onsdag 12 januari 2011

Praktviva – Primula sieboldii

En primula-art med varierade blomformer. I Japan finns sällskap som bara odlar denna mångformiga primula.  Jag har lånat en bild från ett amerikansk länk  VIRAGS Pimula Group som visar artens mångformiga blommor.


Praktvivan  finns naturligt från östra Sibirien till Japan och växer på 300-2800 meters höjd. Den föredrar blöta vårar men sommartorka.
I min trädgård växer den mycket väldränerad och i halvskugga. Den får inte den totala sommartorkan, men tycks trivas ändå. Praktvivan går i vila om den får sommartorka och då försvinner ovandelen helt. Den fortlever med sina underjordiska rhizomer. Jag borde nog prova att täcka den över sommaren så att den får ta sig en ordentlig ”tupplur”.


P.sieboldii tycks vara lättodlad och förökar sig främst med rottrådar. Har inte provat att fröföröka den. Jag har även den vita formen, men har inte hittat bilden.

Varje växtnamn har sin historia, så även P. sieboldii
Det var en tysk läkare,naturforskare, orientalist och författare  Franz Philipp Siebold (1796-1866), som på en av sina resor till Japan hittade bl. a. denna primula. Han introducerade arten i Europa genom att plantera den  i sin egen trädgård 1862 under namnet P. cortusoides Thunb. (Källa: J. Corneliuson, Vetenskaliga växtnamns etymologi)
Franz Sieboldii var en ivrig växtsamlare och han introducerade många växter från Japan till Europa.
(*Överkurs;)!
 -ii är adjektivisk genetivform, maskulinum = Siebers växt (efter som han var man är det -ii))



12 kommentarer:

  1. Så väldigt många olika det finns. Ska i veckan till en stor plantskola och tänker kolla vad dem har.Tack för visningen. Jag blir så inspirerad.
    Anje

    SvaraRadera
  2. Många vivor finns det! Och alla är ju lika söta. Väldränerat .... ja, då får det nog vänta med vivor för min del tills jag har anlagt min sandbädd i Nöbbele. Vivor i kruka får det bli så länge.
    STOR kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  3. Men så fin Anja, det där är precis vad jag behöver en dag som denna! Alldeles bedårande.

    Ha det gott/ Tyra

    SvaraRadera
  4. Men så intressant ! Och vilka snyggingar däruppe, nästan spetsmönstrade ju. Jag har en rosa som är ganska lik din, har just funderat på det där att den försvinner på ena stället men inte på det andra, nu vet jag, tack ! Torka är alltså bra, passar utmärkt i min trädgård då.

    SvaraRadera
  5. Den här vivan blir jag väldigt förtjust i! Undrar om den gillar min trädgård, vi kan ha ganska torrt även under våren...
    Har stött på andra växter som heter --- sieboldii, nu vet jag varför, intressant! Som alltid hos dig!
    Bloggkompisarna har gått hem nu och jag är sååå glad att jag anordnade den här träffen. Fantastiska mämnniskor, att börja trädgårdsblogga är det bästa jag har gjort på mycket länge!!! En ny värld öppnar sig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ser att du också gillar J. Corneliuson. :) Har precis köpt den fantastiska boken och bläddrar i den nästan varje dag. Vivor är vackra. En dröm vore en riktig primulateater. :)
    Ha det så gott!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Fina exemplar. Vilken tur att det funnits folk som fraktat med sig växter under sina resor!

    SvaraRadera
  8. Underbart att det funnits sådana trädgårdsnördar som hämtat hem sådan fina rariteter.
    Gillade verkligen din första bild snyggt på grå bakgrund.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Jag har bara alban och jag gillar dess fransiga kanter.det blir till att jaga lite mer i sommar ser jag:)
    Berit

    SvaraRadera
  10. Mina sådana överlever aldrig... snyft... har försökt så många gånger att jag gett upp!

    SvaraRadera
  11. Hej Anja!
    Vilka vackra Vivor du visar :=)
    Att du är Vivornas drottning visste jag redan, jag läser och lär mig av dig.

    SvaraRadera