Mitt oombedda råd till en nybliven trädgårdsägare
Det rumsliga
eller den spatiala förmågan
”....förmåga att lösa uppgifter som avser linjers, ytors och rymders förhållande till varandra. Vid sidan om en allmän spatial förmåga har även mer avgränsade spatiala förmågor identifierats, såsom visualiseringsförmåga och förmåga att för sin inre syn rotera två- och tredimensionella figurer.” (Nationalencyklopedin 1991)
Att planera trädgården från en skiss man själv har gjort kräver en stor portion av teoretisk- rumslig känsla om man inte är utbildad trädgårdsdesigner eller dylikt.
Jag blir alltid så förvånad över trädgårdstidningarsnas råd till nyblivna trädgårdägare att göra en ritning över trädgården och fylla den med innehåll så som rabatter m.fl.
För mig går vägen till all väsentlig kunskap från praktik till teori. Inte tvärtom.
Det händer att jag får frågan om just detta: Var och hur börjar jag? Mitt svar är:
Börja närmast huset genom att göra en trevlig sittplats för fika. När man sitter där och betraktar trädgårdens mysterier får man en känsla för väderstreck. Sval eller solig . I lä eller utsatt för vindar. Om platsen är mot söder t.ex. funderar man kanske på att ett träd som skuggar lite vore trevligt. På plats får man även en känsla för var trädet kommer att göra sig bäst och vad för slags träd. Om den däremot vetter mot morr med kyliga vindar föds kanske idéen om en häck som skyddar mot nordan.
Det kan vara bra att plantera träd, buskar och häckar före planeringen av rabatter. Min sammanfattning blir: Från praktik till teori och först stora växter och sedan mindre. Och när det gäller rabatter har jag faktiskt gjort i ordning rabatten (biotopen) först och skaffat passande växter sedan.
Det ena ger det andra när man väl har börjat någonstans. Det ska ta tid att skapa trädgården. Hand i hand med ökad kännedom om trädgårdens villkor när det gäller väderstreck, jordmån, omgivningen runt trädgården läser man även på vilka växter som trivs var. Att plantera solälskande växter mot norr och tvärtom blir liksom alldeles tokigt.
Ja, det här fick bli mitt råd till nyblivna trädgårdsägare. Det är grundat i min egen erfarenhet.
Här visar jag några gamla bilder från mina rum. Tyvärr har jag ingen bra ritning över trädgården och rummens förhållande till varandra.. NU skulle jag vilja få den där ritningen. Nu skulle den hjälpa mig efter 17 års praktik;-))! Här kan du ändå få en liten överblick hur olika de olika rummen är. Denna länk har jag för avsikt att uppdatera - få se bara när jag får tid! Några har redan hittat hit - den ligger även som en länk i min högra kolumn med prästkragar.
http://anjashillvaxter.blogspot.se/
Bilder från i somras på delar av rummet Salen.
Den kultiverade trädgården kräver ständig översyn och arbete för att behålla sin form. Hos oss står skottkärran ständigt framme - körs dock undan vid trädgårdsvisning ;-) Jag har många träd trots att trädgården inte är större än ca 800 kvm.Får 17 år sedan. när jag flyttade hit, skulle jag inte haft en levande dröm ens en gång att jag skulle få en fin present av maken: Ett växthus på över 20 kvm. Än mindre kunnat rita det på ett papper som skiss över trädgården.
Har Du funderingar om hur man planerar sin trädgård och var börjar man?
Tack för titten
och jättetack om du har lust att skriva någon synpunkt eller egen fundering


























