se. Skulle det bli som jag önskar kommer jag att ha en gång öppen trädgård i sommar - om inte - då tar jag inte emot trädgårdsbesök alls.

Jag får ofta höra att "vi trädgårdsmänniskor förstår om inte  allt är i ordning......"...typ. Men, det är bara prat. 

Antingen har jag en trädgård som jag VILL visa upp - annars får det vara.

Ofta får jag höra vilken lisa det är för själen att ha trädgård. Visst är det så, MEN! Trädgården är också ett slit som kräver sin fysik för att se bra ut.
Underhållet är ett drygt arbete som jag hoppas att jag ror iland i år.
Det får bli årets trädgårdsprojekt/-planer


                Bergets golv ska skina och rabatterna blomma på våren/försommaren
                                           Dammen ska vara klar och ren. 
Paviljongen ren och fräsch
Altanräcket nymålat och golvet utan alger. Den slingrande trädstrypar'n nyansad och fräck.
Salens rabatter färgstämda och häckarna klippta.

Växthuset nytvättat och snygg. Tomat-, chile och gurkplantorna på plats.
Skogskorridorens rabattkanter snygga och ogräsfria.

Ovan får du en liten inblick i vad som väntar mig. Detta är ungefär hälften av allt.
Den kräver sin kvinna och detta år kommer att bli mitt ödesår. Klarar jag detta inte i år så kommer jag inte att göra det framöver heller. Naturens lagar gör att man blir inte yngre med åren....

Fler bidrag hittar du på

tisdag 13 januari 2015



När takpannor flyger i stormen 
            då blir åtminstone jag förtvivlad!

Det ingår s.a.s. inte i min repertoar att balansera på taket med tung takpanna och skruvdragare. Då undrar man vem kan tänkas att hjälpa?
Takläggare är i allmänhet inte intresserade av att åka en lång väg för 5 minuters jobb.
Men jag ställde frågan i FB och fick svar snabbt!
Därför vill jag så gärna berätta varifrån hjälpen kom. Inte tror jag att Tjörns Trädgårdar
med trädgårdsanläggningsmästaren Mikael S. Andersson lider direkt brist på uppdrag  men ändå tog han tid att komma hit och hjälpa mig två gånger . En härlig inställning även om jag fick lite dåligt samvete av att lura någon hit i "ödemarken" för ett struntjobb. Men, även ett sådant måste göras för att det inte ska regna in på vinden.

Jag lovar Mikael att om jag vinner på Postkodmiljonären kommer jag att anlita ditt företag till lite vettigare jobb ,-)))!

Här får du ett litet fång av rosenbräckor! Saxifraga Ardensii - Gruppen
Inga rariterer, men så otroligt fina när de blommar.



                                                                        Tack Mikael!

söndag 11 januari 2015



                                                           I Trädgårdsriket 
finns ett  trädgårdsforum.  dit inte så många har hittat till.
Det finns ju fler liknande forum, men det här är mer "familjärt" än de stora. Vi behöver dock fler "familjemedlemmar".
Det är alltid roligt att prata trädgård med likasinnade, få ta del av andras erfarenheter och få ibland råd och hjälp med trädgårdsrelaterade frågor.
Idag har jag lagt en fråga om häckklippning. Kanske just du kan svara mig? Här är några av mina alltför många ...Fina som klippta "ofina" som oklippta...




      Kom och prata trädgård Du med! I Trädgårdsrikets forum!

                                                                        Hälsningar, Anja

fredag 9 januari 2015




       "Vår"
  för den lite nördiga trädgårdsmänniskan! Vi är med andra ord rätt många som satt igång med sådder - ett gott vårtecken - det gäller att lura sig själv så att man härdar ut två tuffa vintermånader till, eller hur?
Medan Trädgårdsamatörerna har sin årliga vinterfest i Varberg (tänk att jag aldrig får till det och komma iväg dit?) får vi andra nöja oss med kataloger och jorddoft från köpepåsar. Men, värre kan man ha det ;-)
Själv satsar jag i år på en del sommarblommor, vilket jag inte har varit så förtjust innan. Men många av dem är bra för insektslivet i trädgården. 
Medan vårlängtan börjar härja i "själen" måste jag bara titta på några bilder från våren 2014.
 Dessa är bara ett litet urval, en  bråkdel av allt som komma skall....:-))!

Bilderna från trädgården är som en skatt. När allt ute är blött, grått och trist finns dessa som ett löfte om bättre tider. Fast, måste erkänna, i år är jag orolig. Hur många av alpinerna kommer att stå ut med denna, blöta, fuktiga, milda vinter?

                                                                      
                 Ha det gott!

onsdag 7 januari 2015






 Sammanfattning av vintern hittills

En enda bild skulle räcka, men vaddå! Jag har några till ;-))! Alla är tagna idag. 
Och, nu vill jag säga några allvarsord till kung Bore: Stanna där du har varit! Har du inte velat vara hos oss innan i år (du jäktade bara förbi) behövs inte dina "tjänster" framöver heller i år ;-)))!

                                    

Som sagt! Håll dig borta snö och kyla! Jag trivs utmärkt med penséer och violer i januari ;-)!

Ha det gott!