fredag 9 december 2016





                               
                           Något nytt      
                     i trädgården?

                   Låter inte så troligt om man tänker på årstiden för växtligheten. Så här års sover växterna, med några få undantag,  för att hämta kraft till nästa säsong.
Vissa sover dock väldigt ytligt. Man kan riktigt se hur en del bidar tiden tills frukosten serveras i form av gott mineralvatten och lite ljusare och längre dagar.
Hit hör några alpina- och surjordsväxter. 
En favorit (bland många) är Ypsilandra thibetica  en surjordsväxt. Den blommar tidigt i min trädgård. 
Men, för fyra år sedan grävde jag upp den för att ge den ett bättre läge och för att dela den till fler plantor. De fick etablera ett livskraftigt rotsystem i kruka under två års tid.
I våras planterade jag ut dem. De verkar må bra alla fyra och i år hoppas jag att få se dem blomma.
Det skulle definitivt vara något nytt för mig att ha fyra blommande Ypsilandraplantor ;-)

Ypsilandra thibetica saknar svenskt namn


  Så här såg den ut för fem år sedan.




Må gott!



18 kommentarer:

  1. En sådan har jag från dig och den lever fortfarande, inte illa eftersom jag tar död på nästan alla små rariteter.
    Trevlig helg till er båda!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jag otålig när inte blommandet kommer igång förrän efter flera år. Jag är imponerad av såna som du som har is i magen och väntar tåligt! Jag väntar på en vit/silver blommande marton som jag satte från frö för 5! år sedan och de har ett stort fint bladverk men inga blommor. Hoppas de kommer nästa säsong annars får de nog maka på sig för något blommande.
    Jag håller tummarna för att dina blommar allihop !

    Kram och må gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, is i magen har jag inte. Snarast är det så att det finns så mycket annat att göra och tänka på under växtsäsongen att ibland glömmer jag till och med bort de som bör tas om hand i krukor. Jag "impar" alltid på mig själv när jag lyckas komma ihåg att titta till mina krukor med växter på tillväxt...;-)

      Radera
  3. Den var vacker så jag hoppas den kommer att blomma.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Den var helt ny för mig, mycket vacker. Hoppas de blommar i sommar.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den finns ju inte att köpa på plantskolor...

      Radera
  5. Så vacker och en ny bekantskap för min del! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådant får man spana på växtmarknader...

      Radera
  6. Den var snygg, en ny bekantskap för mig som jag skall hålla ögonen öppna för. Jag gissar att den inte är så lätt att hitta.

    Allt gott Anja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är inte lätt att hitta. Man får söka på växtmarknader.

      Radera
  7. Ser helt fantastisk ut! Ny bekantskap för mig, kanske en sådan kan trivas bland våra Rhododendron? Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst borde den kunna trivas med rododendron :-)

      Radera
  8. En riktig liten godbit. Försökte så Ypsilandra för två år sedan men misslyckades. Men jag får försöka igen tänker jag när jag ser dina underbara bilder.

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lat som jag är tycker jag nästan alltid bättre om att dela eller ta sticklingar av växter. Just denna ger snabbast och säkrast resultat via delning - är min erfarenhet.

      Radera