fredag 19 februari 2016




               

         Mitt bästa trädgårdstips (eller ett av dem)  

När jag var barn lekte jag ofta affär vid vedboden i vår trädgård. Där hade jag en liten plats i solen och i lä från nordan. Jag gjorde inordning affärsdiskar av stenar, brädor och lådor. Samlade i olika burkar och byttor "livsmedel" så som smör som jag gjorde av rivna maskrosblommor. Maskrosblad blev limpor och stjälken korv ;-))!
Denna lilla plats var inte störande för helhetsintrycket i trädgården utan tillförde ett spännande och roligt inslag. På den vägen är det för min del. Jag fortsätter att leka. Gjorde jag inte det så skulle alla krämpor ta över och och lusten att odla tryta. Jag "lurar" mig själv ut i trädgården med små projekt åt gången. Efter ett par veckor börjar kroppen vänja sig och vips är kroppen och jag överens och det börjar gå undan ,-))!

Hittade några bilder som kanske illustrerar lite av det jag menar.
Bilderna är från lite olika år.


Matchande färger i Krukträdgården



Små vattenkannor för bevattning av små krukor. Roliga inredningsdetaljer i Krukträdgården

Stilleben lite här och var är aldrig fel
Tak och väggar behövs i inredning
                      Krukor och urnor är fina blickfång     

 Fler tips hittar du i Blommig fredag hos Rosor och bladlöss

                 Tack för titten och ha en fin helg!
                          

måndag 15 februari 2016



                   

                  Får hjärtklappning av ren och skär

                       INSPIRATION!
                     Blomsterfrämjandets pressmeddelande angående  årets trädgårdstrendfärg
                      "DARK FOREST"
       Drama! Skönhet! Uttrycksfullhet! Engagemang! enligt min definition.

Bilderna från Blomsterfrjämnandet

Äntligen händer det lite spännande och roliga saker! Jag har ju min Krukträdgård där jag kommer definitivt visa lite influenser från årets trädgårdstrend.

Här några bilder från föregående åren
Färgerna från 2015
Från 2013
                                        Hösten 2012
   Heja trender, humor, och mångfald;-)))! Det ska vara roligt att ha                                               trädgård!

fredag 12 februari 2016




                                                      Vintergäck
                            Eranthis hyemalis
    
Tidig och vanlig 
Kanske inte lika vanlig i kruka
Underbart doftande

onsdag 10 februari 2016

Gothenburg Green World




Mina förväntningar inför Göteborgs stora satsning 

                  Gothenburg Green World 2016
                              

får det att riktigt pirra i magen! Lördagen den 27 februari sker den stora invigningen av evenemanget under namnet Vild vår!. 
Då visas Botaniskas världsberömda lök- och knölsamlingar. Dessa har personalen fört till Botaniska från världens alla hörn sedan 1923.
Under våren kommer kommer även 200'000 blommande lökväxter ge besökarna en hänförande upplevelse.
Även unika samlingar av blommande pärlhyacinter och krokus visas som normalt inte är tillgängliga för besökare.
"Utställningen vill locka besökaren att gå nära och se detaljerna, att se varje blomma som ett av naturens konstverk där kronbladens mönster och färger bryter av mot ståndare, pistiller och bladverk"                                                                 (Vänbladet nr 1 februari 2016)

söndag 7 februari 2016



Den nya "vårmånaden" februari?

Milt och man kan ana solen ! Rena vårkänslor i luften. Småfåglar flyger par om par och jag själv känner lusten att gå ut och kanske börja jobba med att rensa bort dött och fult i rabatter.
Nåja. Sådana här tillfälliga vårryck är inget ovanligt, men de kommer allt oftare, om jag får tycka till!
Nu har jag börjat vårpynta lite i Krukträdgården - eller det låter lite väl pretentiöst. Har helt enkel ställt fram lite vår i förtid. Jordvivor, vita kungsängsliljor, vintergäck och fjolårs prydnadsgräs m.m..Det guldglänsande vissna gräset passar bra i sammanhanget. Och min krukodlade japanska lärk är en prydnad året om. 
Mitt "heta stalltips" är att  kruka upp lite av varje bland vårblommor.  Det är inte bara tulpaner man kan driva i krukor utan till exempel är vanlig vintergäck väldigt snygg i kruka och blommar åtminstone hos mig tidigare än de på marken.

                            Önskar Alla en  inspirerande dag !
ps
Gillade inte min första februariheader ,-)! Gillar denna bättre!
                                                                  ds

fredag 5 februari 2016



Vintage-primula, årets nyhet för mig
Primula obconica 'Pricanto'
fönsterviva, helt enkelt

"Brings you cosiness and colour...A vintage touch for you personal home-sweet-home" ;-))

Jo, jo, jag säger då det...;-)


Trötta, "cosy" färger. Från ljust till mörkt i en slags grön-blå-lila-gråskala. Blommorna får klarare färger i ett ljust fönster med aningens sol. Måste säga att plantan "tog tag i mig" i den aktuella affären med sin diskreta charm. Under alla omständigheter en kul fönsterviva som förhoppningsvis vill sprida hemtrevnad även ute senare i år i kruka eller urna.


För en kort stund fick vivan posera framför en "vintagekuliss" -  bokhyllan med riktiga böcker. Alltså ingen sån där fototapet med biblioteksmotiv. I mitt tycke behöver de två, böckerna och primulan, inte varandra för att förhöja hemtrevnaden. Båda klarar sig med egen lyskraft .Alltså får vivan flytta tillbaka till fönstret;-)

Fredagens Blommig Fredagstema handlar alltså om 

Ha det gott!

söndag 31 januari 2016



Nu är de här -
 datorn, barmarken och vårtrånande växter

Nyttigt att inse att det finns ett liv utanför cybervärlden också ;-)!
Under tiden som datorn varit på uppfräschning har landskapet hunnit ändra sig ett par gånger - från barmark och milt till riktig vinter med snö och kyla.
Nu är det åter barmark och för årstiden milt igen.
Vid en liten trädgårdsrunda igår kunde jag konstatera att en del växter står och stampar otåligt  i väntan på våren. En del verkar dessutom att strunta i väntan och leker redan vår.
Just den här är en självsådd hybridjulros och har många kompisar i närhet med stora knoppar. Egentligen rätt tjusigt med dessa korta stjälkar - blomman syns bra. Just här runt om har jag de som blommar tidigast. Ibland redan på senhösten. Dessa två har slagit ut i dagarna.


                                              Helleborus x hybridus, Anemone flowered
Dessa knoppar tillhör min, hittills allra finaste vars blommor ser ut som dessa två. De brukar ha sin glansperiod i slutet av mars. Undrar hur det blir i år. De kallas viss för anemoneblommande julrosor

En annan mycket tidigblommande är en ört, ungersk tandrot, Cardamine glanduligera. Redan nu syns de  tydligt på jordytan.

Ha en bra dag och tack för titten!

fredag 22 januari 2016


                                     Slånlav
                                'Evernia prunastri'

Min underbara pärlbusketräd har fått massor av hängande vackra lavar. Slånlav på svenska.
Förekomsten kan jag tolka som något positivt, nämligen att vi har en bra luftkvalité.
Det finns en snarlik lav till som heter gällav, Pseudovernia furfuracea, men jag tror inte att mina är dessa.


Idag ännu vinter men redan imorgon blidväder och sedan det sedvanliga för Västkusten: REGN!!!

Har varit utan dator sedan förra torsdagen och inser nu att jag blir utan denna helgen också. Jättejobbigt, men jag inser att det finns värre öden...

 Önskar alla en trevlig helg!

onsdag 13 januari 2016



En monstruös liten skönhet är sandviolen. Ett par centimeter hög ovan jord, men vilka rötter!
Och sprider sig  ohämmat på berget med frön. Men, jag är för det mesta på hugget...,-)
               
               Violer, violer, violer!
                           Jag kan inte  få nog!
Nu har jag gjort en stoor beställning. Absolut inte klokt någonstans (men jag har inte påstått det heller ;-)! ) - Willys säljer dock billigt ärtsoppa....

Jag är en stolt slösare! Äntligen har jag kommit till skott tack vare Birgitta, som jag sambeställer med. Den här beställningen är ett förverkligande av en dröm. Stor orsak till att jag låtit bli en storbeställning har varit min osäkerhet angående odling i kruka av dessa. Nu tror jag att jag har blivit klokare och kunnigare genom några timmars intensiva studier via nätet.

Det är historiska luktvioler som jag har beställt i huvudsak. Violer som har sina födelsedagar på 1800- talet.

Jag älskar dessa väna styggelser - för en del arter är det. Sprider sig ohejdat på ställen där de absolut inte får vara. En del får  otroligt jobbiga rötter.
Men, luktviolerna, sorter och kultivarer  av Viola odorata får jag vara glad om de trivs. Jag kommer att jobba på det!

När det gäller ljusförhållanden för luktvioler så skiftar råden mycket. En del anser att soligt är bäst. Andra att de får växa under lövfällande träd som ger dem skugga på sommaren och ljust på vintern. I England blommar dessa ofta redan från senhösten till tidiga våren. Och ytterligare att halvsoligt är bäst.

De violer jag har nu växer lite varstans.  Sandviolen, V. rupestirs 'Rosea'   väljer alltid ett soligt läge. Mina vilda luktvioler söker sig till skugga.

Jag vill odla dessa i krukor under blomningstiden och ha något bra ställe att plantera ut i under sommaren. Vårt grönskaksland ska växa lite till i vår och då kanske jag kan ordna en violbädd till vilande och övervintrade luktvioler.

Luktvioler både blå och vita. Jag krukar upp dem tidigt på vårvintern.

Den här bilden är ett par år gammal. I år hoppas jag på fem blommor.

Var så säker att jag återkommer med odlingserfarenheter och katalog över de nya när jag väl har dem.

                                  Tack för titten!

söndag 10 januari 2016


  Fröpåsarna är samlade till ett och samma ställe
                      Nya är beställda!
                   Ett heltidsjobb en tid framöver.
                   Först i krukorna kommer perennerna. Får se om mina egna fröer tar sig. Jag har fröer av bl.a.
Glaucidium palmatum, lunddocka,
båda vita och de gråblå men vet inte vilka som tillhör vilken färg. Den vita tycks dock vara den som förökar sig bäst av egen kraft.
Den blommar rätt tidigt på säsongen och trivs i halvsoliga/skuggiga, svala lägen, d.v.s. i lundmiljö.
Fröställningen är häftig!

Anemonopsis macrophylla, porslinsanemone.
Blommar under sensommaren/ tidig höst. Vill ha ungefär samma växtförhållanden som lunddockan.

Nomocharis sp., fjärilslilja,
två olika utseenden. Trivs i svalt, halvskuggigt och fuktigt läge. Blommat i början av juli hos mig. Mina plantor kommer ursprungligen från Spezial Plant.

     Dessa är bara ett urval av mina egna fröer. De lite ovanligare. Det vore väldigt roligt att få riktigt många plantor av dessa som jag kunde sälja senare.
En "fattig"pensionär behöver förstärkning av kassan för att kunna konsumera nya, spännande och ibland dyra växter ,-))!

                              Ha det gott och tack för titten!

måndag 4 januari 2016



Kortpromenad i -8 och iskalla vindar
men ut måste man även om bara en kort stund.
Norrlandsborna fnyser kanske åt -8, men det är något speciellt med luften hos oss - rå och fuktig. Effekten ligger på några grader lägre än den man kan läsa av i termometern.
Men, ingen fara. Jag har kläder så att jag kan hålla mig varm. Värre är det med en del växter i trädgården som inte trivs med tjäle på bar mark.
Den här cyklamen tycks inte bry sig om barfrost. Få se om den blommar i år också i februari så som den gjorde förra året.

"Vår" sjö har en tunn ishinna längs stranden och en dag som denna är det svårt att föreställa sig att man badat där en del augustinätter mot fullmånen...:-)!



Imorgon sätter jag mig här med fika. Här råder total ro. Då tror man allt gott om världen.

                                               Ha det gott! Tack för titten.