söndag 30 juni 2019





          En underbar juni är till ända
medan honungsrosens arom fyller varenda vrå av utemiljön. Sitter vid öppet fönster och gör detta inlägg när rosdofterna svävar även in.En sommardoft man längtar till varje år.
Japansk skenkamelia njuter med mig och frodas med generös blomning i år. Blommorna som har varit rätt små förr om åren öppnar sig mer i år och verkar till och med större. Måste gå och mäta :-)
Det händer så mycket i trädgården just nu att man hinner inte med.
Till skillnad från förra sommarens nästan olidliga hetta och torka har vi fått lite av varje och utekvällarna har varit otagliga under parasollen. Grillen har gått varm, trevligt umgänge, och 12 åriga Maija-katten är slank, smidig och ungdomligt lekfull.
En koloniförening vill komma hit och "hämta inspiration" och prata trädgård till helgen. Kul, det var ett tag sedan sist jag hade någon trädgårdssällskap på besök.
I vintras köpte jag fina vallmokapslar för dekoration inomhus. Tidigt i våras fick jag lust att pröva om en kapsel kunde ge mig även levande vallmon ute. Jag blev riktigt glatt överraskad när jag såg denna kultivar av opievallmon slå ut i sin fulla prakt. Snyggt!
Liljornas tid har så smått börjat nu. En av mina krukfavoriter är liten basunlilja, L. formosanum var. pricei. Man ska kunna odla den även ute i en upphöjd, väldränerad rabatt, men jag föredrar krukodling av denna art -säkrast så och trevligt att kunna se den nära.


                                                          Stewartia pseudocamellia


Papaver somniferum, opievallmokultivar

Liten basunlilja med sina karaktäriska rödbruna strimmor utanpå

                 Ha en skön vecka och TACK för titten!
                             Anja

Fler inlägg av andra  trädgårdsbloggare hittar du i TrädgårdsFägring

7 kommentarer:

  1. Alltid lika härligt att läsa dina poetiska inlägg Anja. Du beskriver trädgården så jag tycker mig vara där. Skönt att Maija mår så fint. Och så roligt att vallmon gav utdelning. Kul med trädgårdsvisning. Och basunliljan gillar jag. Tittade på några exemplar av kungslilja i lördags men dom fick bli kvar på plantskolan.

    Ha en fin julivecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla Anita för din rara kommentar.
      Ja,denna låga liljan från Taiwan(30-40 cm)är fin och relativt lätt att föröka från frö - om man skulle vara på det humöret ,-).

      Radera
  2. Gillar också vallmo och fröställningar. Denna fyllda är väldigt läcker. Ja sommaren har bjudit på det mesta i år. just nu bjuder den på kulingvindar. Det förstör tyvärr en hel del i trädgården. Du kanske kommer lite bättre undan ute i skogen.
    ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svinkallt både igår och idag. Mina krukodlingar gillar inte dessa stora växlingar av temperaturen och speciellt rosorna jag odlar i krukor börjar visa vantrivsel. Vete sjutton om om skogen hjälper...

      Radera
  3. Fröställningarna är läckra och det var kul att fröna var grobara. Men skenkamelians blommor så vackra... ..ser så fram emot att min kan börja blomma om.. tja kanske 7 år. Jag får hålla mig frisk helt enkelt. Visst har vi haft en underbar juni :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet ju aldrig om grejer man köper är preparerade på något vis. Därför var jag inte säker på grobarheten. Har du sått själv din skenkamelia?

      Radera
  4. Flott psewdokamelia. Her blåste de utprungne blomstene av etter et par dager, men vi rakk å ta bilde:-)
    Lekker valmue!! Morsomt at det funket.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera