lördag 1 augusti 2015

Mitt nya visitkort
Hobby?
Att ständigt vara upptagen i tankarna  om planer, aktiviteter, investeringar, kreationer och drömuppfyllelser.
Att ge järnet fysiskt även när krafterna inte längre är riktigt vad de varit en gång.
Att känna stark samhörighet med trädet som breder ut sitt levande parasoll mot stark sol och stilla regn. Man har ju satt den dit en gång själv.
När flicksländans smala,  turkosskimrande kropp svävar över dammens gräs känns livet gränslöst rikt.
När herr eller fru Snok kommer på besök vill man nästan stolt visa den runt i trädgården.  Känslan att man lyckats balansera mellan det kultiverade och det naturliga ger stor tillfredsställelse.
Myllan i kompostbehållaren, som man själv har tillverkat, är ett kvitto på att livet i trädgården är inte en hobby. Det är en livsstil.  Den går  inte att överge.
Även när första augustimorgon är smått kylig måste luften ute sniffas och trädgårdsrundan tas. Kanske har den vita lundskönan slagit ut?

Mosaiktrollslända i eldkrasse

Knoppar i lundsköna


                                     Mycket arbete återstår innan jag är riktigt nöjd.
                                                      Ha det gott!           

5 kommentarer:

  1. Ja, sannerligen en livsstil!
    Vacker trollslända och jag gillar din pelagoniumhylla! Fint!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Nog är det så alltid, känns som en av livets meningar. Läcker trollslända!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så fint formulerat Anja! Som jag känner igen mig!
    Från min del kan jag tillägga ångest när man är bortrest. Oro för vad alla marödörer kan ställa till med när man vänder blicken bort. Sommarens 11 dagars besök hos morföräldrarna utomlands har dock förlöpt någorlunda väl, mycket tack vore det svala vädret. Ja, bortsett från sniglarnas framfart på några hostor och lössens attack på några unga träd. Körsbär hade vi inga i år, så för fåglarna behövde jag inte oroa mig.
    Hoppas få sin lundsköna snart.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  4. Precis så känns trädgårdskärlek och den omfattar ju invånarna också. Underbar slända, tror inte jag sett den IRL. Trevligt med snokbesök. I år har jag lärt mig att de beter sig på ett helt annat sätt än huggormar. Flyr hellre än rullar i hop sig och när det är kärlekskranka bryr de sig över huvud taget inte om nåt annat. De gillar nog dina dammar.
    Fint visitkort!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Kiitos visiitistä, Anja! Ja hyvä muistutus siitä että kannattaa käydä muidenkin luona vaikka onkin itse aika aikaansaamaton. Sinun puutarhasi on todella ihana (ajattelen kuvia jotka oli muutama päivitys sitten). Me olemme myös eläkeläisiä nykyisin (ainakin melkein) ja vietämme kesää puutarhassa. Aina ei tarvitse olla niin hieno ilmakaan mutta jos on kesäilmat kuin tänään niin ei tule paljon oltua sisällä. Etanat pilasivat meidän viljelykset mutta kaikki muu kasvaa valtavasti. Ja koska meillä on omaa aikaa aina niin ei ole mitään stressiä ... Tapaaamme ystäviä ja sukulaisia, ja jos siltä tuntuu niin teemme jotain puutarhassa. Kohta olisi aika leikellä omenapuuta ... Siihen ei tullut yhtään omenna mutta kukki mahtavasti :) Ja nyt kun syksy lähestyy - ei tosin vielä aivan heti - niin meillä on vähän matkasuunnitelmia. Puutarha kesällä - matkat muulloin näyttää sopivan hyvin meidän elämään juuri nyt.

    No tästä tuli aika litania mutta voin kuitenkin kertoa että olen katsellut sivuasi silloin tällöin kesälläkin mutta ei ole tullut kirjoitettua mitään. On paljon helpompi vain lukea ja hymyillä ... niin hienoa, niin jos minäkin ...

    Hyvää kesänjatkoa sinulle, Anja, ja taas syksyllä ollaan enemmän yhteydessä! /Leena

    SvaraRadera