söndag 16 januari 2011

JAPANSK VIVA, 
                       Primula japonica 'Miller's Crimson' 


SKALL VARA EN LÄTTODLAD PRIMULA FÖR FUKTIGA LÄGEN I FLYTANDE LJUS. DET KAN T.O.M. VARA BLÖTT PÅ VÅREN OCH FÖRSOMMAREN. MILLER'S CRIMSOM ' BLIR CA 50 CM HÖG. HOS MIG VÄXER DEN I MITT "WOODLAND" MED ANDRA FUKTÄLSKANDE PRIMULOR, BARRVÄXTER OCH SVAGVÄXANDE RODODENDRON.


MEN, SOM SÅ MÅNGA PRIMULA-ARTER MÅSTE DEN  DELAS  RÄTT OFTA FÖR ATT BEHÅLLA SIN  VITALITET. DEN LÄR DOCK FRÖSÅ SIG DÄR DEN TRIVS - ÅTERSTÅR ATT SE!
JAG HAR INGEN ODLINGSERFARENHET AV DENNA ROBUSTA OCH HÄNFÖRANDE VACKRA PRIMULA. DEN FLYTTADE HEM TILL MIG SOM FÄRDIG PLANTA I SOMRAS. I MAJ VILL JAG ATT DEN STRÅLAR  MINST LIKA VACKERT SOM PÅ BILDEN SOM JAG TOG FÖRRA MAJ NÄR DEN HADE SLAGIT UT.


(KÄNDE ATT JAG MÅSTE BYTA BILDEN I HEADERN TILL NÅGOT MER HOPPFULLT...;))!)

18 kommentarer:

  1. Fler längtansvivor ser jag! Gillar din fina rostkruka och de andra rostiga sakerna.
    Allt gott
    Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar header är helt hänförd!!! Vivan är ju ej dum heller. Du väcker inspirationen till att prova lite andra växter i min trädgård! Vad är det för blå skönhet i mitten av headern? Ha en riktigt fin söndag/Gela

    SvaraRadera
  3. Ingela!
    Det är en klätter-/porslinsklocka./Anja

    SvaraRadera
  4. Underbara färger och blommor i nya headern!! Primulan var också otroligt söt.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Den japanska vivan verkar trivas bra hos mig med, riktigt vacker är den och jag hoppas också på små fröplantor :-)

    Headern är riktigt hoppingivande :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  6. En underbar header. Verkligen hoppingivande.
    Ha en fin söndag.
    Anje

    SvaraRadera
  7. Härlig header! Känner mig verkligen mossig när det gäller sånt!
    Ser nu att denna vivan blommar i maj och i så fall skulle den passa bra ihop med våra gula azaleor som blommar då. Ska försöka få tag på fröer.
    Ses!

    SvaraRadera
  8. Den vivan var fin, den också!
    "Gubben Tö" jobbar på som bara den i Stockholm idag och det är jätteskönt. Trist med en grå & regning dag, men det ger ett ljust hopp om en kommande vår (säger optimisten).
    Men än är det väl inte slut än (säger pessimisten).
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  9. Hej Anja!
    Vilken vacker Primula!
    Kul att se på bild och läsa lite om växten eftersom det var en av mina frösådder våren -10. Hoppas plantorna har överlevt den här vintern och jag får se dom till våren igen.
    Vacker header du har bytt till!
    Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  10. Jättefin header du har gjort. Härligt med alla blommorna. Pelargonen som du frågade om hos mig har klart röda blommor. Har jag fått höra av svärmor iaf. Fick dem som sticklingar i somras så de har inte hunnit blomma än hos mig.
    Kramar,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Jamen.... nu måste jag ju ha Primula!! Du visar den ena sötare än den andra :) Får bli en vill-ha-jakt när säsongen i butikerna börjar.

    Fina rosiga ting du köpte! Jag kom aldrig iväg.... typiskt mig, däremot kom jag iväg på loppis i lördags och gjorde ett fynd i alla fall :)

    Ha en skön söndagskväll - har du sett vad det töar fort därute! Jag har barmark... :))

    SvaraRadera
  12. Åh din header är underbar !!!
    Japanska vivan är en riktig goding tycker jag. Har flera olika sorter. Här hos mig är ju jorden ofta kruttorr, sandbacke. Men den växer obekymrat vidare. Och frösår sig hejvilt(helst i gruset). Mina börjar blomma i maj men blommar nog som mest i juni. Ha en fin kväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. mycket hoppfull header! ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  14. Helt underbar huvudbild, jag älskar allt i blått!
    Vivan är ju också jättesöt, vilken fin färg.Önskar att jag hade planterat fler vivor förra året som jag hade kunnat drömma om och vänta på nu.
    Mvh

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig header du skapat! De båda blå blommorna är såå ljuvliga!
    Tyvärr kan jag nog inte vara kattvakt åt dig - men vem vet. En dag kanske du kommer ner hit till sköna Andalusien! Fast du har förstås så mycket att glädja dig åt hemma och snart är det ju VÅR!

    SvaraRadera
  16. Kara Anja! Your new header is fabulous! I love the delicate Japanese Primula too! I hope you have a lovely cozy week! It is so cold here now! Kramar Carol

    SvaraRadera