onsdag 13 juli 2016




      Två spännande växter
                  som jag krukade upp igår.

            Jag har alltid fascinerats över andra biotoper och habitat än endast de inhemska eller nordiska. Visserligen skulle jag ha mycket kvar att uppleva av våra egna olika naturtyper, men när jag hör talas om växter från Yunnan till exempel får jag nästan gåshud av behaglig spänning. Så fantastiskt för några som har fått uppleva det i verkligheten. Och alldeles underbart att några delar med sig på nätet till oss andra som aldrig kommer att sätta foten där..
Om du tycker också om att se miljöer som är mycket fantasieggande så ta en stund med denna länk om 
            
         Flora of the Mountains of Yunnan   
(Tyvärr får jag inte länken att funka. Blogger är rätt kass just nu. Nästan inget som funkar som det borde. Googla på länken om du är intresserad))

Här är tofsar av bl.a. Meconopsis zhongdianensis och Gladiolus flanaganii, självmordsgladiolus. Fröerna kommer från Konnärsörsklubben, Göteborgs bot. trädgård


                                     https://se.pinterestm/pin/551479916850833536/
    Hittade denna   fin bild på M. zhongdianensis , taggig bergvallmo



                                        Callan Cohen har tagit bilden på plats

Att hämta vildinsamlat material härifrån är förenat med dödsförakt. Därav namnet självmordsgladioulus (Suicide Lily).
Den växer på Drakensbergen mellan Sydafrika och Leshoto på höga höjder i bergskrevor i lodräta bergväggar.
Den lär vara den gladiolus som jag kan odla som perenn här hemma i full sol, väldränerat och skyddad  mot vinterväta när den är i vila.

OBS!
Till Er som har bloggen World Press: Jag kommer inte åt att kommentera. Inga av mina lösenord accepteras och jag orkar inte/har inte riktigt tålamodet att hålla på at ändra lösenord varje gång jag ska kommentera.

                       Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Det var spännande små skönheter!
    Jag vet ju genom vår mailkontakt att du inte kan kommentera, trodde det var något konstigt med min blogg, men det gäller tydligen alla. Mycket underligt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Spännande växter!

    Kommentarerna låter konstigt. Jag får kommentarer från andra som bloggar på andra plattformar än wordpress. Om du har lust att berätta varifrån du försöker kommentera och hur så kanske jag kan hitta förklaringen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera