onsdag 3 april 2019





                                             Äkta matta
          Cardamine glanduligera
Kommer ihåg för många år sedan då maken och jag var i Marocko. Där lämnas man inte ifred av mattförsäljarna. Och, måste säga att berbermattorna, de med naivistisk motiv i all synnerhet, tilltalade mig. Kommer inte riktigt ihåg varför vi inte köpte någon, men förmodligen var det den dyra transporten som gjorde att framförallt maken backade och det barnarbete vi såg - hur barn fick slava i mörka lokaler med vävningen.. 
Idag finns ett stort utbud av marockanska mattor här, men jag har börjat gilla bättre en annan typ av "äkta matta" - den som naturen väver ute.
För att nämna en av dem, en som hos oss finns endast som trädgårdsväxt, är den ungerska tandroten. Redan i februari såg jag de böjda nackarna på på stjälkarna ovan jord.  
När dygnstemperaturen blev rätt, reste sig alla krökta stjälkar, bladen vecklade ut och blomknopparna trängdes i mängden. Efter en tid slog blommorna ut. En matta av skimrande, glänsande blad som visar kokett den purpurfärgade bladundersidan när vinden susar förbi. De blå-rosalila korsformiga blommorna lyser som vackrast i skymningen. Snart får de sällskap i rabatten bredvid av nunneört, bollvivor, dubbla julrosor och lökväxter. Då blir den äkta mattan komplett med naivistiskt motiv...  
Ungersk tandrot är den perfekta växten för lunden. I näringsrik, väldränerad men fuktig jord, i flytande skugga, trivs den bäst. Härdig till (minst) zon 6. Ovandelen försvinner i juni. 
Sprider sig i "lagom" takt med underjordiska rhizomer. Det har tagit ca 10 år att få en matta på dryga 3 kvadratmeter hos mig. I samma rabatt har jag jag senare blommande växter, bland annat vit flox och andra höga perenner som växer rätt tätt.  

Fundering om något helt annat
Många, som har hållit på med bloggen länge tycker att de kan inte förnya sig och börjar tycka att det känns tradigt. 
Själv har jag hållit på i evigheter. Har publicerat 1228 inlägg dagens inräknad. Jag måtte sakna helt självkritik men jag älskar att "tjôta" om trädgård ur alla möjliga synvinklar. Därför fortsätter jag. Lite ensamt ibland med ännu ensammare utan. Har "ingen annan" att prata trädgård med numera. Är uppenbarligen inte riktigt så charmig som mitt grandiosa jag får för sig ibland ;-). Alltså fortsätter jag att tjôta om trädgård via bloggen. Och att läsa den är ju helt frivilligt :-). Men, jag är omåttligt glad åt alla som orkar tjôta med mig.


Humlor och fjärilar har hittat hit. Humlorna verkar superstressade. Svåra att fota i blåst och deras jäktade aktiviteter

Det står att läsa på många sidor att de blir tio centimeter höga. Mina är 30. provar första gången på deras "lämplighet" som snittblomma inomhus. Efter ett dygn fortfarande fina.

Så här såg en del av samma rabatt ut i juli 2018.

Det finns "några" till som gillar att skriva om sina trädgårdar!
Läs trädgårdsportalen TrädgårdsFägring om du vill veta vilka!   

18 kommentarer:

  1. Hej Anja!

    Jag har den också men är inte lika förtjust i den som du är. Ifjol grävde jag nog upp en hel murarbalja med tjocka vita rötter för den sprider sig med raketfart här.
    Skall sägs att jag inte är så förtjust i marktäckare så det bidrar säkert till att jag inte är så glad över den ungerska tandroten. Den är tidig, blommar förmodligen här också, har inte kommit så långt i trädgårdarbetet ännu. Jag har den i en surjordsbädd under Rhododendron där den erövrar mark med god fart.
    Blommorna är fina, inget att klaga på där men växtsättet..

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju otroligt att "höra". Här växer den på lagom invasivt sätt. Jag vet precis hur jobbigt det är när en del tar över hos en och andra är helt oförstående. Hos mig är det vissa violer som är problematiska. Trots den troskyldiga yttre har de mördande hemska rötter...

      Radera
  2. Den där sötnosen har jag aldrig sett förut, men jag inser att den nog inte trivs i min torra trädgård. Så synd. Just att den blommar med blåa blommor så här tidigt gör mig väldigt sugen. Tänk om det gick att ha den under mina rhododendron som Gunilla ovan skriver ... hmm ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså min beskrivning som blå - glöm det! Den är mer rosa-lila.
      Prova! Du kan ju inte gärna ha torrt i rodderabatt?

      Radera
  3. Anja!
    Alltid roligt att läsa dina inlägg, men som du vet vid det här laget är jag dålig på att kommentera. Visst är det vackert med blommande mattor i trädgården, orientaliska eller inte. Har inte den ungerska tandroten men väl den där med blekgula blommor och den är fin den också. Just nu är det nunneörten som tillsammans med klosterliljor, julrosor och luktvioler bildar matta här. Idag har jag grävt bort en hel spann med nunneört, den där småblommiga grålila som är ett riktigt ogräs, tycker jag. Den jag tycker mest om är Corydalis malkensis, vit och fin.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den med blekgula gillar jag däremot inte av någon outgrundlig anledning. De bli också så invasiva hos mig och de saknar det där sirliga som dessa rosalila har.
      De vanliga "odoratorna" har slagit ut även här medan de där namnsorterna är banne mig svårflörtade. Nunneörten breder ut sig till min stora glädje och snart blommar även Dicentra cucullaria och bildar även den en ljuvlig matta. Den avlöser i princip nunneörten. Du, Birgitta! Jag kan verkligen inte klaga på någon, för jag är själv en usel kommentatör.

      Radera
  4. Hej Anja!
    Nu fick jag en idé tack vare ditt inlägg och kommentarerna. Jag har funderat på att ha någon marktäckare under mina rhododendron och azaleor. Jag har ju en blöt trädgård och jag anar att dom kanske skulle trivas där. Det vore enormt vackert på våren med en blå matta. Där är dessutom en lätt sluttning så mattan skulle synas tydligt från vardagsrumsfönstret. Något att fundera vidare på.

    Jag är glad att du fortsätter blogga. Själv ska jag försöka komma igång igen efter datorbytet med lite tillhörande strul. Längtar dessutom efter att gå ut på fotorundor igen ... :)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ändra min färgbeskrivning. Det finns inget blått i dem vid närmare granskning.
      Men, de lyset vackert rosalila!

      Radera
  5. Jag är så glad att du inte ger upp sin blogg, fortsätt tjöta,tack!

    SvaraRadera
  6. Bellissime complimenti! Sono piante che conosco veramente poco! Nemmeno nei giardini degli amici le ho mai viste :) Ti ringrazio per averle mostrate :)

    Ti faccio un caro saluto e ti auguro una buona serata :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriele! E 'divertente vederti qui. Forse il clima troppo caldo?
      Buona settimana! Saluti!

      Radera
  7. Hej Anja!
    Det blev en fin matta. Själv drömmer jag om ett hav av påskliljor och narcisser under de stora träden. Det börjar arta sig, men är inget hav, bara några öar här och där.
    Vilken vacker header du har.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det brukar ta sin tid att få de där mattorna som man vill ha. Annar har jag förslag på växter som tar bara en, max två säsong på sig...;-)...av någon outgrundlig anledning tycker jag inte att sådana mattor inte faller damen i smaken ...typ ;-)

      Radera
  8. Visst vill vi läsa om dina trädgårdsvedermödor men kanske framförallt om allt det fina som du har. själv har jag vedermödor med bloggen just nu, tycker inte WordPress är riktigt som jag vill ha - så nu lägger jag ut samma inlägg från WP här också. Sen får vi se vad det slutar.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Susie! Vet faktiskt inte för vem/vilka jag bloggar för i slutändan? Å ena sidan är det roligt med "tjôt" i allmänhet om trädgård å andra sidan tänker jag bara på mig själv (vilken jävla typ man är ?!) när jag skriver.
      Hoppas att du får "pli" på bloggen!

      Radera