måndag 2 maj 2011

VILL DU FÅ TIPS OM ODLING AV ROSENBLUND, Rhodohypoxis baurii?



ROSENBLUND ELLER SYDARFIKANSK BERGSVIOL ÄR ETT ANNAT NAMN SOM JAG SETT NÅGONSTANS PÅ DENNA, LITE SVÅRODLADE  JUVELER.
DEN FÅR VÄXA I KRUKA ÅRET OM HOS MIG SÅ ATT  JAG KAN HA FULL KOLL PÅ BEVATTNING OCH VINTERVILA.  DESSUTOM ÄR DEN JU MOBIL OCH FÅR FÖRLJUVA BORDET VID OLIKA UTESITTPLATSER
LITE OM ODLING
MAN VÄCKER DEN I MARS-APRIL GENOM ATT BÖRJA VATTNA LITE FÖRSIKTIGT.
JORDEN BÖR HA ETT pH-VÄRDE RUNT 5-6 BLANDAT MED LITE DOLOMITKALK (MAGNESIUM) FÖR GOD ROTUTVECKLING. JORDEN MÅSTE VARA STÄNDIGT NÅGOT FUKTIG, MEN EJ BLÖT  UNDER VEGETATIONSPERIODEN.  DET ÄR VIKTIGT ATT HÅLLA JORDEN FUKTIG SÅ LÄNGE DET FINNS GRÖNT PÅ BLADEN, DVS.  NORMALT TILL SEPTEMBER. SEDAN STÄLLER MAN KRUKAN TORRT OCH SVALT ÖVER VINTERN.


HAR MAN ETT SKYDDAT, VÄLDRÄNERAT  SÖDERLÄGE MED ÖVERHÄNG KAN MAN JU KANSKE PROVA ATT ODLA DEN UTE I STENPARTIET ELLER LIKNANDE. JAG HAR GJORT DET ETT PAR GÅNGER OCH NÅGON MILD VINTER ÖVERLEVDE DEN, MEN BARA EN VINTER. NU TÄNKER JAG INTE UTMANA ÖDET UTAN ODLAR DEN I KRUKA I ÖGONHÖJD ;)!
BLODÖRTEN ÄR EN FLYKTIG SKÖNHET VARS BLOMNING ÄR ÖVER PÅ ETT,PAR, TRE DAGAR - SÄRSKILT OM VÄDRET ÄR VARMT. MIN RUGGE VÄXER I MÖRKRET, UNDER EN RODODENDRON OCH DEN TRIVS OCH FÖRÖKAR SIG I RÄTT SNABB TAKT.
JAG HAR INTE HJÄRTA ATT SLÄNGA JULLÖKARNA OCH ÄNDÅ GÖR JAG VÄLDIGT LITE  VETTIGT AV DEM. NÄR JAG ROTADE I EN PÅSE FÖR ATT PLANTERA LITE HALVHJÄRTAT, MEN PLIKTSKYLDIGAST NÅGRA AMARYLLISAR OCH HYACINTER UNDER TAKET VID HUSETS SYDGAVEL VISADE SIG DENNA, HELT FELFRIA BLOMKNOPP. KLART ENS HJÄRTA SLÅR EN EXTRA VOLT FÖR EN SÅ GULLIG KNOPP. JAG TROR DEN BLIR JULRÖD - TYP;)))! INATT VÄNTAS FROST SÅ ATT DEN OCH ROSENBLUND FÅR ÖVERNATTA HOS TOMATERNA I VÄXTHUSET.


VÄRST, VAD JAG VA'  PRATSJUK IDAG;))))!
                                                                                     HA' T! 
                                                                                                        /ANJA

12 kommentarer:

  1. Rosenblund var urtjusig och säkert värd allt pyssel. Din blodört är så vacker och roligt att den sprider sig villigt - men tråkigt att den blommar över så snabbt.

    Vi har också frostvarning här i malmö så det blir till att bädda.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Den som spar han har ;o)

    Blodört är en ny bekantskap för mig - en väldigt trevlig sådan. Men jag antar att den gillar sur jord eftersom den stod vid rhodden.

    Du har så himla många roliga och speciella blommor med fina namn :o)

    Ha det gott
    önskar
    jag och Pipz

    SvaraRadera
  3. Haj Anja, nádherné, užasné,OOOOOOOOOOO ty bílé neznám? Hezký den Daja.

    SvaraRadera
  4. Oj vilket pyssel...men det ser ut att löna sig väl ;))
    Frost har vi här i Malmö också...
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  5. Du milde vilken liten sötnos;) Det låter alldeles för avanserat för mig, skulle nog ta död på den direkt. Kul att få amaryllis att blomma nu:) Här har blodörten precis slagit ut men den växer helt i skugga så jag brukar få njuta av den ca en vecka;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Åh vilken fin och söt liten blomma, så gulligt go...ville man ha...och titta läääääääääääääänge på...det är så otroligt att studera blommor tycker jag..förundrad över hur underbart fina de är..kramis Karina

    SvaraRadera
  7. Hej hej du pratglade!
    Det är kul när du pratar på nu har du fått mig att ta tag i det där med att odla blodört.
    Du är ju otrolig på att beskriva vilka betingelser dessa skönheter vill ha.
    Önskade att jag hade lika mycket tålamod som du.
    Ha en skön kväll imorgon blir det väl frostbilder??
    Kram
    Annika
    ?

    SvaraRadera
  8. Hej Anja,
    Alla vi bloggare är olika och det är just det som är så roligt. Du förmedlar alltid en massa kunskap om dem mest fantastiska växter.Så för mig får du gärna prata på.
    Hoppas att det går bra för alla växterna nu när det är risk för frost hos er.
    Ha det gott.
    Anje

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar liten rosenblund! Den fyllda blodörten är ljuvlig, en sådan skulle jag vilja ha i min trädgård. Du får gärna prata på mera, det du har att säga är intressant och lärorikt!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara växter! Rosenblund- uhm! Bara namnet!;-)Blodörten helt bedårande! Och du- vilken trofast Amaryllis!!;-)
    Synd att du också glömt namnet på den där växten på min blogbild! Vi får väl fortsätta sökandet...;-)

    SvaraRadera
  11. Hejsan Anja!
    Din Rosenblund är ljuvlig!
    Du har fångat den fyllda Blodörten jättefint på bild. Min har inte börjat blomma ännu, men hoppas den kryper upp snart.
    Trevlig med lite julblomster nu i kylan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Moi Anja ja kiitos vihjeestä! Mutta taiden tyytyä vaatimattomampiin kasveihin, vaikka tällaiset harvinaiset kaunokaiset houkuttelevatkin. Puutarha jossa on jotain omaperäistä ja harvinaista on aina kiinnostavampi. Hyvää viikon jatkoa!

    SvaraRadera