söndag 21 oktober 2018


                                                               
                                                               
                 Inte en enda frostnatt ännu
        med lång höstblomning som följd

Höstblommande perenner börjar återhämta sig från sommarvärmen och börjar slå ut så här sent, här hos mig. Men, jag ser också hur en del får kämpa på extra för att komma igen. Det är först nästa höst jag vet om en del har överlevt eller inte. Oktoberstormhatten saknar jag speciellt. Får se om den orkar ta igen sig till nästa säsong. 
Det är nästan hjärtskärande vackert när blommor slår ut mot allt visset. En del löv är färggranna och en del blad ser mer blaskiga ut, men de är fina kulisser till skimrande blommor i milda färger.
Stor höstanemon "levererar" länge i höst
Uppifrån: Gulltörel med variegerade blad, mandeltörel, en mörkbladig skönhet och blekgul sockblommas vintergröna blad är en dekorativ blickfång även så här sent på året...
Denna rosablommande gentiana kräver en solig och mild höst för att riktigt komma till sin rätt. Milt har vi haft men inte så mycket sol.Bilden överst är från idag och den understa för ett par år sedan.

Grenastern är en hysterisk blommande, buskaster


Min absoluta favorit bland höstblommande astrar är denna storväxta daggaster. I min rabatt ca 1,7 m hög.

Skuggliljan ska inte stå skuggigt. Står den för mörkt hinner den inte att blomma på våra breddgrader.

Denna kuddformade vinda med silvriga blad och rosa blommor sammanknippad jag verkligen inte med höstblommor. Nu är den i alla fall fullt med blomknoppar. Tror dock inte att de orkar slå ut. Plantan har inget svenskt namn.

Mitt "pärlbusketräd" är mig mycket kärt. Varje säsong bjuder det på något vackert att titta på. Nu, när löven lämnat grenarna, får lavar av olika slag den luft och ljus de behöver för att "blomma" ut. Lavar skadar aldrig träd eller grenar.
En av många marktäckare jag har är denna rosablommande rosenplister. Har även den vitblommande sorten.Den vill ha riktigt god jord för att bli så där härligt frodig är min erfarenhet. Många tycker illa om den, vilket jag inte kan begripa. Lätt att rycka bort om den invaderar ställen där man inte vill ha den.
    Höstsilverax håller ett vakande öga över äkta mattan i Salen.

             Ha det gott i hösträdgården!
             Länkar som vanligt till TrädgårdsFägring 

11 kommentarer:

  1. Håller med dig - plister är en jättefin marktäckare :) Och 'Horizontalis' älskar jag också det är så häftigt när den börjar blomma sådär sent. Den höga astern gillade jag men var får man tag i en sån. Köpte 'Little Pinkie' men den försvann hos mig. Kämpar fortfarande för att hitta ett bra ställde för de där små.

    Men reflektionen om blommorna mot lite mer bedagade bakgrunder är så fin. För det ger en skörhet till intrycken som jag tycker är fantastisk.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina
      Astern 'Calliope' köpte jag för några år sedan hos Gerben. 'Little Pinky'köpte jag ett annat år på Botaniskas shop. Den har jag i vanlig rabatt, soligt och väldränerat. Vattnade den i somras en hel del pga torkan/hettan.

      Radera
  2. Så sant Anja! Blommor som slår ut bland höstens förfall når någon sentimental sträng i mitt inre och beskyddarinstinkten vaknar.
    Den där `Pinkie´ är ju bedårande vacker, jag är svag för Gentiana i allmänhet och har aldrig sett en rosafärgad i verkligheten. Den skulle nog inte klara sig här.

    Vilken imponerande lav som bosatt sig i trädet, bara att tacka för det goda valet av växtplats.
    Den sista bilden med bordet och stolen, omgivna av alla löv är dramatisk, berättar en hel historia om sommaren som nu tar adjö. Bra fotat Anja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla
      Mitt pärlbusketräd är helt dekorerad med olika slags lavar nu. Man ser tydligt hur dessa tar fart när bladen faller.
      Tack för komplimangen men det är svårt att ta riktigt dåliga bilder på hösten. Just nu är "dramatiken" på topp när det gäller färger kontra förfall.

      Radera
  3. Oj, så mycket vackert du har fortfarande! Hos oss har vi haft 2 nätter med riktigt frost ordentligt kallt. Alltså är det endast den blommande rosa lupinen som står kvar.....
    KRAM/SusiE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie, ja vi har skonats från frost än så länge. En rosa lupin måste vara flott så här års :-)

      Radera
  4. Hej Anja!
    Vackra höstbilder, din Gentiana har en vacker färg, har bara sett blå och vita. Har du stöd till din Aster eller står den så fint av sig själv? Mina betydligt kortare
    lägger sig gärna ner. Jag flyttade på mitt höstsilverax, det har inte blommat de senaste åren. Hoppas den kommer att trivas bättre nu. Känner doften.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Marika, har inget stöd för den höga astern, men borde nog skaffa någon. De kortare grenarna lägger sig mot buxbomskanten - fast jag tycker att det är rätt tjusigt (lite av "vild och vacker"-filosofi). Min erfarenhet av höstsilveraxen är att den ska ha en massa näring och väääldigt mycket ljus - gärna sol minst halva dagen, för att hinna blomma.

      Radera
  5. Vilken höstbild, den där sista! Så ska en matta se ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel :-) Ja, har man det så flott som jag, med en sal i trädgården, duger ju inte vilken matta som helst...;-)

      Radera
  6. Hej Anja!
    Här var det mycket vackert! Jag har sett många gentianor på bloggar i höst men ingen rosa. Det var en riktig snygging tycker jag. Och astern som står och sträcker på sig och tittar ut på omgivningen var också en riktig snygging. Gillar astrar, dom blommar vidare trots frost. Här har vi haft ett antal frostnätter som fått många blommor att tacka för sig.
    Lövmattan på nedersta bilden, den skulle jag kunna ha i vardagsrummet :)

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera